Економічний брейн-ринг

Л. І. Медведчук, м. Рівне


Мета: активізувати пізнавальну діяльність учнів; удосконалювати навички співпраці, спілкування; розвивати творче мислення, ерудицію, аналітичні та комунікативні здібності школярів; навчати вміння приймати рішення в критичних ситуаціях, робити вибір.

 

Без гри немає

й не може бути повноцінного

морального й розумового розвитку.

А. С. Макаренко

 

 

Підготовчий етап:

  • розробити сценарій гри;
  • оголосити в класах, що братимуть участь у грі, її тему, термін та правила проведення;
  • сформувати команди гравців по 5-6 учнів у кожній;
  • командам обрати капітанів, назву команди й девіз.

 

Правила гри

Одночасно грають дві команди. Гра складається з п’яти раундів. У кожному раунді команда-переможець має набрати 3 бали. Якщо грає кілька команд, то та команда, що програла, залишає «ринг», а на бій з переможцем запрошують наступну команду. Ведучий ставить запитання. На обговорення запитання дається 1 хв. Якщо відповідь готова, капітан натискає сигнал дзвінка. Відповідати може будь-хто із членів команди. Якщо відповідь неправильна, право відповідати переходить до іншої команди.

Якщо команда натиснула на кнопку до сигналу відліку часу (фальстарт), вона втрачає право відповідати й передає це право іншій команді.

Журі оцінює відповіді та веде лік балів команд.

 

Хід гри

 

Ведучий представляє журі, проводить жеребкування між командами.

Команда, капітан якої витягнув аркуш з позначкою, займає перший стіл для гри. Капітан цієї команди обирає собі команду-суперницю. Ведучий пропонує капітанам представити свої команди.

 

Раунд перший

  1. Можливість перетворення різноманітних грошових засобів на готівкові гроші. (Ліквідність)
  2. Процес безпосереднього впливу людини на природу з метою створення економічних благ. (Виробництво)
  3. Боротьба між учасниками ринкових відносин за вигідну угоду. (Конкуренція)
  4. Прибуток, який дорівнює альтернативній вартості праці підприємця, вкладеної ним у виробництво. (Нормальний прибуток)
  5. Обчислення майбутньої вартості коштів, що інвестуються сьогодні. (Дисконтування)

 

Раунд другий

Пояснити вислови з економічної точки зору.

  1. Міняю шило на мило. (Бартер)
  2. Людина серйозно робить що-небудь тільки тоді, коли вона робить це для себе. (Приватна власність)
  3. Праворуч підеш — коня згубиш, ліворуч підеш — шаблю зламаєш, прямо підеш — голову втратиш. (Проблема вибору та його ціна)
  4. Для чого людині дві руки? Щоб однією брати, а іншою — давати. (Кругообіг економічної діяльності)
  5. Родись, хрестись, женись, помирай, але на все гроші май. (Бюджет сім’ї)

 

Раунд третій

Скласти економічне поняття з наведених літер і пояснити його.

  1. Р Н Ф И А Т К Г О (Факторинг — форма кредитування оборотного капіталу)
  2. А Л Ц Я Б І Л Е З І А Р І (Лібералізація — полегшення умов зовнішньої торгівлі у формі зниження величини мита, поступового скасування валютних і кількісних обмежень)
  3. Ф Т Я Л С А Я Ц Г І (Стагфляція — стан економіки й соціальної сфери, що характеризується загальним спадом виробництва в поєднанні зі зростанням цін та високим рівнем безробіття)
  4. П О Л Я С І Н Г О І О (Олігопсонія — перевищення кількості продавців товару над обмеженою кількістю покупців)
  5. Л І Ц Г О Б Я А З І Л А (Глобалізація — процес зростання взаємозалежності країн унаслідок збільшення масштабів та обсягів міжнародних економічних відносин на основі інформаційних та комунікаційних технологій)

 

Раунд четвертий

Визначте лауреатів Нобелівської премії.

  1. Учений був нагороджений Нобелівською премією з економіки 1984 р. «за новаторську роботу та істотний внесок у розвиток економічної науки», автор праць «Вимірювання національного доходу й побудова національних рахунків», «Аналіз ринкового попиту». (Джон Стоун, англійський економіст)
  2. Учений, що був удостоєний Нобелівської премії 2000 року «за розвиток теорії та методів аналізу соціально-економічних чинників і залежності рівня освіти, місця проживання від економічних умов життя конкретної особи», автор праці «Модель життєвого циклу одержання доходів». (Джеймс Джозеф Хекмен, американський економіст)
  3. Учений, першовідкривач лінійного програмування у світовій науці, автор книги «Економічний розрахунок найкращого використання ресурсів». За внесок у теорію оптимального розподілу ресурсів 1975 р. удостоєний Нобелівської премії. (Леонід Канторович, російський економіст)
  4. Нобелівську премію з економіки цей учений отримав 1992 р. «за розширення сфери застосування мікроекономічного аналізу щодо проблем людської поведінки та взаємодії, зокрема поведінки поза ринковою сферою». Автор монографії «Людський капітал: теоретичний і емпіричний аналіз». (Гаррі Стенлі Беккер, американський економіст)
  5. Учені-економісти, що 2012 р. отримали Нобелівську премію за теорію стабільного розподілу та практику влаштування ринку. (Елвін Рот та Ллойд Шенлі)

 

Раунд п’ятий

  1. Поясніть загадку Адама Сміта: «Чому вода, настільки необхідна, що без неї неможливо жити, має таку низьку ціну, у той час як в алмазів, які часто мають декоративне значення, а практично майже не потрібні, така висока ціна?»
  2. Дайте економічну оцінку наступному твердженню. «Гроші є єдиним товаром, який не годиться ні на що інше, крім того, щоб їх позбутися. Якщо ви не витратите або не інвестуєте гроші, вони вас не нагодують, не одягнуть, не дадуть даху над головою й не принесуть задоволення. Вони приносять цінність тільки в процесі розставання з ними».
  3. Як ви розумієте вислів А. Сміта? «Однакове в усіх людей постійне прагнення покращити своє становище — це початок, з якого витікає як суспільне й національне, так і особисте багатство».
  4. За яких умов і чому підвищення рівня заробітної плати не призведе до підвищення рівня життя працюючих?
  5. Поясніть вислів з економічної точки зору.

«Бджола збирає нектар не для того, щоб запилювати квіти, вона бажає отримати мед. У результаті ж вона служить інтересам квітів. Те саме відбувається і з підприємством».

 

Підбиття підсумків гри

Журі підраховує кількість балів, отриманих кожною командою, і визначає переможців. Ведучий повідомляє результати гри. Команді-переможцю вручають приз.

Dounload PDF

Відгуки читачів