Екологія (6 клас, урок з елементами компетентнісно-орієнтованого підходу)

Камінська-Клецкова Я. Ю., гімназія «Ерудит», м. Київ


Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Екологія», наочно довести можливість переробки раніше використаних речей.
 
Методи навчання: комунікативний; демонстраційний; пояснювально-ілюстративний; фронтальний;
груповий.
 
Види діяльності учнів: бесіда; самостійна робота; розповідь; читання.
 
Форма: урок-презентація.
 
Обладнання: мультимедійне обладнання, роздавальний матеріал, плитка шоколаду, миска, спиртівка, форма.
 
Методичне забезпечення уроку: роздавальний матеріал.
 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
Вітання, постановка мети
 
T. Good morning, children. Today we are going to tell about land pollution. You know that every day people make large piles of trash. Trash is made up of boxes, bags, plastics, cans, clothing, furniture, and bottles. It is also made up of food called garbage. As a rule, about one kilogram of trash per person is thrown away every day.
 
ІІ. Основна частина уроку
 
Перегляд презентації. Організація читання (Після перегляду презентації вчитель роздає роздавальний матеріал. Учні самостійно роблять завдання й узагальнюють отримані результати.)
 
  • Task 1
T. Put a tick next to anything that you throw away in the waste bucket yesterday.
1) paper napkins
2) a milk carton
3) an old toy
4) a comic book
5) a can
6) a newspaper
7) a bottle
8) a broken toy
9) a magazine
10) a gum wrapper
11) paper
12) a sock
 
  • Task 2
T. Now, children, look at your ticks and put a red circle around anything that you could have used again.
 
  • Task 3
T. More than 4 mln people live in Kyiv. If each person throws away one kilogram of trash, how much trash is thrown away each day in our city? … Days … kg = … kg per day.
 
  • Task 4
T. There are 365 days in a year. How many kilograms of trash are thrown away each year in our city?
… Days … kg = … kg per year.
 
T. This kind of trash doesn’t include stoves, refrigerators, cars, furniture or other old things. But some trash stays for a long, long time.
 
  • Task 5
Try to guess how long it might take for one heavy plastic bottle to fall apart. Children, you should circle the write answer:
  1. one month
  2. ten years
  3. more than thirty years.
 
  • Task 6
T. Which things stays on the ground longer if it isn’t picked up?
1. a plastic cup 2. a paper cup
(Підбиття підсумків тесту (монологічні вислови учнів за отриманими результатами тесту).)
 
 
Удосконалення мовних умінь
 
T. Children, how can we stop litter?
(Дітей об’єднують у три групи, для того щоб відповісти на це питання і кожна група учнів дає свою узагальнену відповідь. Учитель узагальнює отримані відповіді.)
 
T. Children, we must learn to use things again.
Then there won’t be as much trash. One way to do this is by recycling. When something is recycled, it is change into a new thing. It is used again. It isn’t thrown away.
 
 
Проведення досвіду з метою отримання необхідної інформації
 
T. Now, let’s do the experiment to help you understand what happens to a bottle when it is recycled. Let’s take a chocolate bar, a pan, a stove, a mould or a small dish.
  1. Melt a chocolate bar in a pan on the stove.
  2. Stir it, it can burn.
  3. When there are no lamps, put the melted chocolate into a small dish.
  4. Let it get cold.
 
T. What’s the result of this experiment?
(Діти узагальнюють отримані результати і роблять висновок.)
Сonclusion. The result of this experiment — the chocolate is still chocolate, but its shape has changed.
 
T. When a used glass bottle is recycled, It is melted into liquid glass. The hot glass is poured into a mould. Then the glass cools. The mould is taken away. A new bottle has been made from an old bottle.
 
 
Розвиток діалогічних навичок
 
T. Another way to make less trash to reuse things. Children, can you give me the examples of reusing things?
(Діти відповідають на запитання вчителя.)
 
T. Thanks a lot for you answers.
(Учитель роздає матеріали.)
 
  • Task 1
T. Circle the names of some places that might want old magazines:
1) schools
2) friends’ homes
3) churches
4) old people’s homes
5) hospitals
6) hairdressers
7) doctors’ offices
8) dentists’ offices
9) children’s homes
 
  • Task 2
T. Then write the names of other people that could use the things you don’t want to use any more. 
(Діти узагальнюють отримані результати за двома завданнями.)
 
 
ІІІ. Заключна частина уроку
 
Домашнє завдання
T. Well done. So, for the next lesson I would like you to write a composition “Land pollution”.
 
 
Підбиття підсумків урока. Рефлексія
 
T. Well, thank you for the lesson. You were active today. So I give you excellent and good marks. Good bye. See you soon.
 
Dounload PDF

Відгуки читачів