Десять складових успіху вчителя

Т. О. Меньшова, ЗОШ № 4, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.


Якщо говорити про сучасну освіту, про розвиток творчої й креативної особистості школяра, на мій погляд, розпочати необхідно з особистості вчителя. Пригадуючи свої шкільні роки та враховуючи власний педагогічний досвід, вважаю, що існує безліч складних, нудних і «непотрібних» предметів; існують, на жаль, і не дуже сумлінні вчителі.
 
Якщо особистість учителя викликає повагу, захоплення, довіру учнів — вони знатимуть і любитимуть його предмет. То які ж якості повинен мати сучасний вчитель?
 
1. Передусім учителеві повинні бути властиві гуманістичні якості (толерантність, такт, уміння знайти позитивне в людині, альтруїзм — здатність робити добро іншій людині незалежно від власної користі, від її походження, соціального статуту тощо).
 
2. В особистісному ядрі кожної людини, а особливо вчителя, важливим є почуття власної гідності. Якщо фахівець його не має, то він не заслуговує на повагу й сам не зможе виховати почуття власної гідності у своїх учнів. (Уроки, на яких діти «займаються своїми справами», не приносять жодної користі, а, навпаки, тільки погіршують навчально-виховний процес.)
 
3. Учні, особливо підліткового віку, дуже гостро, навіть агресивно реагують на будь-яку несправедливість із боку вчителя. Тому однією з головних якостей вчителя має бути справедливе ставлення до всіх своїх вихованців.
 
4. Як би банально це не звучало, але вчитель повинен досить добре опанувати свій предмет, прагнути до досконалого його знання, слідкувати за новими відкриттями та науковими знахідками. Бо неможливо пояснити комусь те, чого сам не розумієш або не зовсім розумієш.
 
5. Учитель має бути чесним зі своїми учнями. Якщо раптом сталося так, що педагог не знає точної відповіді на поставлене учнем запитання (а це можливо з огляду на темпи розвитку науки в сучасному світі), не треба нічого вигадувати або ухилятися від відповіді фразами «Читай параграф!», «Як це ти цього не знаєш?!», «Зайди в Інтернет — там усе знайдеш» та ін. Краще чесно зізнатися в неготовності відповісти на запитання й  пообіцяти обов’язково зробити це пізніше; попрацювавши над самоосвітою, повернутися на наступному уроці до цього запитання.
 
6. Важливою якістю для сучасного вчителя є мобільність, тобто здатність швидко змінювати види роботи, переключатися на іншу діяльність у зв’язку зі змінами технічних можливостей, оволодівати новітньою технікою й технологіями. Діти дуже швидко опановують новинки науково-технічного прогресу і в цьому сенсі виявляються розумнішими за вчителя. Тому, щоб не виглядати в очах своїх вихованців «раритетною» людиною, учитель має вміти перебудовувати свої стереотипи, які склалися раніше, і прагнути рухатися в ногу з часом.
 
7. Згадуючи свої шкільні роки, можу впевнено сказати, що уроки, на яких ми займалися тим, що лише читали параграф підручника, не мали жодної користі, а, навпаки, викликали лише відразу до предмета. Якщо левову частку уроку учні змушені вивчати зміст параграфа, то навіщо ти — учитель — прийшов на урок?! Звичайно, робота з підручником неодмінно повинна бути наявна на уроці як один із видів діяльності з метою розвитку навичок самоосвіти учнів та зміни видів діяльності. Але це має бути лише однією з багатьох форм навчання, лише елементом уроку (і то, мабуть, не кожного). Отже, не змушуйте учнів весь урок вивчати параграф.
 
8. Найбільш важливою професійно-значущою якістю вчителя є комунікативність, тобто вміння спілкуватися. Елементами комунікативності є доброзичливе ставлення до дітей, уміння організовувати співпрацю з учнями та їхніми батьками, а також наявність почуття гумору. Без сумніву, доречне використання елементів гумору доцільне в будь-якій роботі з людьми, а особливо під час спілкування з дітьми. Тому ваше почуття гумору, доброзичливе ставлення до школярів, створена атмосфера співпраці зроблять вас одним з улюблених учителів, а ваш предмет — найцікавішим незалежно від того, що ви викладаєте.
 
9. Ще одна якість педагога, яка викликає любов учнів і до нього, і до його предмета,— це здатність учителя імпровізувати на уроці. Особливо цікаво, коли в цих імпровізаціях беруть участь учні. Наприклад, під час уроку у 8 класі учні досить добре вивчили й цитують визначення механічної хвилі. А чи розуміють вони його належним чином? Тут учитель запрошує до дошки найліпшого відповідача й пропонує йому викликати ще трьох-чотирьох учнів, а потім озвучує завдання: «Ви — частинки води. Продемонструйте поперечну (поздовжню) хвилю». Учитель та інші учні спостерігають за дійством і корегують його за  необхідності. Або в 9 класі учні, ознайомившись із поняттям напруги, стверджують, що її вимірюють за допомогою вольтметра, який вмикають у коло паралельно. Учитель, не впевнений, що спосіб вмикання вольтметра в коло дійсно зрозумілий всім учням, пропонує одному з них вийти до дошки: «Ти — „вольтметр“. Запроси сюди ще „джерело струму“, „лампу“, „резистор“, і „ключ“. Створи „електричне коло“ і підключись до „лампи“ паралельно». Такі імпровізації зазвичай народжуються стихійно, але приносять велику користь: учні мають змогу «відчути» ті «незрозумілі » визначення та твердження; це виглядає весело, ненав’язливо. Учні й посміялися (релаксація на уроці), і з’ясували важливі моменти теми, яку вивчають.
 
10. Любіть свій предмет! Якщо у вчителя під час викладання горять очі, якщо він захлинається від захоплення, то зможе зацікавити учнів! Я в цьому впевнена. 
 
Рекомендації щодо професійно значущих якостей учителя
 
1. Набувайте гуманістичних якостей (тактовність, толерантність, альтруїзм).
2. Майте почуття власної гідності.
3. Будьте справедливими у ставленні до своїх вихованців.
4. Прагніть до досконалого знання свого предмета.
5. Будьте чесними з учнями.
6. Будьте мобільними (намагайтеся йти в ногу із сучасними технологіями, навчайтеся перебудовувати власні стереотипи).
7. Не змушуйте дітей на уроках вивчати зміст параграфів підручника.
8. Набувайте комунікативних якостей. Учіться налагоджувати співпрацю з учнями. Розвивайте в собі почуття гумору.
9. Імпровізуйте на уроках.
10. Любіть свій предмет!
 
Щиро зичу успіху!
 
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 4427
 
Догори