Спілкування з незнайомцями

Л. О. Яценко, Охтирська ЗШ № 8, Сумська обл.


Мета:розширити знання дітей з основних правил особистої безпеки під час зустрічі з незнайомими людьми у під’їзді, на вулиці; ознайомити і вивчити способи уникнення небезпеки; розвивати здатність орієнтуватися у складних ситуаціях, вміти оцінювати небезпеку та обирати дії для самозахисту.

 

Перебіг заходу

Учитель. Діти, зустрічаючись із незнайомцем, ви повинні знати, як себе вести. На всі пропозиції чужої людини відповідати відмовою та, у разі небезпеки, кричати: «Я вас не знаю!», привертаючи до себе увагу оточуючих. Звертатися за допомогою до батьків, правоохоронних органів, оточуючих людей.

 

Ведуча. Дуже часто хороше виховання заважає дитині у випадку небезпеки діяти рішуче. Тому не потрібно на вулиці довіряти ані жінці, ані підліткам, навіть тим, хто молодший за вас. Не тільки тому, що вони можуть заманити вас у машину до зловмисників, але й через «дитячий рекет», бійку тощо.

 

Ведучий. Нагадуємо, що перебуваючи на вулиці, у громадському місці, треба пам’ятати про деякі правила безпечної поведінки з незнайомими людьми.

 

  • На вулиці

Правила читають учні з агітбригади.

1-й учень. Будь ввічливим та привітним у спілкуванні з людьми. Така поведінка викликає позитивне ставлення до тебе серед оточуючих.

2-й учень.Тримайся подалі від незнайомих людей, що поводять себе недобре, уникай будь-яких розмов із ними. Намагайся не відповідати на грубість і нахабство тим же. Краще промовчати або зробити влучне зауваження про невихованість грубіяна.

3-й учень. Ніколи не йди гуляти на вулицю, не повідомивши батьків чи інших близьких тобі людей про те, куди ти ідеш і з ким. Не грайся на вулиці допізна.

4-й учень. Якщо ти загубив батьків у незнайомому місці, стій там, де ти загубився. Якщо ти не можеш їх знайти, звернись про допомогу до міліціонера чи інших дорослих.

5-й учень. Якщо ти відчуваєш, що хтось переслідує тебе, намагайся скритися від нього, але не заходь у безлюдні місця.

6-й учень. Ніколи не погоджуйся йти з незнайомими людьми до чужого під’їзду, підвалу або інших безлюдних місць.

7-й учень. Намагайся не показувати на вулиці серед значної кількості людей свої дорогі речі (мобільний телефон, гроші, інші коштовності).

8-й учень. Не приймай від незнайомих людей ласощі, подарунки.

9-й учень. Якщо біля тебе зупиняється авто і незнайома людина звертається з якимось проханням, головне — не підходь надто близько до машини. Якщо запитання тобі здаються сумнівними, то ввічливо скажи незнайомцю, що ти поспішаєш; у жодному разі не сідай до машини, що б тобі не пропонували.

10-й учень. Якщо ти бачиш на вулиці, у транспорті коробку, сумку, згорток, пакет — не чіпай їх.

 

  • У під’їзді чи в ліфті

1-й учень. Перед тим, як увійти до ліфту, під’їзду, добре роздивіться навколо.

2-й учень. Не заходь у ліфт із незнайомими, краще почекай чи йди пішки.

3-й учень. Якщо в ліфт сідає незнайома людина, то не повертайся до неї спиною, краще стеж за її діями.

4-й учень. Якщо незнайомець увійшов до ліфта після тебе і ти боїшся їхати з ним, натисни кнопку «Стоп», і тоді двері кабіни не закриються.

5-й учень. Якщо ти відчуваєш небезпеку під час руху ліфта, натисни кнопку «Виклик диспетчера» і розкажи диспетчеру ситуацію. Це відверне увагу незнайомця, а може, і зовсім злякає його.

 

Якщо на тебе напали у ліфті чи у під’їзді, голосно кричи про допомогу, дряпайся, кусайся й іншими діями відбивайся від нападника.

