Народні обряди та звичаї. Мистецтво писанки («Музичне мистецтво», 5-й клас)

О. М. Тучинська, учитель музичного мистецтва ЗОШ І—ІІІ ст. № 2, м. Сміла, Черкаська обл.


Мета:

- навчальна: розширювати уявлення учнів про традиції українського народу;

- розвивальна: розвивати навички мислення, образне сприймання декоративно-ужиткового мистецтва й музики, уміння висловлювати свою думку, навички хорового співу та музичну пам’ять;

- виховна: виховувати почуття національної гідності, бажання розвивати та примножувати традиції рідного краю.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
 
Обладнання: ТЗН; фортепіано; портрет Лесі Дичко; ілюстрації; епіграф (на дошці).
 
Писанка — храм душі, в який народ вписує у віщих
знаках своє життя, свій дух, свою красу…
О. Шевченко
 
 
Хід уроку
 
1. Організаційний момент
 
2. Мотивація навчальної діяльності
 
Вправа «Мікрофон»
Прочитайте слова Олеся Шевченка. Як ви їх розумієте? (Писанка оберігає родину від зла й негараздів; писанка — символ життя; писанка — початок весни, початок життя, коли все розквітає тощо.)
 
3. Основна частина
 
Розповідь учителя
— Сьогодні за допомогою музики ми дізнаємося про давню традицію нашого народу, адже в народних піснях правдиво відображено його історію. Складені невідомими творцями та оповідачами, вони зберігаються в пам’яті людей. Саме з пісень ми дізнаємося про життя й працю, традиції українського народу. Так, весняні обряди посідають особливе місце в житті українського народу. Українці радо зустрічали весну, адже дні стають довшими, сонечко дарує більше тепла, зеленіє трава, розквітають сади, розпочинаються роботи в полі. Весна — це оновлення не тільки природи, а й людської душі, коли відзначають одне з найвизначніших християнських свят — Великдень (Воскресіння Ісуса Христа). На Великдень дівчата водили хороводи, співали веснянки та гаївки і разом із парубками грали в різні ігри. Діти також раділи весні й разом із матусями та бабусями готувалися до свят, розмальовуючи писанки.
 
Групова робота
  • Пригадати знайомі веснянки та гаївки. (??«Подоляночка», «А вже весна», «Розлилися води», «А вже красне сонечко припекло, припекло», «Вийди, вийди, Іванку»)
 
Вокально-хорова робота
Учитель. Сьогодні ми почнемо розучувати пісню композитора В. Таловирі «Писанки».
 
Слухання пісні.
 
Розповідь учителя
— Писанки — розписані за допомогою розтопленого воску пташині яйця — один із давніх видів українського декоративно-ужиткового мистецтва. Яйце з жовтком, що схоже на сонце, з давніх-давен уважали символом життя. Розписування яєць — це народний звичай, пов’язаний із дохристиянським обрядом зустрічі весни.
 
Цей звичай мав символічний зміст: у писанках поетизовано красу життя, утілено сподівання на краще майбутнє. Покриваючи фарбами та знаками-символами шкаралупу яйця, люди нібито захищали від злих сил життя, що зберігалося всередині.
 
У Коломиї працює єдиний у світі Музей писанки, що нараховує понад 6 тисяч писанок з різних областей України, а також з Пакистану, Шрі-Ланки, Білорусії та Польщі. Музей у Коломиї —
це архітектурне втілення образу писанки, а Л Леся Дичко створила фортепіанний образ писанки.
 
Леся Дичко — сучасний український композитор, автор творів різних музичних жанрів — від симфонічного, балетного, вокально-симфонічного до вокального та інструментального. Серед її інструментальних творів варіації для фортепіано «Українські писанки» вирізняються самобутнім використанням та осмисленням народної пісенності. Отже, українські писанки також можуть «звучати», відображуючи багатство фарб і візерунків-символів у музичному мистецтві.
 
  • Слухання музики (Л. Дичко. Варіації для фортепіано «Українські писанки»)
Учитель. Слухаючи музику, спробуємо намалювати узори для розпису писанок. Перед роботою підготуймо пальчики, щоб вони гарно малювали.
 

Фізкультхвилинка

  • Аналіз прослуханого твору
  • Яким є характер музики???
  • У якому темпі прозвучали «Українські писанки»???
  • Який настрій залишився від прослуханого ??твору?
 
Відповіді учнів.
 
4. Оцінювання
 
5. Домашнє завдання
  • Намалювати символи, що використовують y писанкарстві.
  • Вивчити пісню «Писанки».
 
6. Підбиття підсумків уроку
Учитель. Музично-пісенна культура є невід’ємною складовою життя українців. Майже в усіх піснях згадано рідну природу, побут, народні звичаї та обряди.
 
Розкриття таких тем у музиці та образотворчому мистецтві має багато спільного, що нібито допомагає «побачити» музику.
 
Dounload PDF

Відгуки читачів