Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник «Віночок прислівників». 7 клас

Л. С. Перепічка, учитель української мови та літератури Скала-Подільської ЗОШ І–ІІ ст., Борщівський р-н, Тернопільська обл.


Мета: 

  • узагальнити знання учнів про прислівник, зокрема, про розряди прислівників за значенням, орфограми, пов’язані з правописом прислівників;
  • розвивати вміння використовувати прислівники в мовленні;
  • виховувати естетичні почуття, самк до художнього слова.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.

Обладнання: типи вправ, ігри, приказки, музика, поезія, український віночок (макет).

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент

  • Повідомлення теми та мети уроку.
  • Пояснення вчителя форми уроку: після виконання кожного завдання вплітати квітку у віночок, який можна створити зі штучних квітів.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Розпізнавальне завдання

(Під звуки спокійної мелодії учні слухають поезію.)

 

Дивне розмаїття

Друже милий, ти помітив

До краси людську любов?

Скільки є на світі квітів,

Скільки є на світі див!

 

Холоди чи хмари грізні —

Розцвіли в погожі дні

Квіти різні, ранні й пізні,

Восени і навесні.

 

І червоні, як троянди,

І жовтяві, як пісок,

І зелені, як лаванди,

І фіалкові, як сон.

На душі в людини свято:

 

У барвистім розмаїтті

Квітка — дивна дивина.

Порожніш було на світі —

Зникла б навіть хоч одна.

 

Прослухавши вірша, учні розкривають його зміст, знаходять у ньому прислівники, називають їх. (Восени, навесні, чудово, порожніш).

 

ІІІ. Основний зміст уроку

 

Завдання 1

— Що називається прислівником?

— На які питання вони відповідають?

Виконавши завдання, вплітаємо першу квітку ромашку, яка означає дівочу чистоту, ніжність.

 

Завдання 2

— Назвати до якого розряду належать прислівники?

— Які розряди прислівників є ще? Навести приклади.

Вправа (записати прислівники, визначити до якого розряду належать)

Нашвидкуруч, силоміць, досхочу, надворі, по-моєму, насухо, глибоко, надовго, ніколи, непроста, насамперед, наглухо, навпіл, зрання, абикуди, доверху, завбільшки, втридорога.

Вплели у віночок ґроно калини, яке є символом дівочої вроди та краси.

 

Завдання 3

— Які є ступені порівняння прислівників і як вони утворюються?

— Чи всі прислівники утворюють ступені порівняння? Які саме?

— Утворити від поданих прислівників (з вірша) ступені порівняння.

Після виконаного завдання вплели волошку, яка означає прозріння. Кажуть: «Де волошка росте, там верба гине».

 

Завдання 4

Прислівники творять різними способами. Які існують способи творення ? І якими способами утворені прислівники з поезії?

Завдання письмово (учень біля дошки). Визначити спосіб творення слів.

Високо, по-новому, приязно, цілоденно, віч-на-віч, тепло, весело, нізащо. Вплели цвіт яблуні, що є символом материнської відданості та любові.

 

Завдання 5

— Як пишуть прислівники?

— Коли пишуть через дефіс?

— Коли пишуть разом?

— Коли пишуть окремо?

 

Завдання 6

Завдання виконують три учні на швидкість (на картках).

  1. Є, по, му, мо; ків, сі, бать, по, ки; будь, де, не; зна, що, хто; но, по, му, во; ко, бу, ли, не, ть; каз, що, на (через девіс).
  2. Ве, не, ло, се; но, не, руги, по; да, ко, не, ле; ку, вліт; хто, ні; зим, в, ку; ру, вго; би, а, що; я, де, кий; лі, руч, во (разом).
  3. Нець, кі, цем, кін; від, час, су, ча; день, з, на, дня; у, рік, рік; ні, без, ву, сум; чі, до, ре; у, раз, раз (окремо).

 

Розподільний акродиктант

Записати прислівники у три колонки: ті, що пишуть разом, ті, що пишуть окремо, і ті, що пишуть через дефіс.

Нав/почіпки, в/далечині, по/моєму, на/пам’ять, ні/на/гріш, по/іншому, втри/дорога, в/нагороду, де/небудь, з/ранку, на/ніщо, як/не/як, за/видна, в/ затишку, хтозна/звідки, з/гарячу, день/у/день, на/весні, в/заперті, в/низу, до/вподоби, ін/коли, в/цілому, у/восьме, до/діла, що/найкраще.

Ключ:підкресліть третю літеру в кожному слові. Прочитайте: «Вправа виконана на відмінно».

Вплели мак, що є символом поєдинку любові й ненависті: червоні пелюстки — то любов, чорна серцевина — ненависть.

 

Завдання 7

— Як ми пишемо прислівники з не? Навести приклади.

— Як пишемо прислівники з ні? Приклади.

— Коли в прислівниках пишемо -н-, а також -нн-?

 

Гра “Сходинки з прислівників”

Скласти сходинки з прислівників, які пишуть з -нн-(зрання, навмання, спросоння, попідтинню, попідвіконню).

З двома прислівниками на вибір побудувати речення.

Вплітаємо квітку барвінку, що означає життя, довголіття.

 

Завдання 8

— Чим є в реченні прислівник?

— Виконайте морфологічний розбір прислівника:

1) слово,

2) частина мови,

3) ступінь порівняння,

4) синтаксична роль,

5) вимова та написання.

Наприклад: найкраще — присл., найв. ст. порівн., преф.: най-, обставина.

Вплітаємо троянду, царицю квітів, яка разом з мальвою та півонією символізують віру, надію, любов.

—Таким чином, закріпивши знання про прислівник як незмінну частину мови, ми сплели віночок із чудових квітів. А зараз прослухаємо ваші міні-твори, які ви написали вдома.

(Учні читають написані міні-твори про виплітання вінка, використовуючи при цьому прислівники.)

 

Гра«Розплутай клубочок»

Користуючись «клубочком» (макет, вирізаний з картону, круглої форми, в центрі якої написані слова край, кінець, а навколо інші слова: з, в, без, під, до, с, на, сам, на, при), записати усі можливі прислівники й прислівникові сполучення зі словами край, кінець.

 

Відповіді:

  • Прислівникові словосполучення: з кінця в кінець, з краю в край, без кінця-краю, під кінець, до краю;
  • Прислівники: скраю, вкрай, вкінець, наприкінці, насамкінець.

 

Гра«Доповни прислів’я»

  • Де багато слів, там… (мало діла)
  • Говори мало, слухай… (багато), думай… (ще більше)
  • Менше слів, а… (більше діла)

 

ІV.Підбиття підсумків уроку

Виставити оцінки за урок, прокоментувати їх.

 

V. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.

Dounload PDF

Відгуки читачів