Харчування — запорука гарного здоров’я. Виховний захід для учнів 3–4-х класів

С. Б. Гавриш, учитель початкових класів; В. Я. Богданова, учитель хімії, ЗОШ I–III ст. № 1, м. П’ятихатки, Дніпропетровська обл.


Мета: ознайомити учнів із основними процесами, що відбуваються в організмі людини; учити їх правильно харчуватися; виховувати естетичний смак; прищеплювати цікавість до навчання, стимулювати пізнавальну діяльність; розвивати здоров’язберігальні компетенції; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.

 

Обладнання: плакати, виставка дитячих малюнків за темою «Моє здоров’я».

 

Людина не живе, щоб їсти,

а їсть, щоб жити.

 

Хід заходу

 

Ведуча. Навіщо ми їмо те, що їмо? Харчування забезпе­чує дві основні потреби організму. По-перше, з одними речовинами, що надходять до організму у складі їжі, зокрема білками, жирами, мінеральними солями, водою, ми отримуємо будівельні матеріали для створення но­вих клітин і зростання нашого організму. По-друге, завдяки енергії, що прихована у вуглеводах і жирах, ми ходимо до школи, граємо в футбол, бігаємо...

 

Відкушуючи шматочок котлети, яблука чи пиріжка, ви навіть не уявляє­те, які мандри і пригоди чекають на ці ласощі у вашому організмі, перш ніж вони перетворяться на необхідні для вас поживні речовини. Як відбувається процес перетворення їжі на молекули речовин, що їх може використати ваш організм? Як ці речовини потрапляють до клітин?

 

Ви щодня бачите рекламу різноманітних соусів, йогуртів, напівфа­брикатів, що гарантують вам міцне здоров’я. Чи дійсно це так? Яка їжа насправді потрібна вашому організму?

 

Відповіді на ці запитання ви знайдете, послухавши розповідь, яку вам підготували учні 11-го класу. Але ви також готувалися до нашої зустрічі, підготувавши різноманітні сценки з вашого життя.

 

Мама. Синочку, пора снідати!

 

Син. Ні, не хочу я їсти твого бутерброду, я дорогою чіпсів куплю.

 

Мама. Синочку, та ти лишень поглянь, яку красу я тобі приготувала. (Демонструє бутерброд, на якому за допомогою овочів викладене «обличчя»: на шматочку хліба — шматочок ковбаси, «волосся» — подрібнений сир, «очі» — маслини, «ротик» — шматочок солодкого перцю.)

 

Син. О, яка смакота!

 

1-й лікар. Процес травлення починається задовго до того, як їжа потрапляє до рота. Ми бачимо бутерброд, відчуваємо його запах — порожнина рота наповнюється слиною, а шлунок починає виробляти травний сік. Хлопчик ще навіть не відкусив і шматочка, а вже впевнений, що бутерброд смачний.

 

На цьому етапі важливо не примушувати шлунок чекати тривалий час, інакше сік, що призначений для перетравлювання їжі, подразнюватиме слизову шлунку. Якщо снідати в один і той же час щодня, то ваш організм працюватиме, як гарно налагоджений механізм.

 

Валеологічна пауза (діти декламують вірш та виконують вправи, що показує ведуча).

 

Ведуча. Ми прокидаємося, прокидається і сонечко. Привітаємо його!

 

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися, за промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти:

Встали-сіли, встали-сіли.

Бачте, як розвеселили.

Стало сонце танцювати,

Нас до танцю припрошати.

Нумо разом, нумо всі

Потанцюймо по росі.

 

Син (однією рукою бере бутерброд, другою — тримає розгорнуту книжку). Так, заодно повторю вірш.

 

Мама. Поклади книжку негайно! Не поспішай і гарно пережовуй!

 

2-й лікар. Навіть манну кашу потрібно жувати — не стільки для подрібнення, скільки для... перетравлювання. Тому що в слині, крім усього іншого, містяться речовини, що розщеплюють крохмаль, що входить до складу хліба.