 

Ведучий. Страшні наслідки можуть статися від спілкування дитини з незнайомцями. Дорослій людині нема потреби спілкуватися з чужими дітьми, і якщо він пропонує подивитися «мультики» або цуценят, то у нього погані наміри. Дорослий не звернеться по допомогу до дитини, тому ви не повинні показувати дорогу незнайомцеві. Не грайтеся поблизу чужої машини, оскільки вона може становити небезпеку. Якщо вас намагаються силою посадити в машину, ви повинні кричати: «Це не мої батьки!», «Я не знаю цих людей!» І кликати на допомогу.

 

Знайте, що життя і здоров’я — це найбільша цінність людини, і один його бездумний вчинок може завдати непоправної шкоди.

 

Учитель. Дітям важливо знати, що в житті є не тільки світло, а й тінь, про те, що зло можуть творити не тільки Баба Яга і Сірий Вовк, але й знайомий з сусіднього під’їзду, ровесник і навіть... «друг». І, виявляється, вчитися протистояти недобрим намірам і вчинкам треба набагато раніше, ніж отримати паспорт.

 

Життя повне несподіванок, а часом небезпеки. Тому треба бути хоробрим, але й обачним. Слід надіятися на дорослих, на міліцію, але й самому вміти постояти за себе. У першу чергу, старатися не потрапляти в небезпечні ситуації, а коли вже потрапив — знати як себе поводити.

 

  • Що робити, коли загубився?

1-й учень. Перш за все не лякайся і не плач. Цим справі не зарадиш. Навколо тебе завжди є люди. Але до кого звернутися по допомогу? До першого зустрічного? Так, однак краще за все звернутися до міліціонера. Якщо міліціонера немає поблизу, можна підійти до двірника, до мам і бабусь, які гуляють з дітьми.

2-й учень. Якщо ти загубився у великому магазині, підійди до продавця чи касира. Якщо це трапилось у метро, шукай чергового у червоному кашкеті чи контролера, що сидить у скляній будці. Він знає, як тобі допомогти.

3-й учень. Звичайно, найрозумніше — не відходити з того місця, де тебе залишили дорослі — мама, тато чи бабуся, дідусь. А найменшим слід вивчити своє прізвище, як звати батьків, свою адресу. Добре, якщо ти знаєш свій телефон.

 

 

  • «Якщо ти сам удома»

Кімната. За столом сидять Андрій та Оленка. Раптом лунає дзвінок у двері.

 

Оленка (схоплюючись). Мабуть, це мама!

Андрій. Зачекай! Мама ніколи не дзвонить, в неї є ключ. Запитаймо краще, хто це.

 

Оленка, розгубившись, зупиняється. Андрій підходить до дверей.

 

Андрій. Хто там?

Незнайомка (з-за дверей). Відчиніть, будь-ласка.

Андрій. Хто ви, що вам треба?

Незнайомка. Дайте попити водички!

Андрій. Дивно. Попити води можна де завгодно. Навіщо за цим підніматися до нас на 5-й поверх?

Оленка. Може, впустимо її, що нам, води бракує?

Андрій. Цю жінку ми не знаємо. Якщо ми її впустимо, невідомо, що ще їй знадобиться крім води. І взагалі, мати нам не дозволяє нікому відчиняти двері. Хіба ти забула?

 

Тим часом знову пролунав дзвінок.

 

Незнайомка. Відчиніть.

Андрій. Ні! Ми не можемо вам нічого дати. Скоро прийдуть батьки. Попросіть у них.

 

Діти повертаються до столу, сідають, роздивляються книжки, малюють. Чути, як двері відчиняються, клацає ключ в замку. Заходить мама. Діти схоплюються назустріч.

 

Оленка. До нас приходила чужа тьотя.

Андрій. Вона просила води, але ми подумали і вирішили не відкривати.

Оленка. Мабуть, це погано, що ми не дали їй попити?

Мама. Ви зробили правильно! Якщо цій жінці справді потрібна була вода, вона б її знайшла і без вашої допомоги. Тільки невідомо, що їй було потрібно насправді. Якщо б вона увійшла і почала тут розпоряджатися, ви б самі про це пожалкували! Запам’ятайте: ви нікому не повинні відчиняти двері!

 

Діти разом. Нас не проведеш!

 

Ведучий. Поради хлопчикам і дівчаткам, що самі лишились вдома.

