Зі скарбниці казкарів світу. Урок позакласного читання у 3-му класі

З. Ф. Крупніцька, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, Манаєвська ЗОШ І–ІІ ст., Зборівський р-н, Тернопільська обл.


Тема. Зі скарбниці казкарів світу (Тху Хионг «Найцінніший подарунок»)

 

Мета: розкрити перед дітьми казкові скарби світової літератури; працювати над розширенням читацького кругозору дітей; ознайомити із твором в’єтнамського казкаря «Найцінніший подарунок»; удосконалювати навички читання; сприяти розвитку логічного мислення, пам’яті, творчих здібностей; розвивати мовлення дітей; збагачувати словниковий запас учнів; формувати вміння розмірковувати над прочитаним, визначати головну думку твору; виховувати любов до дитячої книги, бажання знаходити на її сторінках зерна людської мудрості та збагачуватися ними у своєму житті.

 

Обладнання: виставка книг відомих казкарів світу; хрестоматія світової літератури для початкової школи «Світ від А до Я» (у 3-х книгах); казка в’єтнамського казкаря Тху Хионга «Найцінніший подарунок»; ілюстрації до казки; глобус; вирізка з газети, магнітофон; мікрофони; лексична скринька; скарбничка народної мудрості з прислів’ями про книгу; опорні схеми; торбинка з книжками; картки самооцінювання; медалі («Найдопитливішому», «За успіхи», «Найрозумнішому»).

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

 

Учитель

До гостей всі поверніться,

Привітайтесь: «Добрий день!».

Посміхніться.

Хай сьогодні в кожне серце

Прийде часточка тепла.

А гостям ми побажаєм:

Здоров’я, щастя і добра!

Час уроку вже настав,

Сядьте рівно всі, будь ласка,

Бо у нас є безліч справ —

Поспішає в гості казка!

А з казкою ми зустрічались не раз

І знову вона завітала до нас.

 

II. Оголошення теми і мети уроку

 

Тему уроку позакласного читання записана на дошці.

  • Бесіда

— Діти, який розділ ми вивчаємо?

— Яких казкарів світу ви знаєте?

— Тема сьогоднішнього уроку позакласного читання звучить так само.

— А як ви розумієте цю назву?

— Сьогодні ми дізнаємося про нові твори казкарів світу, а також погортаємо сторінки хрестоматії, ознайомимось з казками країн Далекого Сходу, зокрема, з твором в’єтнамського казкаря Тху Хионга «Найцінніший подарунок». Поміркуймо про життєві цінності, визначмо, що є головним у житті.

 

ІІІ. Актуалізація читацького досвіду школярів

 

1. Бесіда з метою перевірки самостійної читацької діяльності учнів

— Яке завдання ви отримали на сьогоднішній урок?

— Чи знайшли ви книги до уроку позакласного читання?

— Чи прочитали їх?

— Де ви брали книги?

 

2. Робота з виставкою книг

— Книжки яких авторів презентовано на виставці?

— Які назви вони мають?

— Твори яких жанрів написано в них?

— Чи є на виставці книжки-збірки?

— Хто допоміг вам читати казки, що написані іншою мовою?

 

IV. Обговорення прочитаних до уроку книг

 

1. Презентація прочитаних казок

Діти у костюмах казкових героїв пропонують відгадати прочитану книжку.

      

Йде лісом дівчина, співає.

Вінок із квітів виплітає.

В дорозі слухає пташок

Аж раптом їй назустріч — Вовк.

Він дівчинку цю на стежині зустрів.

Як казка ця зветься?

Хто б з вас відповів? («Червона Шапочка»)

 

Що за казка, друже мій?

Незнайомка живе в ній.

Ти послухай і впізнай

Назву книжки відгадай.

Я покірно терпіла всі кривди

Ну, і працю робила брудну,

Хоч мене ненавиділи сестри,

Я найкраща була на балу. («Попелюшка»)

 

Я — найвродливіша на світі

І сім братів у мене є.

