Пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва. Всесвітня історія. Випуск 2

Крупа Т. М., зав. реставраційної майстерні Музею археології та етнографії Слобідської України ХНУ ім. В. Н. Каразіна


«Парижанка» Кносського палацу

Кріто-мікенська культура — загальна назва цивілізацій бронзового віку (ІІІ–ІІ тис. до н. е.) на Кікладах, Криті, материковій Греції та Малій Азії (Західна Анатолія). Палаци, відкриті археологами, вважали земним втіленням місць перебування богів. Їхні стіни  прикрашав фресковий живопис («Збирання шафрана», XVII ст. до н. е., «Ігри з биком», «Парижанка» (назва умовна), датований близько 1500  р. до н. е.

 

Особливе захоплення викликає образ «парижанки» —витонченої дівчини, зображеної в одному з приміщень другого поверху Кносського палацу. На фресці було зображено ритуальний бенкет, учасники якого сиділи один проти одного з чашами в руках. Від зображення зберігся лише невеликий фрагмент голови дівчини та ритуального вузла на одязі на її спині. Обличчя з довгим, неправильним за формою носиком і повними червоними губами випромінює життя. Копиця чорного кучерявого волосся додає «парижанці» елегантності.

 

Руїни Акрополя в Афінах

Афінський акрополь розташований у столиці Греції —місті Афіни на пагорбі Акрополіс висотою 156 м над рівнем моря. Афінський акрополь був офіційно проголошений видатною пам'яткою загальноєвропейської культурної спадщини 2007 року. До сучасного ансамблю Афінського акрополя входять: Парфенон, Ерехтейон, Пропілеї,  храм Ніки Аптерос, театр Діоніса, Одеон Ірода Аттичного.

 

Час суттєво вплинув на стан комплексу споруд акрополя. Пам’ятка потерпала не тільки від природних катаклізмів, а й від безвідальної і злочинної діяльності людини. Так,  1801 р. британський посол у Константинополі лорд Томас Брюс Ельджин (1811–1863) отримав дозвіл султана зробити креслення та створити копії стародавностей Афінського акрополя. Натомість відбулось масштабне вивезення пам'яток. Тепер ці твори зберігаються в Британському музеї. Під часнаціонально-визвольної війнигреківпроти турецьких завойовників деякі будівлі Акрополя також серйозно постраждали. Після здобуття Грецією акрополь був переданийпід опіку держави.

 

Із1987 року Афінський акрополь було визнанооб'єктом Світової спадщини ЮНЕСКО, сама ж організація ЮНЕСКО використовує стилізоване зображення Парфенона у своєму логотипі.

 

Мірон “Дискобол”

Дискобол —одна з найбільш уславлених статуй античності. Вона  є першою класичною скульптурою, яказображує людину у русі, роботи скульптора Мирона.Переможець змагань з метання диску зображений у момент розмаху перед киданням. Тіло атлета представлено у складному повороті, що було надзвичайно складним та водночас сміливим прийомом. Ім'я атлета, зображеного у скульптурі, не збереглось. Не зберігся й оригінал Дискобола. Відомі численні римські копії статуї. Цю скульптурувикористовуютьяк символ сучасного олімпійського руху.

 

Праксітель. “Афродіта Кнідська”

Афродіта Кнідська —скульптура давньогрецького скульптора Праксітеля, створена близько 350 до н. е. Оригінал статуї не зберігся, існують численні копії та повтори. Статуя Афродіти Кнідської вже за часів  античності вважали однією з найвизначніших робіт Праксітеля і навіть найкращою скульптурою усіх часів. Як писавПліній Старший, чималолюдей відвідували Кнідлише для того, щоб  її побачити. Афродіта Кнідська стала першим в давньогрецькому мистецтві монументальним зображенням повністю оголеної жіночої фігури, і тому, коли  замовник —містоКоса—відмовилосявід неї, її купили городяни сусіднього Кніда.Афродіта була встановлена у храмі просто неба, доступна для огляду з усіх боків.