1-й учень. Ніколи не залишай двері квартири незачиненими, не відчиняй двері незнайомим, навіть якщо незнайомець назвався співробітником міліції чи ЖКУ, або просить зателефонувати до пожежної охорони, «швидкої», міліції.

2-й учень. На видному місці у квартирі напиши телефон найближчого відділення міліції.

3-й учень. Якщо в домі є собака, привчи її подавати голос на кожний дзвінок, стук у двері.

4-й учень. Не відчиняй незнайомцям, якщо вони називаються знайомими твоєї родини, родичами; запропонуй зайти трохи пізніше, коли будуть батьки.

5-й учень. Не відчиняй двері жебракам, «погорільцям» та іншим підозрілим особам.

6-й учень. Якщо хтось назвався сантехніком і кричить, що необхідно перекрити гарячу воду, інакше заллє весь будинок, а кран у твоїй квартирі, запропонуй йому прийти з сусідами, яких ти знаєш.

7-й учень. Не відчиняй на слова: «Телеграма, треба розписатись!»; запропонуй прочитати її через двері, а ні — то нехай несуть на пошту.

8-й учень. Квіти і торт у руках незнайомців, їхні усміхнені обличчя — не причина відчиняти перед ними двері.

9-й учень. Не відповідай незнайомцям на питання: «Хто є вдома?», «Як звуть тебе і твоїх батьків?», «Коли прийдуть старші?».

10-й учень. Якщо телефонує незнайомець, не називай себе, не говори з ним, поклади слухавку, якщо ж дзвінок явно погрозливий, повідом батьків чи міліцію.

Ведуча. Щоб навчити учнів, як безпечно поводитися на вулиці, як дівчаткам-підліткам уникнути неприємних несподіванок, а також як батькам запобігти пограбуванню власного житла, доцільно ознайомитись зі «Старими порадами про головне».

 

  • Безпечний шлях додому.

1-й учень. Слід ходити найкоротшим і найбезпечнішим шляхом.

Необхідно уникати безлюдних доріг, погано освітлених, лісистих чи зарослих кущами стежок.

2-й учень. Не розмовляйте на вулиці з незнайомими. Якщо ж хтось вам нав’язується, намагайтеся дійти до людного місця і покликати на допомогу.

3-й учень. При наближенні машини, від якої відчуваєте небезпеку, краще закричати і втікати в протилежний рухові машини бік.

4-й учень. Запам’ятайте правило: ніколи не сідайте в попутну машину, що б вам при цьому не обіцяли.

Якщо поряд загальмувала машина, а пасажири запитають дорогу, не слід близько підходити до авто.

5-й учень. Не слухайте на вулиці плеєр: у навушниках ви не зможете розпізнати звуки, що попереджають про небезпеку.

Якщо ви носите сумку, не слід притискати її міцно до себе. Грабіжник може подумати, що в ній щось цінне і спробує вихопити. Маленькі сумочки, якщо в них якась цінність, носіть під пальто чи жакетом, курткою.

6-й учень. Завжди необхідно мати при собі невеликі гроші чи телефонну картку, щоб в критичній ситуації можна було зателефонувати на роботу чи додому батькам, родичам, знайомим.

7-й учень. Якщо на дорозі дитина зустріла компанію хуліганського вигляду, можна перечекати в найближчому магазині, чи перейти на інший бік вулиці — більш людний. Якщо ж все таки проходите мимо і запитають «котра година» і т. ін., ніколи не слід зупинятися. Якщо ж їхня мета — пограбування, краще не опиратися. Власна безпека важливіша від грошей.

8-й учень. Чекаючи автобус на зупинці в темний час, стояти слід на освітленому місці, поряд з іншими людьми.

В автобусі сідати по можливості якнайближче до водія. Якщо в автобус зайшов п’яний чи буйний пасажир, не треба зустрічатися з ним очима.

9-й учень. Для тих, хто бігає для здоров’я, краще мати спортивний костюм яскравого кольору, тоді водіям авто буде легко його помітити. Час від часу треба міняти маршрут і час бігу, щоб не могли підстерегти в певному місці.