Та злая мачуха-чаклунка

Мені спокою не дає. («Білосніжка»)

 

Я один із братів, даю мудрі поради

І перший з ліхтариком в хату зайшов.

Зустрів там красуню несказанної вроди.

Я — маленький Мудрійко, а насправді я гном. («Білосніжка і семеро гномів»)

 

2. Бесіда за опорними схемами (метод «Мікрофон»)

«Моя улюблена казка»

  • Мені дуже подобається...
  • Її написав...
  • Головні герої казки...
  • У ній розповідається...
  • Казка вчить...

 

«Герой прочитаної книжки»

  • Ім’я героя
  • Назва твору
  • зовнішність
  • вчинки
  • стосунки з іншими героями
  • моє ставлення

 

Учитель. Назвіть позитивних і негативних героїв прочитаних вами казок. (Відповіді учнів.)

 

3. Підсумок читацької діяльності учнів

Учні виставляють собі бали до карток самооцінювання.

 

V. Розширення, доповнення читацького досвіду школярів

 

1. Розповідь учителя

— Казки живуть у кожній людині, адже це частина нашого дитинства. Вони навчають нас мріяти, розмірковувати, розрізняти добро і зло, ведуть у світ прекрасного. Ми з великою вдячністю повинні згадувати тих людей, які кілька багато років тому склали для нас ці чудові перлини народної творчості, дякувати за переклад українською мовою.

 

2. Запросини казки

Ми казку з В’єтнаму у клас запросили.

А казка в дорозі десь загубилась.

Щоб бачити казку і слухати гуртом,

Давайте її погукаємо разом!

 

3. Музична фізкультхвилинка

Казко, тебе запрошуєм у клас.

Казко, ти зачаровуєш всіх нас.

Казко, на тебе всі чекаєм ми,

Казко, зроби нас добрими дітьми.

Радо тебе зустрінуть малюки,

Будуть гортати твої сторінки.

Хочуть тебе читати діти всі.

Казко, прийди до нас у своїй красі.

Казко, у світ чарівний поведи.

Казко, ти відверни нас від біди.

Казко, даруй у школі всім знання.

Казко, веди в щасливе майбуття!

 

4. Розв’язування проблемної ситуації

— Чому обрали казку із В’єтнаму?

Показ В’єтнаму на глобусі.

— Прочитала замітку в газеті про перемогу дівчини-в’єтнамки на олімпіаді з української мови, яка проживає в Україні. Цікаво, що саме пишуть в’єтнамські казкарі для дітей?

Погортала сторінки «Хрестоматії світової літератури» і знайшла дуже цікаву казку «Найцінніший подарунок», що написав Тху Хионг.

— Чи зможемо ми прочитати казку в’єтнамською мовою?

 

5. Словникова робота

На дошці — малюнок розв’язаної торбинки, на якій записано незнайомі слова.

— Розв’яжемо словникову торбинку, і пояснимо значення незрозумілих слів.

Коштовності — речі, що мають високу вартість, цінність.

Витребеньки — напої чи страви, приготовлені у незвичайний спосіб.

Обставини — сукупність умов, за яких щось відбувається.

Ароматні — з приємним і ніжним запахом.

Обмаль — мало, недостатньо.

Помилувались — надивились, натішилися.

 

6. Ознайомлення зі змістом казки (див. додаток)

  1. Читання вчителем.
  2. Читання учнями «ланцюжком».

 

7. Перевірка сприйняття

 

1) Бесіда за змістом прочитаного.

— Як називається казка?

— Чи відповідає зміст його назві?

— Чому автор дав казці такий заголовок?

— Про кого ця казка?

— Чому батько і мати вирішили відправити синів зі свого дому?

— Знайдіть рядки, які підтверджують вашу думку?

 

2) Гра «Уважні читачі».

— За потреби, відкоригуйте висловлювання.

