Власність у вашому житті. Правознавство (практичний курс). 9 клас

Гузеватий А. Ю., ЗОШ № 84, м. Запоріжжя


Мета: дати уявлення учням про право власності та його роль у повсякденному житті; поглибити вміння аналізу та узагальнення інформації; формувати практичні навички щодо застосування отриманих знань у повсякденному житті; виховувати почуття поваги до прав інших і відповідальність при володінні власністю.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: підручники «Правознавство. Практичний курс» О. Д. Наровлянський 9 кл.; комп’ютер; мультімедійний проектор; Цивільний кодекс України «Конституція України»; відеофрагменти  на DVD носії.

 

Епіграф:

Право и справедливость заключаются в том, чтобы каждый имел и делал свое так, чтобы никто не имел чужого и не лишался своего.Конфуцій

 

Хід уроку

 

I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Повідомлення цілей і задач уроку.

 

IІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель.Історія людства — це фактично історія боротьби людини за ті або інші матеріальні цінності (золото, землю, палаци, гроші і т. п.). З історії, зокрема, за 8-й клас вам відомі такі непоодинокі випадки:

1. Великі географічні відкриття (подорож Колумба і підкорювання Америки) — пошуки золота.

2. Процес огороджування в англійські історії XVIIст. — боротьба за землю.

3. Селянська реформа 1861 р. в Росії —питання землі, господарств.

 

Запитання

—Яким словом можна об’єднати всі ці цінності? (Власність)

 

Учитель.Питанню власності присвячена ст. 41 Конституції України.

Учні відкривають Конституції України, читають статтю.

Учитель. Проаналізуйте статтю і дайте відповідь:

— Які складові містить поняття «власність»?

 

Відповіді учнів

  • право володіння;
  • право користування;
  • право розпорядження.

 

Учитель. Запишіть в зошитах приклади вашого права володіння, користування, розпорядження. Право приватної власності в Україні є непорушним, тобто вилучити власність можна лише у виняткових випадках з компенсацією чи без неї.

У власності завжди є хазяїн. І залежно від того, хто є хазяїном, розрізняють різні форми власності в Україні. Назвімо їх.

  • Державна —  належить державі;
  • комунальна — належить  громаді;
  • приватна — належить приватний особі.

А чи може власність міняти форму, наприклад державна стати приватною чи навпаки? Наведіть приклади, хто та які об’єкти в Запоріжжі змінили форму власності за роки незалежності.

 

Робота з терміном «приватизація»

Учитель. Зараз ви уважно подивитесь кадри відомих мультфільмів. Що об’єднує ці уривки?

 

Метод «Мозкового штурму»

— Які способи набуття власності знаєте?

 

Робота з візуальним джерелом

Переглянувши уривок з мільтфільму «Простоквашино», учні мають визначити, хто є власником теляти, яке народилося від корови, яку кіт Матроскін взяв в оренду. Учитель вислуховує відповіді і підбиває підсумки розв’язання задачі.

 

Учитель. Як ви вважаєте чи однакові права щодо власності у дорослих та неповнолітніх? (Відповіді учнів)

 

Робота в групах

Юридичні консультанти від кожної групи надаватимуть відповіді на  запитання учнів щодо права власності неповнолітніх, використовуючи Цивільний кодекс України.

 

Клас ділиться  на 5 груп по чотири учні. Вони мають, використовуючи життєвий досвід, скласти проблемні ситуації, пов’язані з правом володіння власністю неповнолітніх.

 

Наприклад:

 

1-ша ситуація. 14-річному школяреві батьки на день народження подарували банківську картку. Чи може він користуватися банкоматом?

 

2-га ситуація. Двоє дівчат 15 і 16 років відкрили підприємство з виробництва ляльок. Чи мають вони законні підстави для підприємницької діяльності і володіння бізнесом?

3-тя ситуація. Малолітня особа дістала в спадок автомобіль і вміє ним керувати. Які повноваження щодо цієї речі вона має?

4-та ситуація. 15-річний юнак зробив винахід. Ччи може він отримати авторський патент? Обґрунтуйте відповідь, спираючись на статтю цивільного кодексу України.

5-та ситуація. Дівчина 16 років і хлопець 17 років уклали шлюб. На весілля вони отримали подарунок — автомобіль. Оскільки права керування ні в кого з них не було, вирішено було продати автівку, а на отримані кошти придбати нові меблі. Чи зможуть вони це зробити?

 

Учитель вислуховує відповіді і в разі необхідності виправляє помилки.

 

ІV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель підбиває підсумки уроку, оцінює індивідуальну роботу учнів та роботу у групах.

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати § 12, С. 94 підручника.

2. Скласти дві задачі за темою.

Dounload PDF

Відгуки читачів