Момент істини. Виховна година

О. І. Стрекаловська, гімназія «Гармонія», м. Кіровоград


Рекомендовано для проведення у випускному класі на останній виховній годині.

 

Підготовча робота

  1. Проведення психологічних досліджень з метою виявлення ціннісних орієнтацій за методикою М. Рокіч та діагностика міжособистісних відносин за методикою Т. Лірі.
  2. Аналіз отриманих результатів дослідження у даній мікрогрупі (класі).
  3. Підготовка блоків виховного заходу відповідно до отриманих результатів.

 

Перебіг заходу

 

За допомогою музики створюється тепла довірлива атмосфера, яка налаштовує на відвертість, знімає напруження (сугестопедагогіка).

 

Учні сідають за парти відповідно до тих місць, які визначив вихователь. Вихователь спостерігає реакцію окремих учнів на обмеження свободи вибору.

 

Учитель. Я рада знову бачити вас на нашій виховній годині. Як завжди, у четвер, як завжди о 14.00, як завжди, у 30-ому кабінеті. Усе, як завжди. Але не все. По-перше, гадаю, настрій не такий, як завжди, по-друге, це остання виховна година у вашому шкільному житті, по-третє, говорити ми будемо про себе. Це важливо. Останнім часом для вас найактуальнішим є питання «Ким бути?», «Чому бути?» Запитаймо себе: «А ким я є?» Отже, тема нашої виховної години «Момент істини». Мова піде про нас, про себе, про вас. Серйозна, доросла і, як на мене, важлива для кожного випускника і для мене, вашого наставника, який випускає у дорослий світ своїх вихованців. Наскільки це важливо для мене, гадаю, допоможе зрозуміти цей вірш, який я написала сама.

 

Кожен має і серце, і душу

Тож мене зрозуміє в цю мить,

Що частинку від них відірвати я мушу,

Не питайте, чому мені так це болить.

 

Серце вчителя всіх обіймає

І дарує себе багатьом, і до дна

Ще й дитячі жалі та тривоги приймає,

Щоб надію і віру вселити сповна.

 

Любі діти ви мені стали як рідні,

Бо пройшла з вами довгий, нелегкий цей шлях

Знала все: таємниці, проблеми всі різні,

Сльози бачила, посмішку в вас на устах.

 

Час минув, і дорослими стали вже діти,

Час прийшов вам залишити школу і клас.

Та непросто учителю це пережити,

Хоч буває у нього не в перший це раз.

 

Любі діти, серце вчителя — не камінь

Воно болить, і плаче, і радіє

Радіє, бо в життя рушає з вами

Вперед, вперед, до осяйної мрії!

 

Я щиро і довірливо розповіла вам про те, що зараз відчуваю. Чекаю і від вас чесної і щирої думки, хай навіть не вимовленої вслух, та все ж думки як спроби усвідомити себе.

 

Ви помітили, що я запропонувала вам сісти так, як я бажаю, обмеживши свободу вибору. Хтось із вас у глибині душі був незадоволений, але я вам вдячна, що ви не висловили незадоволення, вчинили толерантно, а тепер сядьте так, як вам хочеться. І продовжуємо нашу розмову.

 

Бесіда на тему «Людина і світ»

  • Що страшить вас у житті дорослому?
  • Чи було вам комфортно у нашому класі?
  • Чого ви чекаєте від життя?
  • Чого навчила (не навчила) школа?
  • Чи змогли ви себе реалізувати у школі?
  • Якщо ні, то яка причина (об’єктивна чи суб’єктивна)?
  • Що таке самовиховання?

 

Обговорення крилатих висловів про самовиховання.

  • «Найбільша перемога — це перемога над собою»
  • «Справжня людина вміє наказувати собі і вміє бачити обставини, де треба наказувати собі»
  • «Будь володарем своїх прагнень, пристрастей, бажань, почуттів, настроїв, захоплень»
  • «Умійте створювати собі внутрішні стимули»
  • «Умій самому собі сказати: ні»
  • «Самовиховання — це порівняння, вимірювання самого себе певною мірою»

 

Можливим є також варіант інших висловів або життєвих кредо самих учнів.

І як підсумок — вірш.

 

Учитель

Ти — сам загадка. Відгадай себе.

І все, мабуть, тоді на місце стане.

Червоне, біле, ніжно-голубе

Відкриється за шторою туману.

В твоїх очах світає небокрай,

А дум плоди, мов яблука на вітах...

Насамперед себе ти розгадай,

Коли ти хочеш інших розуміти.

 

Робота в мікрогрупах «Пізнай себе й інших».

Це складання віршів, загадок, малювання дружніх шаржів, про себе та інших, висловлення побажань друзям-однокласникам.

 

Гра «Мікрофон» на тему: «Друже, я хочу сказати...» чи «Друже, ти навчив мене...», «Друже, я пам’ятатиму...»

Це мають бути спонтанні висловлювання, які є свідченням внутрішньої духовної роботи кожного учасника дійства.

 

Лист у майбутнє

Дорогі діти! Минуть роки і дорога життя приведе вас знову до школи. Будуть зустрічі, будуть спогади і буде усвідомлення того, що ви змінились, ви інші. А які? Що допоможе це усвідомити вам? Гадаю, лист. Так, саме лист, і ми назвемо його «Лист у майбутнє».

 

«Чи насправді я такий»

Випускники отримують від вихователя результати психологічних досліджень, проведених вихователем, щоб виявити ціннісні орієнтації (інформація конфіденційна, подана у конвертах).

 

Учитель. З вами проведено психологічне дослідження щодо виявлення ціннісних орієнтацій та міжособистісних стосунків. Опрацювавши отриману інформацію, я зробила певні висновки щодо вас як особистостей. Вони тут, у конвертах, ви їх прочитаєте на самоті. Це буде для вас інформацією для роздумів на тему «Чи насправді я така (такий)?» Ми повернемося до цих висновків і до ваших листів через 5 років, коли прийдемо на традиційне свято зустрічі випускників «Знову разом».

 

Презентація фотовернісажу «Усмішки 11 класу» під девізом: «Найкоротша відстань між людьми — усмішка. Тож частіше усміхайтесь!»

 

Учитель

Ти знаєш, що ти — Людина?

Ти знаєш про те, чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Dounload PDF

Відгуки читачів