Здібності людини. Конспект уроку психології

О. М. Маковецька, ЗШ № 43, м. Львів


Мета: сформувати в учнів поняття про здібності, вивчити природу, структуру, умови розвитку здібностей; розвивати в учнів логічне, критичне мислення, вміння аналізувати, синтезувати та узагальнювати матеріал; здатність до самоаналізу, самоспостереження; виховувати вміння спілкуватися.

 

Обладнання: проектор, комп’ютер, презентація, релаксаційна музика, терміни з теми на картках (у поясненнях), тести, музичні записи.
 
Тип уроку: комбінований.
 
ХІД УРОКУ
 
Лунає музика.
 
1 Мотивація та актуалізація навчальної діяльності
 
Психолог. Ми продовжуємо вивчати структуру особистості.
 
Для того щоб плідно попрацювати, пропоную дати відповіді на питання після опрацювання народної притчі:
 
Молодий чоловік нарікав на своє життя:
— У інших є гроші, прекрасне житло, машини, а у мене? Даремно минає молодість!
Адже я здоровий і сильний ...
Старець почув його скарги і запитав:
— Чи погодився б ти, щоб за мільйон тобі видалили руку? — Нізащо! — А ногу або, наприклад, очі? — І за сто мільйонів не погодився б!
— Ось бачиш! Бог дав тобі те, що не купиш і за сто мільйонів, а ти скаржишся на бідність і безталанність!.. Просто потрібно вміти правильно розпорядитися тим багатством, яке ти маєш! Твори, будь наполегливим, живи посовісті, і Бог допоможе тобі!
 
 
Обговорення
  • Як на вашу думку, яким багатством ви обдаровані? (Здібності, знання, вміння, досвід тощо)
  • Чи погодитесь ви з тим, що саме від ваших здібностей залежить, якою мірою ви оволодієте знаннями і вміннями для досягнення високих результатів у вашій діяльності?
2 Оголошення теми й мети уроку
3 Робота за темою
— Що таке здібності? Яка їхня природа?
 
Здібності — це індивідуально-типологічні особливості, які є суб’єктивними умовами для успішного виконання певного різновиду діяльності. Вони виявляються у швидкості, глибині та міцності засобів і прийомів діяльності. Вони не тотожні знанням, умінням, навичкам.
 
СПАДКОВІСТЬ
 
ІНДИВІДУАЛЬНІ АНАТОМО-ФІЗІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ
 
ЗДІБНОСТІ
 
ДОСВІД
 
НАВЧАННЯ
 
ВОЛЯ
 
Чинники, які впливають на розвиток обдарованої особистості:
  • біологічні;
  • соціальні (соціальні умови).
 
Французький просвітитель Гельвецій у XVIII столітті довів, що соціальне оточення, виховання відіграє важливу роль у формуванні обдарованості і геніальності. Провідними чинниками є сприятливе культурне оточення, можливість здобути ґрунтовну освіту, престиж інтелектуальних (художніх, технічних) цінностей у сім’ї, опіка, заохочення.
 
Спадковість дає людині певні психофізичні якості — розміри нервових центрів кори й підкірки, які відповідають за пам’ять, увагу, тобто задатки здібностей. Реалізація ж здібностей залежить від умов середовища, навчання, виховання. Проте, за сучасними дослідженнями, 70 % відмінностей у здібностях людей залежать від генетичних причин, 30 % — від факторів середовища.
 
Здібності людини мають біосоціальну природу.
 
Бесіда
  • Як на вашу думку, які ще умови, крім спадковості й середовища, впливають на розвиток здібностей?
  • Чи повинна людина бути здоровою? Чи потрібна здорова екологічна атмосфера?
  • Чи погоджуєтесь ви з тим, що чим багатший життєвий досвід, тим легше люди досягають успіху в діяльності?
  • Який висновок слід зробити зі слів Томаса Едісона — відомого американського винахідника і підприємця, який на запитання про причину його геніальності відповідав, що вона є результатом 99 % поту і 1 % таланту?
 
У який спосіб проявляються здібності в людей?
Вони можуть проявитися і в дуже ранньому віці, і в зрілому, вони можуть бути специфічними й різнобічними. Переконатися в цьому можна, досліджуючи біографії відомих людей, видатних діячів науки, літератури, мистецтва. Згадуючи, наприклад, про Т. Шевченка, А. Ейнштейна, М. В. Ломоносова, Д. І. Мендєлєєва, М. А. Римського-Корсакова, ми називаємо їх здібними, талановитими, геніальними. Спробуймо визначитись стосовно цих понять, встановити логічні зв’язки між поняттями, побудувавши логічний ланцюжок.
 
ЗАДАТКИ
 
ЗДІБНОСТІ
 
ОБДАРОВАНІСТЬ
 
ТАЛАНТ
 
ГЕНІАЛЬНІСТЬ
 
4 Проведення досліду
 
Учитель. За функціональними особливостями півкуль мозку людей розділяють на групи правшів і шульг.
 
З’ясуймо за допомогою простих дослідів, хто ви є.
 
Дослід № 1
Не замислюючись, переплетіть пальці рук. Великий палець якої руки зверху — та і є провідною рукою.
 
Дослід № 2
Візьміть ручку. Спробуйте націлитися на якийсь об’єкт, дивлячись обома очима. Заплющте одне око, потім — друге. Якщо зміщення, коли ви заплющували ліве око, в лівий бік — ліва півкуля провідна, якщо в правий — права півкуля провідна.
 
Дослід № 3
Схрестіть руки на грудях (поза «Наполео-
на») — провідна рука лягає зверху.
 
Дослід № 4
Почніть аплодувати — активно переміщується провідна рука.
Отже, розумові здібності переважають більше у правшів, художні — у шульг. Логічний стиль мислення — у правшів, а конкретно-образний — у шульг.
Але слід пам’ятати, що до 20 років мозок людини має здатність до пластичності і ви можете розвинути будь-які задатки.
 
5 Робота у групах
Ведучий організовує три групи. Психолог. Дізнатися, чи є у вас творча жилка, спробуйте, згадавши свої творчі досягнення. Допоможіть одне одному пригадати їхні здібності. Групи презентують свої досягнення.
 
6 Підсумок уроку
Психолог. Ви всі є обдарованими дітьми, тож бажаю вам наполегливо розвивати й далі свої здібності. А щоб підсумувати наше заняття, пропоную роботу над проблемними питаннями (записує на дошці).
  • Чи згодні ви із твердженням, що швидкість виконання завдання є показником здібностей?
  • Чи можна розглядати високий рівень знань, умінь, навичок особистості як найважливіший показник її здібностей?
  • Чи є задатки обов’язковою передумовою здібностей особистості?
  • Чи передаються здібності спадково?
 
Психолог. Сьогодні на уроці ви переконалися, що кожний з вас є індивідуальністю і має свої власні здібності, уподобання, своє сприйняття й розуміння світу. Тому кожен з вас є унікальним і неповторним. Саме в цьому і полягає цінність кожного окремого людського життя. 
 
Презентація ролику «Мудрість життя».
Dounload PDF

Відгуки читачів