 

На цьому етапі важливо: кожен шматочок ретельно жувати (до 20 разів) не поспішаючи. Якщо в шлунок потрапляє погано пережована їжа, йому доводиться виконувати не свою роботу: подрібнювати харчову грудку. Також потрібно, щоб їжа була теплою. Наші смакові рецептори найкраще сприймають їжу, нагріту до температури тіла (35–37°С).

 

А за книжку мама посварила правильно. Не можна їсти і читати книжку, учити уроки, дивитися телевізор! У жодному разі не відволікайтеся під час їжі. Організм не може робити водночас різні справи. Читання книжки або балачки погано впливають на травлення, оскільки кількість шлункового соку зменшується.

 

А зараз я перевірю, чи багато українських страв ви знаєте? Відгадайте страву за описом!

1. Відокремлений від м’яса підшкірний свинячий жир, що зберігають солоним і вживають сирим, смаженим, печеним чи вареним. (Сало — щоденна скоромна їжа.)

2. Популярна в Україні рідка страва, що варять з посічених буряків, капусти, картоплі та інших овочів і приправ. (Борщ — щоденна страва, може бути пісним і скоромним.)

3. Одна із дванадцяти обов’язкових страв на Святвечір, яку готують з пшениці, заправленої тертим маком, горіхами, медом. (Кутя — святкова, пісна, ритуальна страва.)

4. Солодка рідка страва із сушених фруктів. (Узвар — пісна, щодення страва.)

5. Українська національна страва — невеликий варений виріб із прісного тіста, начинений сиром, ягодами, капустою. (Вареники — щоденна пісна або скоромна страва, залежно від начинки.)

 

2-й лікар. Молодці, діти! Знаєте страви своєї рідної країни!

 

Мама. Я приготувала тобі склянку ароматного чаю з ложечкою меду.

 

Син. Ну, мамо, чіпсів я вже не хочу! Можна, я хоча б колу куплю?

 

Лікар-стоматолог. Після сніданку дійсно потрібно випити склянку чаю, а потім бажано прополоскати рот водою. Розумниця-мама замість цукру використала мед. Він значно корисніший для організму, і зовсім не шкідливий для зубів. Ви знаєте, скільки до мене приводять маленьких дітей із пошкодженими зубами!? Батьки пояснюють поганий стан зубів екологією, спадковістю, місцевою водою... І зовсім не вірять мені, коли я стверджую: газовані напої шкідливі для дитячих зубів! Справа в двох складниках, що обов’язково містять усі напої: цукор і кислота. Цукор сприяє розмноженню бактерій, що спричиняють карієс, а кислота «роз’їдає» зубну емаль.

 

Дівчинка. А моя мама готує «чайний бальзам» і наша родина його п’є із задоволенням щоранку! Улітку я з бабусею назбирала по балках ромашки, чабрецю, біля будинку в нас росте м’ята. Усі ці корисні трави ми висушили, а мама на одну столову ложку звичайного чорного чаю додає по четвертій частині ложки цих трав, засипає в заварний чайник та заливає окропом. Аромат — на весь будинок!

 

3-й лікар. Діти, які ще цілющі рослини вам відомі? Чи відгадаєте мої загадки?

 

Шкір має сім,

А сльози випускає всім. (Цибуля)

 

На городі молода

Пишні коси розплела,

У зеленії хустинки

Золоті хова зернинки. (Кукурудза)

 

Він довгенький, зелененький,

Соковитий і смачний.

Під листячком ховається,

З нами в жмурки грається. (Огірок)

 

Червона ягідка корисна

Росте до земля близько. (Полуниця)

 

Маленький, гіркий,

Цибулин брат. (Часник)

       

Сидить Марушка

Уся в кожушках.

Зайці прибігають,

Кожушки знімають. (Капуста)

 

Вона на сонці сонцем сяє

І родичів багато має.