  • У найменшого за плечима була стара, латана-перелатана торбина. (У найстаршого)
  • Середульший подав золоту скриньку. (Найменший)
  • Найстарший дістав віз із дорогими стравами. (Середульший)
  • У золотій скриньці були ароматні плоди і всяка всячина. (Коштовні камінці та вироби зі слонової кістки)
  • Віз був наповнений книжками. (Дорогими наїдками і напитками)
  • А у вицвілій від сонця і дощу торбині лежали коштовні камінці та вироби зі слонової кістки. (Книжки)

 

3) Продовження бесіди.

— Що робив у світі найстарший син?

— Чому так поспішали до нього люди?

— Чи зрозуміли ви, що допомогло йому стати мудрим?

— Яке значення, на вашу думку, у житті людини мають книжки?

 

4) Вибіркове читання.

— Знайдіть рядки, де йдеться про те, як поставилися в сім’ї до подарунка найменшого сина?

— А до середульшого?

— Яке враження, на перший погляд, було в батьків від торбини найстаршого сина?

— Чому?

— Тепер прочитайте рядки, що виражають задоволення батька і є повчальними.

— А зараз серед них знайдіть речення, що виражає головну думку казки.

 

5) Бесіда-розв’язування проблемних запитань.

— Діти, чи гарним подарунком була золота скринька?

— А віз з усякою всячиною?

— Чому стара, латата-перелатана, вицвіла від сонця і дощу торба з книжками, стала ціннішою за подарунки братів?

— Так, книжки є найбільшими цінностями в житті, читаючи їх, людина вчиться і збагачує себе духовно, адже саме з книг ми дізнаємося про все на світі.

 

8. Читання речення, що виражає основну думку, зі зміною логічного наголосу

— Усім нам потрібно вчитися.

— У якій частині казки виражено головну думку? (Відповіді учнів.)

— Чого вчить прочитана казка? (Відповіді учнів.)

 

9. Фізкультхвилинка

Час настав для відпочинку,

Почнемо фізкультхвилинку.

Всі швидесенько вставайте,

До роботи приступайте.

Є у нас важлива справа —

Будемо робити вправи.

Нумо, ручки піднімайте,

Ними вгорі помахайте,

За голівки закладіть,

Головками покрутіть.

Поскачіть на лівій ніжці,

А тепер на правій.

Зараз будемо робити

Ми навчальні вправи.

 

10. Малюнковий вернісаж

— А тепер художник із чарівним пензлем запрошує вас на «Малюнковий вернісаж». Він намалював нам ілюстрації до казки, але поки вони з В’єтнаму потрапили до нас, то всі переплуталися. Розмістімо їх у певній послідовності відповідно до змісту.

— Які із них ілюструють основну частину казки? (Відповіді учнів.)

 

11. Завдання з лексичної скриньки

1) Продовжити синонімічний ряд слів:

  • подарунок, гостинець, дар...
  • розмова, бесіда, розповідь, спілкування, повчання, діалог...
  • ароматні, пахучі, духмяні, приємні, ніжні...
  • найцінніший, найдорожчий, найвартісніший, найважливіший, найнеобхідніший...

 

2) Дібрати антоніми до поданих слів:

багато — (мало);

глибокий — (мілкий);

стара торбина — (нова торбина);

старі батьки — (молоді батьки).

 

12. Скарбничка народної мудрості

— А зараз ми зазирнемо до скарбнички народної мудрості. Складімо прислів’я, попрацювавши у парах.

Одна книга — ...

без неї як без рук.

Із книгою подружися — ...

тисячі людей навчає.

Книга вчить...

розуму наберешся.

Книга — твій друг...

як на світі жить.

Сонце — джерело світла, а...

дітей до себе манить.

Хто багато читає, той....

ключ до наук і знань.

Книга не пряник, а....

книга — знань.

Книга — ...

багато знає.

— Про що ви склали прислів’я? (Відповіді учнів.)

— Я згадала східну народну мудрість: «Дай мені рибку, і я їстиму її весь день, навчи мене ловити рибку, і я її їстиму все життя».

