Господарство первісної людини

Мокрогуз О. П., канд. пед. наук, Чернігівський ОІППО; Мироненко А. І., Киселівський НВК, Чернігівська обл.


Мета: з’ясувати обставини, що зумовили перехід від привласнювального до відтворювального господарства, дати уявлення про життя носіїв землеробських та скотарських культур, охарактеризувати процес виникнення найдавніших ремесел.
 
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть: називати основні заняття людей на різних етапах первісного суспільства; описувати головні винаходи людства доби від неоліту до залізної доби; визначати і пояснювати на прикладах основні ознаки привласнювального та відтворювального господарства; порівнювати форми господарювання та спосіб життя людини за різних етапів первісної доби.
 
Тип уроку: комбінований.
 
Хід уроку
 
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
Бесіда
1. Коли виникла на землі перша людина?
2. Як змінився зовнішній вигляд кроманьйонця порівняно з його попередниками?
3. Поясніть походження назв «неандерталець» та «кроманьйонець».
4. Який перший механічний пристрій винайшов кроманьйонець?
5. У яких напрямках і чому розселялись люди на Землі?
 
IІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 
У ч и т е л ь. З розвитком людства зростала і його чисельність. За даними вчених, кількість австралопітеків на землі становила 10–20 тис. осіб. Пітекантропів було близько 25 тис., а кількість людей наприкінці палеоліту (35–10 тис. років тому) становила приблизно 2,5 млн осіб.
 
Робота з візуальними джерелами
Визначте характерні риси життя давніх людей за наведеними малюнками.
(Підбір малюнків учителем може бути й інший.)
 
У ч и т е л ь. Наприкінці пізнього палеоліту розпочалося потепління. Зникали великі тварини, а чисельність людей зростала, полювання вже не могло прогодувати людство.
 
  • Метод «Коло думок»
Запропонуйте шляхи виходу із кризи, яка склалася.
(Учні доходять висновку про те, що людина мала опанувати нові заняття.)
 
У ч и т е л ь. Історія неандертальців 40 тис. років тому добігала свого кінця. Невдовзі неандертальці безслідно зникли — ще одна загадка для істориків.
 
Уперше сліди людини нового типу було знайдено в печері КроМаньйон, на півдні Франції. Звідси й умовна назва людини — «кроманьйонець». Кроманьйонець жив у Європі, у тому числі і на території сучасної України.
 
У цей період основним заняттям людей залишалось полювання на мамонта. Продукти харчування люди знаходили у довкіллі в готовому вигляді. Такий спосіб господарювання називають привласнювальним.
 
Із таненням льодовиків зникли тварини, на яких полювали люди. Замість них з’являються невеликі тварини, полювання на яких вимагало від мисливців не тільки сили й мужності, а спритності й влучності.
 
Пристосування до нових умов примушувало вдосконалювати засоби полювання. Так, 10 тис. років тому люди винайшли лук і стріли — перший механічний пристрій, який давав змогу вполювати дичину на значній відстані. Проте у разі невдалого полювання жінки допомагали пережити скрутні часи. Вони були постійною частиною роду, тоді як чоловіки часто гинули на полюванні чи в сутичках. За цих умов жінка почали відігравати провідну роль у людських колективах.
 
  • Робота в парах
Уявіть ситуації, за яких людина могла долучитись до таких занять, як землеробство і скотарство.
 
  • Бесіда
Пригадайте сюжет мультфільму «Кицька, яка гуляла сама по собі» за твором Кіплінга, і назвіть тварин, одомашнених первісними людьми.
 
У ч и т е л ь. Таким чином, первісні люди вже вміли не тільки вбивати, а й використовувати живих тварин.
 
Робота з підручником
(Діти поділяються на три групи — «Землероби», «Скотарі», «Ремісники».)
 
Ознайомившись з матеріалом підручника та додатковим історичним текстом, підготуйте повідомлення про виникнення рільництва, скотарства та ремесла.
 
  • Історичний текст
Для того щоб вижити, людина повинна бути дуже спостережливою: стежити за змінами погодних умов, вивчати властивості рослин, запам’ятовувати звички тварин. Люди помітили, що під час полювання разом із ними пораненого звіра переслідували дикі собаки. Траплялось, що собаки раніше за людину наздоганяли знесилену тварину. Підбігши, мисливці вбивали жертву, обробляли тушу, а нутрощі діставалися собакам. Дикі пси підбігали до людського житла, харчувалися недоїдками. Собака став першою свійською твариною.
 
Часто чоловіки приносили з лісу дитинчат тварин, які залишились без батьків або відбилися від стада. Цих дитинчат не споживали одразу, а починали відгодовувати в загонах. Згодом свійську худобу почали випасати на луках, переганяючи її з місця на місце під наглядом та охороною. Так із домашнього утворилося відгінне господарство.
 
Жінки під час збиральництва помічали, що зерна, які впали на м’який ґрунт, дають паростки. Це наштовхнуло людей на думку спробувати вирощувати біля оселі їстівні рослини. Задля цього попередньо розпушували ґрунт палицями-копачками. З часом створили мотику. Так утворюється перший вид землеробства — мотичне.
 
Людина перейшла до осілого способу життя. Не було необхідності витрачати багато часу на пошуки їжі, з’явилася можливість зайнятися ремеслом — виготовляти більш досконалі знаряддя праці, одяг. Через збільшення кількості їжі, винайдення різних способів її приготування виникла необхідність у посуді.
 
Найдавніший посуд видовбували з дерева або плели з лози, після чого обмащували сирою глиною. У ньому можна було носити воду. Такий посуд міг потрапити у вогонь. Дерево згоряло, а глина ставала ще міцнішою. Так виникло гончарство. Прядіння, яке розпочиналося з плетіння рослин, перетворилося на ткання вовняних ниток і вироблення тканин. Процес значно прискорився після винайдення ткацького верстата. Так виникло ткацтво.
 
Мешкаючи тривалий час у певній місцевості, люди досконало її вивчали. Згодом їхню увагу привертали властивості деяких уламків каменю, що, потрапляючи у вогонь, ставали м’якими, а потім — рідкими. Охолоджуючись, вони набували певної форми. Це були самородки металу. Першим металом, який використала людина, була мідь. І це не випадково, адже мідь у великій кількості трапляється на поверхні землі у чистому вигляді. Мідь легше піддавалась оброблянню через низьку температуру плавлення. Люди збагнули, що можна використати властивість металів набувати потрібної форми. Виробляти знаряддя праці стало зручніше, але мідь не одразу витіснила каміння, оскільки була надто м’якою порівняно з ним. Важливо зазначити, що обробляння металу — досить складний процес, який вимагає чимало знань і часу. З’явилися люди, які лише виготовляли знаряддя праці та предмети з металу. Таких людей називали ремісниками, а справу, якою вони займалися, — ремеслом.
 
Після переходу від привласнювального до відтворювального способу ведення господарства відчутно змінилась якість життя первісних людей, зменшилась їх залежність від природних умов. Унаслідок змін у господарському житті людей жінки поступово почали втрачати провідну роль і поступились чоловікам. 
 
  • Робота з візуальним джерелом
Поясніть схему виготовлення металевих наконечників для стріл.
 
 
ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ
 
Бесіда
1. Назвіть головні досягнення доби неоліту.
2. Які види землеробства та скотарства ви знаєте?
3. Які тварини були одомашнені першими?
4. Назвіть перші види ремесла.
5. Які метали були відомі первісним людям?
 
 
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Опрацювати відповідний матеріал підручника.
Dounload PDF

Відгуки читачів