Використання елементів ноосферної освіти на уроках основ здоров’я

Є. О. Цуканова, О. А. Малько, Харківська обл.


Завданнями шкільного курсу «Основи здоров’я» є формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров’я, опанування основами здорового способу життя, життєвими навичками безпечної для життя і здоров’я поведінки.

 

Реалізація цих завдань передбачає:

— здоров’язбереження й усебічний розвиток особистості в процесі навчання;

— ефективне засвоєння інформації та вміння застосовувати її в житті;

— формування цілісного утворювального світосприйняття.

 

Це можливо тільки в умовах свободи, творчості, поваги до індивідуальності кожного, спільної роботи вчителя та учнів із засвоєння засобів гармонійного спілкування зі світом.

 

Ця робота стає успішною за впровадження на уроках принципів ноосферної освіти, що забезпечують потенційну природну безпеку освіти за рахунок розвитку природного мислення без перевантаження та стресів.

 

Сприйняття інформації за п’ятьма сенсорними системами (зір, слух, відчуття, нюх, смак) установлює гармонійну взаємодію обох півкуль головного мозку; нормалізує біологічні зв’язки (прямі та зворотні) між мозком і тілом за всіма системами життєзабезпечення; формує навички природного сприйняття й інтеграції інформації за логічними обов’язковими станами: формування правил і висновків; розподіл інформації на складові частини; образне моделювання, емоційне сприйняття інформації.

 

Прикладом роботи в напрямку впровадження ноосферної освіти на уроках основ здоров’я можна вважати вступний урок у 5 класі.

 

Тема. Здоровий спосіб життя. Принципи здорового способу життя

 

Мета уроку: розглянути принципи здорового способу життя; розвивати вміння учнів моделювати поведінку в разі погіршення здоров’я; виховувати ціннісне ставлення до здоров’я.

 

Очікувані результати: учні мають називати принципи здорового способу життя; пояснювати вплив способу життя на здоров’я людини; уміти вимірювати температуру тіла.

 

Обладнання: підручники, олівці, папір (кольоровий), аркуші у формі листя дерев із написами принципів здорового способу життя (ЗСЖ), смайлики.

 

Тип уроку: систематизація знань, умінь і навичок учнів.

 

І. Гармонізація простору

Ми — частинки Світу. Ми любимо себе. Ми любимо одне одного й усе, що нас оточує. Ми бажаємо всім здоров’я (Утворення ланцюжка любові та дружби: діти з’єднують руки в «ланцюжок»).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя

— Діти, ми зараз будемо говорити про дуже важливу складову життя людини — її здоров’я. Ви багато про це пізнали в початкових класах. Сьогодні ми поглибимо ваші знання та вміння.

Допоможе нам у цьому «Кошик Здоров’я». Увесь рік ви наповнюватимете його знаннями, що будуть корисними в подальшому житті. У цього кошика немає обмежень, тому кладіть у нього все, що вважаєте важливим. Важить він небагато, а користі в ньому — не осягнути.

(Пропоную учням на кольорових аркушах відобразити асоціації на тему «Я здоровий»(речення, малюнки-схеми)).

 

Обговорення (за бажанням учнів обговорюють деякі асоціації)

Після обговорення все складаємо до «Кошика Здоров’я».

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

2. Проблемні запитання

— Чи впливає спосіб життя людини на стан її здоров’я?

— Чому за інфекційних захворювань хворим не можна контактувати зі здоровими людьми?

 

ІV. Сенсорно-моторний етап

Релаксаційний текст «Прогулянка до осіннього лісу». Учні займають зручне положення за столом (без порушення постави), заплющують очі, розслабляються.

 

Слово вчителя (під музику, що відображає звуки лісу)

— Ми з вами знаходимося в осінньому лісі. На деревах серед зеленого листя вже з’явилося жовте різних відтінків. Добре відчувається запах грибів, голоси птахів. Теплі промінці сонця лагідно торкаються наших облич (учитель протягом 3-х хвилин дає можливість учням уявити зміну кольору листя, запахи осіннього лісу, голоси птахів, тепло осінніх сонячних промінців).

Біля деяких дерев є написи. Це ліс пропонує нам із вами прочитати й проаналізувати принципи здорового способу життя. (Учитель в заданій тональності називає по черзі принципи ЗСЖ, учні повторюють кожний принцип).

 

Принципами здорового способу життя є:

1. збалансоване харчування;

2. раціональний розпорядок дня;

3. загартування;

4. оптимальний психологічний мікроклімат у родині й оточенні;

5. сформовані гігієнічні навички;

6. брак шкідливих звичок;

7. оптимальний руховий режим;

8. позитивний настрій;

9. духовність.

— На зворотному шляху ми зберемо листя, що вже впало з дерев. Я теж збираю букет із листочків, на деяких є написи (проговорюємо разом із учнями принципи ЗСЖ).

— Наша прогулянка до лісу закінчена.

— Ми — радісні й здорові! (Це речення повторити тричі.)

— Зараз ми повертаємося до класної кімнати й продовжуємо спільну роботу. (Останнє речення вчитель говорить тихіше, ніж попереднє.)

 

«Вільний мікрофон»

— Що ви побачили в лісі?

— Що відчули?

— Що потрібно робити, щоб зберегти та зміцнити своє здоров’я?

 

V. Символьний етап (робота в парах)

Учні малюють в окремих зошитах малюнки-образони, символічні малюнки-враження від віртуальної прогулянки осіннім лісом (можна знову включити музичний супровід із попереднього етапу) та повторюють голосно (тихо) принципи ЗСЖ.

Потім учні демонструють одне одному малюнки.

 

VІ. Логічний етап (самостійна робота з підручником у парах)

Учні записують принципи ЗСЖ у зошити й проговорюють одне одному.

 

«Відверта розмова»

— Чи відповідає спосіб життя учнів принципам ЗСЖ?

Правила відвертої розмови:

— тут;

— зараз;                       }          обговорення ситуації, а не учня

— про себе

 

VІІ. Лінгвістичний етап (робота в малих групах — по 4 учні в кожній).

Аналіз ситуацій порушення ЗСЖ (за підручником або їх заздалегідь готує вчитель) (одна ситуація на групу).

Після цього учні виконують творче завдання: міні-есе «Я хочу бути здоровим для того, щоб…», або малюнок «Що заважає мені зберігати здоров’я?» (наприклад, малюнок власних лінощів).

(Малюнки розмістити на дошці, стінах кабінету).

 

VІІІ. Підсумок уроку

Вибрати смайлики, що ілюструють отриманий на уроці настрій.

— Що збережемо в «Кошику Здоров’я»?

— Продовжити аналіз асоціацій «Я здоровий». Що нам потрібно додати? (Можна використати аркуші у формі листків дерев із принципами ЗСЖ).

Dounload PDF

Відгуки читачів