Відеопроект — одна з форм активізації пізнавальної діяльності учнів

Кішенко К. О., Зносицька ЗОШ, с. Зносичі, Сарненський р-н, Рівненська обл.

Завдання сучасної школи — розвиток кожної дитини як неповторної індивідуальності, формування в неї творчого потенціалу, прагнення до самостійної пізнавальної діяльності, вміння ставити й вирішувати нові проблеми. Сучасна методика викладання іноземної мови приділяє велику увагу креативній, творчій діяльності учнів. Цей процес відбувається завдяки впровадженню інтерактивних методик, до яких можна віднести і метод проектів.


Навчальний проект для учнів створює можливості виконувати значущу діяльність самостійно, у групі або індивідуально, максимально використовуючи власні можливості. Участь у проектній діяльності дозволяє учню виявити себе, спробувати власні сили, застосувати знання, презентувати досягнутий результат, почуватися «корисним».
 
Сьогодні метод проектів є дуже популярним серед педагогів та дітей. Кожен учитель, користуючись цим методом у своїй педагогічній діяльності, вносить свою «родзинку» до усталеного алгоритму роботи над проектами.
 
Швидкий розвиток техніки й науки дає можливість фільмувати кожну хвилину нашого життя. Умонтовані камери в мобільних телефонах, планшетах, фотокамерах, ноутбуках дарують нам можливість зафіксувати будь-які моменти нашого життя. Тому створення відеопроектів є однією із найулюбленіших форм роботи учнів на уроках англійської мови.
 
Етапи роботи над створенням відеопроектів
 
І. Підготовчий етап
На цьому етапі учні визначають тему і мету-проекту. Вони обговорюють тему, добирають інформацію, а робота вчителя полягає в представлені теми, мотивації, допомозі в постановці та розподілі знань.
 
ІІ . Етап планування
Цей етап роботи над проектом включає визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації; вибір засобів представлення результатів; вироблення критеріїв оцінки результату і процесу. Діяльність учнів на цьому етапі полягає в формуванні завдань й виробленні плану дій, а вчителя — у коректуванні, висуванні пропозицій та ідей.
 
ІІІ . Етап збору матеріалів
На етапі збору інформації триває робота з літературою, спостереження, анкетування, експеримент. Діяльність учнів полягає в доборі інформації, діяльність вчителя — у спостереженні, спрямуванні діяльності учнів.
 
ІV . Етап аналізу
На цьому етапі відбувається узагальнення зібраних матеріалів, формування висновків. В аналізі інформації, відборі найістотнішого полягає діяльність учнів, а робота вчителя — це спостереження за роботою, її коректування, надання порад.
 
V. Подання й оцінювання результатів
Цей етап передбачає завчасне (за день-два до уроку-презентації) представлення робіт для перевірки вчителем. Учитель перевіряє кожну роботу і робить її письмовий аналіз, де вказує на неточності чи помилки й надає рекомендації для виправлення.
 
VІ. Презентація проекту
Це публічний захист проекту. Урок проходить у формі телепередачі чи телевізійної служби новин, де кожен відеопроект є окремим сюжетом. На цьому етапі вчитель роздає кожному учневі його індивідуальний аналіз роботи, а на загал коментує лише позитивні сторони їхньої діяльності, заохочуючи дітей до креативності, ініціативності та роботи в парах чи групах. Кожен учень, прочитавши рекомендації вчителя і звіривши їх із реальним підтвердженням — відеопроектом, робить власні висновки. І як показує практика, така форма роботи над помилками дає кращі результати, ніж традиційна бесіда чи консультація. Учень, який побачив себе «з боку», усвідомлює власні переваги та недоліки. Відеопроект стимулює дитину до подолання «прогалин» чи помилок щодо навчального матеріалу, роботи над собою, вдосконалення сценічної культури та культури мовлення.
 
Під час створення відеопроектів варто чітко визначитися з темою та типом роботи. Щодо другого пункту, то їхня різноманітність дуже велика:
  • проект-репортаж — найпоширеніша форма роботи над проектом. Учні можуть використовувати проект-репортаж під час вивчення будь-якої теми і виконувати будь-які соціальні ролі;
  • проект відеогід — під час вивчення тем «Україна», «Великобританія», «США» та ін. Дітям подобається виступати в ролі гідів і проводити екскурсії вулицями Лондону, Вестмінстерським абатством чи Білим домом;
  • проект «пряме включення» — вивчаючи тему «Природні катастрофи» чи «Глобальні проблеми», діти виступають у ролі репортерів, які працюють у надзвичайних умовах, інформуючи телеглядачів про екстрені події;
  • проект інтерв’ю — твій улюблений спортсмен, співак, музичний гурт — теми такого плану дозволяють зіграти різні соціальні ролі, які допомагають опанувати різноманітний лексичний матеріал і крім того, спонукають до роздумів про майбутню професію;
  • проект телепередача — під час вивчення теми «Їжа» дітям подобається створювати сюжети про ресторани, незвичайну та традиційну кухню, процес приготування їжі, що дуже легко скомпонувати в одну тематичну телепередачу;
  • проект «рекламний ролик» під час вивчення теми «Здоровий спосіб життя», «Шкідливі звички» учням подобається створювати агітаційні рекламні ролики «За здоровий спосіб життя!»
 
Переваги відеопроекту
 
Використання методу проектів має низку переваг, і крім загальновідомих «плюсів», варто зазначити ті, які надає саме відеопроект:
  • надає учневі можливість побачити, усвідомити і проаналізувати свої помилки;
  • відстеження прогресу у вивченні мови (особливо ефективно, якщо учень веде своє мовне портфоліо);
  • мотивує до роботи над граматичними, лексичними та фонетичними помилками;
  • спонукає до роботи над сценічною культурою;
  • виконання різних соціальних ролей стимулює до роздумів про майбутню професію;
  • під час створення відеопроектів учні вчаться використовувати різноманітні інформаційні технології.
Dounload PDF

Відгуки читачів