Думки проти течії. Випуск 7. Стереотипи

В. В. Громовий, незалежний консультант, експерт з освітньої політики, заслужений учитель України


Наша шкільна освіта нагадує теорію Дарвіна або версію будівництва пірамід, за якою їх будували раби єгиптян.Офіційна наука не реагує на нові відкриття.Світ іде вперед семимильними кроками, а в школах навчають так само, як і півстоліття тому, а іноді й більше.І мимоволі закрадається думка: якщо все прогресує, а освіта стоїть на місці, то з нею явно щось не так.І хтось у цьому винен.

А. Шахов

 

ХОР, ЯКИЙ НЕ ХОР

У серпні 1997 року під час гала-діне в Бостоні вперше побачив і почув виступ хору, який не хор. Учасників The third ICP Convention тоді розважав хор штату Массачусетс. Це було щось фантастичне, вони навіть організували інтерактив із залом: усі разом співали шотландську народну пісню «My BonnieLiesover the Ocean»і, як тільки вимовляли слово з початковою літерою «B», всі вставали.

 

Ще наприкінці жовтня 2013 року на телеканалі «1 + 1» стартувало масштабне, унікальне для України вокальне шоу «Битва хорів». Продюсери проекту кардинально змінили уявлення українців про хоровий спів і довели, що хор — це стильно, модно та сучасно.«Битва хорів» — українська адаптація всесвітньо відомого формату Clash of the Choirs. Шоу дебютувало на каналі NBC 2007 року та надихнуло американців на створення культового телесеріалу Glee. «Битва хорів» умить завоювала серця глядачів. На сьогодні формат адаптовано в 15 країнах світу, серед яких Франція, Велика Британія, Польща, Данія, Швеція. Тепер «хор, який не хор» побачили всі українці. Може, колись ми побачимо і «школу, яка не школа». 

 

ТЕХНОЛОГІЯ «ПЕРЕВЕРНУТИЙ КЛАС» (FLIPPED CLASSROOM), АБО «ПЕРЕВЕРНУТЕ НАВЧАННЯ» (FLIPPED LEARNING)
 
Якщо зовсім коротко, то сутність цієї технології полягає в тому, що пояснення вчителя школярі слухають удома, а домашні завдання виконують у класі.
 

Для вивчення вдома теоретичного матеріалу учні використовують відеофрагменти, записані або підібрані вчителем. Перевага полягає в тому, що мотивований учень може прослухати пояснення і один, і два, і три рази стільки, скільки йому потрібно для розуміння матеріалу. Принагідно він може звернутися до підручника чи додаткових ресурсів. При цьому учень відчуває відповідальність за виконання цього завдання, від цього залежатиме його успішність на уроці. Перевага також і в тому, що що-небудь списувати немає ані сенсу, ні необхідності.

 

Робота в класі полягає у виконанні практичних завдань, спрямованих на закріплення та розвиток теоретичних положень, які учні вивчили вдома. При цьому клас зазвичай розподілено на мікрогрупи, а вчитель виконує роль організатора та консультанта. Перевага полягає в тому, що вчитель може, з огляду на здібності та рівень своїх учнів, підготувати різні завдання для різних мікрогруп. При цьому учневі може бути надано більше або менше свободи під час вибору форми та змісту завдань. Потреба успішної роботи на уроці створює додатковий мотив для вивчення теоретичного матеріалу вдома.

 

Цікаво, що авторами технології навчання «Перевернений клас» вважають учителів хімії Аарона Самса та Джонатана Бергманна. 2008 року вони розпочали запис відеороликів зі своїх лекцій, і перетворювати їх на домашні завдання для своїх учнів. «Коли учні приходять до класу, вони з’являються не для того, щоб дізнатись новий зміст, вони демонструють, як застосувати те, що вони дізналися вдома за допомогою відео», — так коментує свою методику навчання Аарон Самс.

 

У своїх книгах «Перевернути заняття, або як достукатися до кожного учня на уроці», вони розповідають про особливості цієї технології й її можливості (http://mgm-lnet.blogspot.com/2013/03/flipped-classroom.html).

 

А хто в Україні має «практику, яка працює» у сфері «перевернутої освіти» (flipped learning)?

 

 

ІРЛАНДІЯ: ОСВІТА ВСУПЕРЕЧ ПЕРЕШКОДАМ

Отже, залучення дітей до навчального процесу часом потребує неабияких зусиль. Іноді непоганою альтернативою є навчання у віртуальній школі. В пошуках знань можна щоранку заходити в Інтернет замість шкільного автобуса. Пропонуємо познайомитись із освітнім проектом в Ірландії: чимало його учасників вже отримали дипломи, які цінують на ринку праці.

 

Розпочиналося все так: Майк Фірік знав, що багатьом людям занадто дорого або навіть неможливо здобути освіту. Відтак 2007 року він запропонував дещо цікаве і нове. Фірік створив сайт під назвою ALISON, де люди з усього світу шукають навчальні курси, уроки та вправи. Можна навіть скласти іспит і здобути офіційно визнані сертифікати. Проект став піонером у галузі онлайн-викладання. І головне — навчання безкоштовне!

 

На сайті можна знайти більше п’яти сотень курсів: уроки з мов, економіки, історії тощо. У день зйомок ішов запис, який вже за кілька годин можна було отримати в різних куточках світу. Сьогодні вже понад 2 мільйонів людей скористалисяALISONі більше 250 тисяч із них отримали сертифікати.

   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 8876
 
Догори