Україна в роки Другої світової (1939–1945) та Великої Вітчизняної (1941–1945) війн. Історія України. 5 клас

Пинтелюк Л. В., Спаський НВК, Сторожинецький район, Чернівецька обл.

Мета: ознайомити учнів з основними подіями Другої світової війни та Великої Вітчизняної війни; розкрити й показати на прикладах героїчну боротьбу українського народу, долю солдат у війні, як війна змінила життя людей; виховувати в учнів почуття патріотизму, гордості за героїчне минуле свого народу.


Мета: ознайомити учнів з основними подіями Другої світової війни  та Великої Вітчизняної війни; розкрити й показати  на прикладах героїчну боротьбу українського народу, долю солдат у війні, як війна змінила життя людей; виховувати в учнів почуття патріотизму, гордості за героїчне минуле свого народу.

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, карта «Україна  в роки Другої  світової війни», атлас, ілюстративний  та краєзнавчий матеріал, фільм «Історія України».

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Учитель повідомляє основні завдання уроку.

 

Термінологічна розминка

Гетьман, республіка,університет,більшовики, автономія.

 

Метод «Чиста дошка»

  1. Чому розпочалася революція в Україні?
  2. Якими були причини революції?
  3. Як у вірші «На майдані коло церкви» пов’язані  слова «революція» і «воля»?
  4. Якого року створено Українську Центральну Раду?
  5. Хто очолив УЦР?
  6. Що проголошено ІVУніверсалом УЦР?
  7. Коли проголошено Акт Злуки?
  8. Під якою назвою  Україна ввійшла до складу СРСР?

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Вправа «Мікрофон»

  1. Що  означають поняття «війна» і «світова війна»?
  2. Коли відбулася Перша світова війна?
  3. Які біди несе війна для населення?

 

IІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Постановка проблемного питання:

  • Чи повинна війна залишатися в пам’яті українського народу?

 

IV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Які події називаємо Другою світовою  та Великою Вітчизняними війнами

Учитель (супроводжує розповідь роботою з картою). Із  вересня 1939 по вересень 1945 рр. тривала Друга світова війна. 1 вересня 1939 року гітлерівська Німеччина, здійснивши напад на  Польщу, розв’язала Другу світову війну, у яку згодом було втягнуто майже всі країни світу. Німеччина  та її союзники  захопили територію більшості крах Європи. Ця шестирічна війна так чи інакше торкнулася 80 % населення 61 країни світу.
 

Війна змінила долю населення українських земель. У 1939–1940 роках, західноукраїнські землі, що перебували у складі Польщі та Румунії, були приєднані до СРСР.

 

22 червня 1941 року розпочалася війна між СРСР і нацистською Німеччиною, що увійшла  в історію під назвою Велика Вітчизняна.

 

Воювали представники усіх народів, серед них було багато українців.

 

Ця війна, як  частина Другої світової війни, справедливо називається Великою, оскільки тривала 1418 днів і ночей, була жорстокою та кровопролитною.

 

Завершилася війна в Європі 9 травня 1945 року, коли Німеччина визнала свою поразку.

 

Робота з датами

  • 1 вересня 1939 рік — ...
  • 22 червня 1941 рік — ...
  • 28 жовтня 1944 рік — ...
  • 9 травня 1945 рік — ...

 

Робота за картою на С. 151

  1. Визначте напрямки руху нацистської Німеччини у перший період війни?
  2. Як відбувалось звільнення України від окупантів?

 

Якою була доля солдат  у війні

Робота з підручником

  • Скласти два–три речення, які описують  долю солдат на війні.

 

Робота з ілюстративним матеріалом

  • Які почуття викликають ілюстрації фото?

 

Історичний словник

Артилерія, піхота, коаліція, рух опору, гетто.

 

Як війна змінила життя людей

Робота в парах

  1. Ставлення нацистів до людей.
  2. Якою була доля юнаків і дівчат?
  3. Яка доля спіткала єврейське населення?
  4. Як діяли партизанські загони?
  5. Допомога в тилу ворога.

 

Перегляд уривка документального фільму 

Обговорення переглянутого:

  1. Що ви побачили вперше?
  2. Як діяли партизани?
  3. Що вас вразило?

 

Учитель розповідає про події періоду війни в рідному краї.

Виступ учнів, які підготували повідомлення про сімейні реліквіії часів Вітчизняної війни.   

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Розв’язання проблемного питання:

  • Як ви вважаєте, чи повинні ми пам’ятати про тяжкі дні війни?

 

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель. Війна є найжахливішим явищем в історії людства. Ми повинні пам’ятати усіх, хто загинув або постраждав. Відвідуйте своїх бабусь та дідусів, доглядайте могили загиблих воїнів, бо ціна перемоги для нашого народу була надзвичайно високою.

 

Вправа «Валіза знань»

Сьогодні на уроці для себе:

  • дізнався;
  • зрозумів;
  • відчув.

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф 19 підручника.

Dounload PDF

Відгуки читачів