Якщо під час бігу чи прогулянки ви помітили потенційну небезпеку, щоб не довести справу до біди, краще повернути назад. Не слід забувати: безпека понад усе!

 

  • Захистіть своє житло.

1-й учень. По можливості встановіть міцні дерев’яні, а не «картонні» двері з врізаними замками, які важче зламати.

На вашій сходовій клітинці можна разом з сусідами встановити ще одні додаткові двері, що стануть ще однією завадою грабіжникові.

2-й учень. Обов’язково встановіть у дверях вічко, щоб бачити, хто прийшов. І не впускайте незнайомих.

Не залишайте ключі від квартири в так званих «тайниках» — під килимом, у поштовій скриньці.

3-й учень. Якщо ви збираєтесь у відпустку, домовтесь із друзями чи родичами, аби вони забирали вашу кореспонденцію з поштових скриньок. Залишіть працювати в помешканні радіо, але не дуже гучно, щоб складалося враження, ніби в квартирі хтось є.

4-й учень. Будьте дуже уважні щодо різноманітних дрібниць та раптовостей. Якщо хтось позаклеював дверні вічка або ввіткнув у замок сірника чи клаптик папірця — це сигнал для вас: хтось цікавиться вашою квартирою. Тому краще зніміть цей клаптик абощо і грабіжник зрозуміє, що вдома є господар.

5-й учень. Але все ж таки, якщо трапилось найгірше, ви прийшли і бачите, що у квартиру хтось проник... Не кваптеся заходити туди, а терміново дзвоніть у двері сусідам, зберіть їх на сходовій клітинці, попросіть, щоб вони викликали міліцію.

6-й учень. Якщо ви увійшли до помешкання і зіткнулися з грабіжниками, ви можете потрапити у жахливу ситуацію. Найбільш не передбачувані підлітки — вони, не роздумуючи, можуть побити господаря. Дорослі скоріше зв’яжуть, закриють вас у туалеті чи ванній кімнаті. Тому краще вибігти назад і кликати на допомогу, якщо ж не вдалося, краще не опиратися, адже життя важливіше за будь-які матеріальні цінності.

7-й учень. Коли дитина побачила зброю чи якийсь металевий предмет, що нагадує її, навіть якщо не впевнена у тому, що це вибухонебезпечно, не можна підходити до нього, а тим більше брати до рук. Негайно слід розповісти про свою знахідку комусь із дорослих і повідомити в рятувальну службу за телефоном 101 або у відділ міліції — 102. Дорослі повинні прослідкувати, щоб до прибуття спеціальних служб ніхто не підходив до місця небезпечної знахідки.

 

Пам’ятка

«Щоб не трапилось біди, пам’ятайте!»

 

  • Завжди ставтеся до батьків з довірою, щоб могли розповісти їм про найменші пригоди, що сталися з вами, не приховуйте від них щось справді серйозне.
  • Повідомляйте батькам про кожну спробу незнайомця завести з вами розмову, запропонував солодощі, гроші, спільну прогулянку, цікаву гру тощо.
  • Завжди відмовляйтеся від того, що вам пропонують, не ведіть розмов з незнайомою людиною і відійдіть від неї.
  • Порушуйте встановлені правила та норми поведінки, якщо це потрібно для самозахисту: тікайте, голосно кричіть, кажіть незнайомцеві неправду, виривайтеся, кусайтеся, кличте на допомогу старших або навіть щосили вдарте нападника.
  • Незнайома людина не повинна торкатися, обіймати та цілувати вас, що ви маєте право сказати «ні» будь-якому дорослому, який спричиняє біль, лякає чи завдає шкоди.
  • Дуже небезпечно йти кудись з незнайомцем, приймати від нього подарунки, сідати в чужу машину, гратися на вулиці, тримати у таємниці будь-яке знайомство з дорослими.
  • Не вішайте ключі від дому на шию — краще вшийте у кишеню «блискавку» та ланцюжок для ключа, не забувайте ключ у дверях, не залишайте його у поштовій скриньці, не кидайте пальто чи куртку будь-де, не віддавайте його незнайомцеві.
  • Повертайтеся додому у певний час та за першої вимоги батьків.
  • Сідати у ліфт разом із незнайомими людьми небезпечно.
Dounload PDF

Відгуки читачів