Методичні особливості організації тренінгових занять

Л. В.Туріщева, канд. психол. наук ХНПУ ім. Г.С.Сковороди

Останніми роками серед психологів значною популярністю користуються тренінгові заняття. Однак, незважаючи на дедалі ширшу популярність такої форми роботи з учнями, учителями й батьками, у психологів виникають питання, пов’язані з методичними особливостями їх проведення. У цій роботі ми зупинимося не деяких аспектах проведення тренінгових занять.


Компетентність психолога — це не тільки інструментальні знання й уміння, але і якесь методологічне самовизначення, що задає критерії ефективності роботи, проведеної в рамках тренінгу. Важливо до початку проведення тренінгу побачити якнайбільше різних підходів і спробувати «програти» кожний з них.
 
Самовизначення психолога починається з аналізу того, як ви розумієте проблему; як збираєтеся її вирішувати; якою бачите роль професійної допомоги.
 
  • Вимоги до проведення занять
По-перше, заняття мають бути цікавими й такими, що емоційно залучатимуть дітей і підлітків до обговорення проблем, пов’язаних із взаємодією людей. Якщо в ході виконання завдань учень матиме труднощі, то для нього ці заняття не будуть цікавими, а отже, і не виникне особливого бажання брати участь у роботі. Баланс між труднощами й інтересом відіграє важливу роль в організації занять.
 
По-друге, заняття мають відповідати рівню розвитку дитини. По суті, програма підготовки повинна містити як елементи, засновані на роботі з різновіковою групою, так і компоненти, чітко адресовані певній віковій групі.
 
  • Частота й тривалість занять
Поміркуйте, чи варто проводити окремий тренінг або ж краще використати ігри в якійсь роботі, яку ви вже ведете з дітьми (наприклад, класні години із психологом, у межах якої й проведете ті або інші вправи). Результат залежить від дитини, її досвіду й оточення. Однак передбачено, що в середньому тренінг з певної проблеми триває досить довго, як мінімум 1–1,5 місяця за умови проведення занять двічі на тиждень. Це оптимальний режим для того, щоб школяр став до роботи й водночас не втратив інтерес до занять.
 
  • Чисельність групи
По-перше, відзначимо, що групова роботі не означає, що психолог не використовує індивідуальний підхід. По-друге, розумним рішенням стає сполучення групових та індивідуальних форм роботи. Якщо говорити про чисельність групи, то краще, якщо група не буде занадто великою, її оптимальний склад — 8-10 осіб. Часто успішним рішенням питання на користь групової або індивідуальної роботи стає робота з парою дітей.
 
  • Різновікові групи
Деякі заняття корисно проводити в різновіковій групі. Старші діти здатні дати молодшим дітям непоганий досвід під час виконання завдань. Більше того, передбачені завдання, які повинні виконувати діти з батьками або з педагогами. Такий варіант проведення допомагає дізнатися одне про одного в режимі найбільшого сприяння.
 
  • Особливості вправ
     
Вправи на занятті розділені на три рівні. До першого належать вправи, засновані на простій рольовій грі, що зазвичай використовують для розігріву учасників тренінгу. Другий рівень — це ігри, які сприяють установленню контакту психолога з дитиною або контакту між дітьми — учасниками тренінгу.
 
Третій рівень — вправи, які можуть передбачати обговорення серйозних проблем і елементи психосоціальної освіти.
 
  • Форма занять
Одні вправи краще проводити в групі, інші — індивідуально. Можна виділити позитивні й негативні чинники як індивідуальної форми занять, так і групової.
 
Позитивні й негативні аспекти групової роботи
Позитивні моменти  Негативні моменти
1. В учасників є можливість поділитися ідеями одне одного, створюючи загальне поле досвіду.
2. Виникає можливість набути або зміцнити навички спільної діяльності.
3. Учасники групи вчаться брати до уваги точку зору іншого, слухати іншого, допускати можливість різних варіантів поводження.
4. Учасники бачать одне одного збоку.
5. Для психолога виникає можливість проведення ситуативних і рольових ігор 
1. Існує ризик емоційного «зараження», коли якась малопродуктивна ідея або скептичне ставлення до пропонованих вправ поширюється серед всіх учасників
2. Можуть залишитися без уваги якісь проблемні аспекти поводження
3. Учасники можуть соромитися брати участь у груповому обговоренні й не розкритися.
через це залишаться без уваги проблеми й ресурси дітей.
4. Немає можливості приділити достатньо уваги кожному учасникові
 
 
 
 
 
 
Позитивні й негативні аспекти індивідуальної роботи
Позитивні моменти Негативні моменти
1. Можна розкрити можливості людини й ближче познайомитися з нею.
2. Можна створити найбільш сприятливу атмосферу для дитини в цей момент.
3. Можна вибрати темп роботи, найбільш зручний для конкретного учня
1. Індивідуальна робота може швидко набриднути учневі (особливо підліткові).
2. Психолог стає єдиним джерелом нових відомостей для дитини.
3. Обмеження у виборі форм роботи з учасником
 
 
 
  • Тривалість заняття
Заняття може тривати від 20 до 45 хвилин. Якщо це нетривале заняття, використайте одну або дві вправи. Якщо триваліше — тоді розробляйте програму так, щоб налаштувати школярів на роботу, далі перейдіть до основної теми, а потім емоційно «закрийте» заняття — надайте дітям досвіду позитивного завершення роботи.
Dounload PDF

Відгуки читачів