— Чи зможете ви пояснити її зміст?

— Ця мудрість відповідає змісту сьогоднішньої казки, адже саме з книжок можна навчитися як жити, як працювати, як заробляти на хліб і жити в добрі та достатку.

 

VІ. Домашнє завдання

1. Читати казки із «Хрестоматії світової літератури».

2. Тема наступного уроку позакласного читання — «Візьму перо і спробую...», тому спробуйте у письмовій формі викласти свої враження від прочитаного, які ви передали б авторові книжки, спілкуючись з ним по телефону, або порозмірковувати над тим, як далі жили брати із казки «Найцінніший подарунок».

 

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Всі ви, діти,— молодці!

Гарно працювали.

А тепер скажіть мені,

Про що ви дізнались?

Вам сподобався урок?

Багато зробили?

Я вам дякую усім

За те, що трудились.

 

— За плідну роботу на уроці отримуєте медалі: «Найдопитливішому», «Найрозумнішому», «За успіхи», а також — найцінніші подарунки із торбинки найстаршого брата.

— Бажаю вам у книжках знаходити зерна мудрості та збагачуватись ними у житті. Багато читайте, бо читання — це віконце, крізь яке видно весь світ. «Учітесь, читайте і чужого научайтесь, й свого не цурайтесь»,— так писав Кобзар.

 

Ось і дзвоник вже лунає,

Він усіх нас сповіщає,

Що урок кінчати час,

Бо перерва кличе нас.

 

До побачення. До наступної зустрічі у книжковому світі!

 

Додаток

Тху Хионг

 

Найцінніший подарунок

Давно колись жили батько й мати, і було в них троє синів. Одного дня батько покликав усіх синів до себе й сказав:

— Діти мої, хоч ми з матір’ю ще не старі, але ж не будемо жити вічно, не зможемо годувати вас усе життя. Тому покажіть, на що ви здатні. Від завтрашнього дня дбайте самі за себе. Ідіть куди хочете, робіть що хочете. За рік вертайтеся і принесіть додому найцінніший подарунок. А що нести — хай кожен із вас вирішить сам.

Послухалися сини та й пішли з дому.

За рік повернулися.

Найменший подав матері золоту скриньку, повну коштовних камінців і виробів зі слонової кістки.

Середульший доставив цілий віз дорогих страв: копченої та смаженої дичини, рідкісної морської риби, пирогів і тістечок, ароматних смачних плодів і ще багато всякої всячини.

А в старшого за плечима була стара, латана-перелатана торбина, вицвіла від сонця й дощу. Видно, важка. А що в ній — ніхто не знав.

Спершу відкрили золоту скриньку найменшого, і кожен замилувався блиском і красою коштовностей. Помилувалися та й сховали скриньку.

Настав обід. Середульший син уніс хліб і різні страви, запросив батька й матір до столу. Пообідали та й побачили — привезених наїдків та напоїв вистачить щонайбільше на десять днів.

Після обіду запитали, що ж приніс старший син. А він повів дивну розмову. Наприклад, став розказувати, чому йде дощ. Або чому, буває, колодязь копають дуже глибокий, а до води не докопуються. Або чому рис висаджують однаково, поливають однаково, а на одній стеблині зерен обмаль, а на іншій — кілька сотень.

Він розповідав так цікаво, що люди гукали один одного, і всі спішили послухати мудрої мови.

— Я, батьку,— сказав старший син,— шукав учителя, який би мене всього навчив: як жити, як працювати, на хліб і до хліба заробляти. Ось він.

Старший син розв’язав торбину. Всі здивувалися — в торбині були самі книжки. А батько погладив бороду і сказав:

— Молодець, сину! Всім нам треба вчитися. Не коштовні витребеньки і не смачні страви — головне в житті. Куди важливіше вміння працювати за будь-яких обставин, мати в руках ключі від природи... Твій подарунок, сину, найцінніший.

Переклад Майї Кашель

   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 3405
 
Догори