 

Амфітеатр Флавіїв — Колізей (сучасний вигляд)

Колізей чи амфітеатр Флавіїв —найбільший амфітеатр Давнього Риму, один з його символів могутності. Амфітеатр Флавіїв в плані являє собою еліпс, середина якого зайнята ареною (також еліптичної форми) і концентричними кільцями глядацьких місць, які її оточують. Від усіх споруд такого роду Колізей відрізняється велетенськими розмірами. Це найбільш грандіозний античний амфітеатр: довжина його зовнішнього еліпса дорівнює 524 м, велика вісь —187,77 м, мала вісь —155,64 м, довжина арени —85,75 м, її ширина —53,62 м; висота його стін —від 48 до 50 м. Він вміщував до 87 000 глядачів. Колізей побудований з великих брил травертинського каменю, які колись були поєднані залізними зв'язками.

 

Із зовнішнього боку будівлю представляли три яруси арок. Глядачі входили в амфітеатр з-під арок нижнього поверху і піднімалися до своїх місць по сходах.У першому ярусі, що містив 20 рядів лав, сиділаміськавладата представникистану вершників; другий ярус, що містив16 рядів лав, призначався для людей, що малиправа римськихгромадян. Глядачі третього ярусу належали до нижчих станів. Над цим ярусом бувпортик, що оперізував все коло будівлі і прилягав одною стороною до його зовнішньої стіни.

 

Колона Траяна у Римі

Колона Траяна у Римі  була встановлена 113 року на форумі Траяна Аполлодором на честь перемог Траяна над даками. Імператор Ульпий Траян був родом з Іспанії. Це був один із найбільш успішних правителів Риму, який розпочав свою кар'єру простим легіонером і досяг найвищих щаблів влади виключно завдяки своїм заслугам.

 

Траян також дуже багато будував по всій імперії. У самому Римі за наказом Траяна був побудований так званий Траянів Форум —останній з імператорських форумів Рима. Архітектором споруди був талановитий грек на ім'я Аполлодор Дамаський. У центрі форуму перебувала й перебуває до сьогодні колона, присвячена Траяну. Вона водночас була  гробницею імператора, оскільки в її цоколі стояла урна з його прахом.

 

Заввишки колони 38 м, її прикрашають рельєфні зображення про похід Траяна в Дакію. Потрібно сказати, що ця колона служить безцінним джерелом інформації для істориків. Сам Траян на колоні зображений 90 разів. Причому скрізь він не один, а в оточенні легіонерів. Загалом на полотні стрічки, що огортає  колону, зображено понад дві з половиною тисяч фігур як римлян, так і даків. Спочатку колону Траяна вінчав золотий римський орел, а після смерті імператора на ній було встановлено його статую. 1588 року за наказом папи Сикста П'ятого на колоні була встановлена статуя Апостола Петра, що вінчає колону й донині.

 

Скульптурна група «Лаокоон та його сини»

Скульптурна група «Лаокоон та його сини» у Ватиканськомумузеї є відомим зображенням в образотворчому мистецтві смертельної боротьби Лаокооната його синів зі зміями. Скульптура роботи Гагесандросата Атанадоросаз Родосає лише мармуровою копією другої половини І ст. до н. е. Оригінал було виконано у бронзі 200 р. до н. е. у Пергамі(він не зберігся).

 

Римськукопіюзнайдено1506 року у залишках Золотого будинку  Неронаі тоді ж її було передано в музей Ватикану.

 

Пантеон у Римі —«храм усіх богів»

Пантеон (храм усіх богів) — різновид храмів за часів античності. Найбільш відомий з них – пантеон у Римі, споруджений за правління Адріана в першій чверті IIст. н. е. Римський пантеон —значне інженерне досягнення античності. Це глуха, циліндрична будівля (ротонда), перекрита напівсферичною банею, площу якої збільшують вісім велетенських ніш. Напис вперекладі означає«Марк Агріппа, син Луція, обраний консулом утретє, спорудив це». Сьогодні римський пантеон є національним мавзолеєм, місцем поховання видатних людей,зокрема тут поховано Рафаеля.

Dounload PDF

Відгуки читачів