Гарбузову господиню

Усі знають. Що це? (Диня)

 

Стою стрункий. Високий,

В зелених шатах я.

І золотом прикрашена

Голівонька моя. (Сонях)

 

Лікар-педіатр. Крім хворих зубів діти зазнають проблем з поставою та шлунковими захворюваннями. Викривлення хребта розвивається через те, що ви вдома готуєте уроки, сидячи за надто високим «дорослим» столом. У кого з вас удома є комп’ютери? Ви теж у групі ризику — сидите тривалий час, працюють лише зап’ястки рук. Сидячи за комп’ютером, ви мимоволі нахиляєтеся вперед, здавлюючи грудну клітку та черевну порожнину, що позбавляє можливості їжу нормально перетравлюватися.

 

Валеологічна пауза за віршем В. Чабана «Бджілки». Ведуча виконує рухи, учні повторюють.

 

Ведуча

Стали, дітки у рядок,

Всі підемо на лужок.

На квітучому лужку

Гудуть бджілки: «Жу-жу-жу».

Разом з ними політаєм.

Покрутились вліво-вправо.

Глянули, де кращі трави.

Пошукали квіточок,

Щоб зібрати з них медок.

Політали, покрутились,

Дуже бджілки натомились.

Щоб набратись сили,

Усі дружно сіли.

Знов шукаєм квіточок,

Щоб зібрать смачний медок.

Назбирали? Ого-го!

Всі до вулика бігом.

Побували на лужку,

Скуштували ми медку.

Тепер стали у рядок,

Вертаємось на урок.

 

Стукіт у двері.

 

Ведуча. Хто ще завітав до нас на гостину? (Заходять «вітаміни» — учні із коронами, на яких написано «Вітамін А», «Вітамін В», «Вітамін С», «Вітамін D» та кошиками в руках. Там знаходяться продукти, які учні-«вітаміни» демонструють глядачам.)

 

Вітаміни (разом). Добрий день! Упізнали нас?

Ми — вітаміни,

Дуже корисні для людини.

 

Вітамін А. Я сприяю росту, допомагаю зберегти гарний зір. Мене багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі.

 

Вітамін В. Я дуже потрібний для розумової та фізичної праці, поліпшення травлення. Шукайте мене в житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі.

 

Вітамін С. Я запобігаю застуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту. Багаті на мене капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, шипшина, хрін, часник. Лимон, настій хвої, чорна смородина.

 

Вітамін D. Я зміцнюю кістки, запобігаю рахітові. Живу в молоці, печінці, риб’ячому жирі, житньому хлібі.

 

Вітаміни (разом)

Хто дружить із нами буде,

Всі незгоди позабуде.

Виросте міцним, здоровим,

Переможе всі хвороби.

 

Ведуча. Діти, що ви найбільше запам’ятали із сьогоднішнього виступу? Тепер ви знаєте, як та що потрібно їсти, щоб бути здоровим. Щоб ви не забували, як правильно харчуватись, лікарі роздадуть вам пам’ятки. Покажіть їх удома мамі, бабусі. Міцного вам здоров’я! Не хворійте!

 

Пам’ятка

Поради лікаря

1. Їж по одному яблуку на день, лікар тобі не знадобиться.

2. Морква поліпшує кров.

3. Зелень на столі — здоров’я на 100 років.

4. Вітаміни завжди всім потрібні, тому їжте моркву і картоплю, житній хліб і помідори. Щоб усе було ситно і смачно, дружіть із молоком і маслом.

5. Щоб не хворіти, бути здоровим, зростати і міцніти, потрібно їсти більше овочів і фруктів.

6. Овочі — це джерело вітамінів, що забезпечують нормальний фізичний та розумовий розвиток дітей.

7. Не можна відмовлятися від м’яса — джерела білка, адже він є основним матеріалом для зростання організму.

Dounload PDF

Відгуки читачів