Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Здібності людини. Конспект уроку психології

О. М. Маковецька, ЗШ № 43, м. Львів


Мета: сформувати в учнів поняття про здібності, вивчити природу, структуру, умови розвитку здібностей; розвивати в учнів логічне, критичне мислення, вміння аналізувати, синтезувати та узагальнювати матеріал; здатність до самоаналізу, самоспостереження; виховувати вміння спілкуватися.

 

Обладнання: проектор, комп’ютер, презентація, релаксаційна музика, терміни з теми на картках (у поясненнях), тести, музичні записи.
 
Тип уроку: комбінований.
 
ХІД УРОКУ
 
Лунає музика.
 
1 Мотивація та актуалізація навчальної діяльності
 
Психолог. Ми продовжуємо вивчати структуру особистості.
 
Для того щоб плідно попрацювати, пропоную дати відповіді на питання після опрацювання народної притчі:
 
Молодий чоловік нарікав на своє життя:
— У інших є гроші, прекрасне житло, машини, а у мене? Даремно минає молодість!
Адже я здоровий і сильний ...
Старець почув його скарги і запитав:
— Чи погодився б ти, щоб за мільйон тобі видалили руку? — Нізащо! — А ногу або, наприклад, очі? — І за сто мільйонів не погодився б!
— Ось бачиш! Бог дав тобі те, що не купиш і за сто мільйонів, а ти скаржишся на бідність і безталанність!.. Просто потрібно вміти правильно розпорядитися тим багатством, яке ти маєш! Твори, будь наполегливим, живи посовісті, і Бог допоможе тобі!
 
 
Обговорення
  • Як на вашу думку, яким багатством ви обдаровані? (Здібності, знання, вміння, досвід тощо)
  • Чи погодитесь ви з тим, що саме від ваших здібностей залежить, якою мірою ви оволодієте знаннями і вміннями для досягнення високих результатів у вашій діяльності?
2 Оголошення теми й мети уроку
3 Робота за темою
— Що таке здібності? Яка їхня природа?
 
Здібності — це індивідуально-типологічні особливості, які є суб’єктивними умовами для успішного виконання певного різновиду діяльності. Вони виявляються у швидкості, глибині та міцності засобів і прийомів діяльності. Вони не тотожні знанням, умінням, навичкам.
 
СПАДКОВІСТЬ
 
ІНДИВІДУАЛЬНІ АНАТОМО-ФІЗІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ
 
ЗДІБНОСТІ
 
ДОСВІД
 
НАВЧАННЯ
 
ВОЛЯ
 
Чинники, які впливають на розвиток обдарованої особистості:
  • біологічні;
  • соціальні (соціальні умови).
 
Французький просвітитель Гельвецій у XVIII столітті довів, що соціальне оточення, виховання відіграє важливу роль у формуванні обдарованості і геніальності. Провідними чинниками є сприятливе культурне оточення, можливість здобути ґрунтовну освіту, престиж інтелектуальних (художніх, технічних) цінностей у сім’ї, опіка, заохочення.
 
Спадковість дає людині певні психофізичні якості — розміри нервових центрів кори й підкірки, які відповідають за пам’ять, увагу, тобто задатки здібностей. Реалізація ж здібностей залежить від умов середовища, навчання, виховання. Проте, за сучасними дослідженнями, 70 % відмінностей у здібностях людей залежать від генетичних причин, 30 % — від факторів середовища.
 
Здібності людини мають біосоціальну природу.
 
Бесіда
  • Як на вашу думку, які ще умови, крім спадковості й середовища, впливають на розвиток здібностей?
  • Чи повинна людина бути здоровою? Чи потрібна здорова екологічна атмосфера?
  • Чи погоджуєтесь ви з тим, що чим багатший життєвий досвід, тим легше люди досягають успіху в діяльності?
  • Який висновок слід зробити зі слів Томаса Едісона — відомого американського винахідника і підприємця, який на запитання про причину його геніальності відповідав, що вона є результатом 99 % поту і 1 % таланту?
 
У який спосіб проявляються здібності в людей?
Вони можуть проявитися і в дуже ранньому віці, і в зрілому, вони можуть бути специфічними й різнобічними. Переконатися в цьому можна, досліджуючи біографії відомих людей, видатних діячів науки, літератури, мистецтва. Згадуючи, наприклад, про Т. Шевченка, А. Ейнштейна, М. В. Ломоносова, Д. І. Мендєлєєва, М. А. Римського-Корсакова, ми називаємо їх здібними, талановитими, геніальними. Спробуймо визначитись стосовно цих понять, встановити логічні зв’язки між поняттями, побудувавши логічний ланцюжок.
 
ЗАДАТКИ
 
ЗДІБНОСТІ
 
ОБДАРОВАНІСТЬ
 
ТАЛАНТ
 
ГЕНІАЛЬНІСТЬ
 
4 Проведення досліду
 
Учитель. За функціональними особливостями півкуль мозку людей розділяють на групи правшів і шульг.
 
З’ясуймо за допомогою простих дослідів, хто ви є.
 
Дослід № 1
Не замислюючись, переплетіть пальці рук. Великий палець якої руки зверху — та і є провідною рукою.
 
Дослід № 2
Візьміть ручку. Спробуйте націлитися на якийсь об’єкт, дивлячись обома очима. Заплющте одне око, потім — друге. Якщо зміщення, коли ви заплющували ліве око, в лівий бік — ліва півкуля провідна, якщо в правий — права півкуля провідна.
 
Дослід № 3
Схрестіть руки на грудях (поза «Наполео-
на») — провідна рука лягає зверху.
 
Дослід № 4
Почніть аплодувати — активно переміщується провідна рука.
Отже, розумові здібності переважають більше у правшів, художні — у шульг. Логічний стиль мислення — у правшів, а конкретно-образний — у шульг.
Але слід пам’ятати, що до 20 років мозок людини має здатність до пластичності і ви можете розвинути будь-які задатки.
 
5 Робота у групах
Ведучий організовує три групи. Психолог. Дізнатися, чи є у вас творча жилка, спробуйте, згадавши свої творчі досягнення. Допоможіть одне одному пригадати їхні здібності. Групи презентують свої досягнення.
 
6 Підсумок уроку
Психолог. Ви всі є обдарованими дітьми, тож бажаю вам наполегливо розвивати й далі свої здібності. А щоб підсумувати наше заняття, пропоную роботу над проблемними питаннями (записує на дошці).
  • Чи згодні ви із твердженням, що швидкість виконання завдання є показником здібностей?
  • Чи можна розглядати високий рівень знань, умінь, навичок особистості як найважливіший показник її здібностей?
  • Чи є задатки обов’язковою передумовою здібностей особистості?
  • Чи передаються здібності спадково?
 
Психолог. Сьогодні на уроці ви переконалися, що кожний з вас є індивідуальністю і має свої власні здібності, уподобання, своє сприйняття й розуміння світу. Тому кожен з вас є унікальним і неповторним. Саме в цьому і полягає цінність кожного окремого людського життя. 
 
Презентація ролику «Мудрість життя».
Dounload PDF

Відгуки читачів