Психологічне благополуччя підлітків. 7 клас

З. А. Харчук, Хмельницька обл.


Мета: розглянути основні поняття психологічного благополуччя; підвищувати рівень самосприйняття, упевненості в собі; учити відкрито виражати позитивні почуття, розвивати логічне мислення; навчати способам ефективної поведінки в різних життєвих ситуаціях, внутрішнього контролю, прийомам психоемоційної саморегуляції; сприяти вихованню ціннісного ставлення до здоров’я.

 

Обладнання: папір, олівці, скотч, музичний супровід.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань з елементами інноваційних технологій.

 

 

Усі перемоги починаються з перемоги над собою.

 

Хід уроку

 

I.Організаційний момент. «Психологічний кольоровий настрій» (2 хв)

— Перед вами кольорові квадратики. Пропоную вам обрати колір квадратика, який відповідає вашому настрою на цю мить. Якщо ваш настрій піднесений, то обираєте червоний квадратик, якщо нейтральний, — білий, якщо ж настрій поганий, — зелений. Бажаю гарного настрою всім.

 

IІ. Етап орієнтації

Мотивація

Вправа «Роздуми» (2 хв)

«Оксані випав складний день: автобус затримався, і вона запізнилася до школи, сусід по парті смикнув її зошит і ненавмисно порвав його, а в буфеті Оксана розбила чашку з чаєм. Але Оксана подумала й вирішила, що не варто засмучуватися та переживати. Адже вона не винна, що транспорт ходить нерегулярно, що її сусід такий неакуратний, а чашка із чаєм — мокра і слизька.»

На вашу думку, чи правильно вирішила Оксана? (Обговорення ситуації)

 

IIІ. Визначення теми й мети уроку

Проектування (Пісковий годинник) (3 хв)

 

Слово вчителя

— Кожен із нас хоче бути здоровим. Так склалося, що найголовнішим є фізичне благополуччя. Іноді так і кажуть: «Головне, щоб нічого не боліло!». Але не менш важливою частиною нашого благополуччя є його психологічна складова.

Розвиток людини насамперед залежить від виконання нею завдань, особливо довготривалих. Виконання цих завдань може супроводжуватися успіхами або поразками. Поразок уникнути неможливо. Вони неминучі. Але, щоб користь від них була якомога більшою, і щоб траплялися вони якомога рідше, доцільно знати фактори, від яких залежить успіх певної діяльності.

 

Вправа «Коло ідей» (робота за підручником) (2 хв)

— Визначімось: які основні фактори сприяють успіху? (Раціональна організація діяльності, вибір мети, здібності, воля, почуття внутрішнього контролю, заповзятливість, мотивація, концентрація зусиль на основній меті)

Психологи вже давно переконані, що найбільше впливають на формування людини сім’я, оточення, середовище... Ще є теорії, що людина вже народжується злочинцем або генієм, або злочинним генієм, або ніким... А, можливо, і справді існує доля? І яким би здібним ти не був, ця доля визначає для тебе невдачу — і ти не відбуваєшся. Або ж ти бездарна посередність, але потрапляєш у потрібний час у потрібне місце — і вже на коні?

Ми ще не знаємо, що означає термін «психологічне благополуччя». Спробуймо його знайти в підручнику.

 

«Проблемне запитання»(3 хв)

У чому ж проявляється психологічне благополуччя?

 

Вправа «Творча лабораторія»

Підготовлені учні демонструють шість діалогів.

  1. Гарний емоційний настрій.
  2. Самозакоханість (егоїзм).
  3. Урівноважена людина.
  4. Основна мета в житті.
  5. Відповідальність.

Кожну ситуацію обговорюють.

 

Емоційна вправа «Уяви йпередай»

Учитель.Ви вже знаєте, що всі наші почуття є важливими. Та це не означає, що нам однаково, які з них ми переживаємо. Кожному хочеться якнайдовше перебувати в хорошому настрої. Почуватися задоволеним і щасливим краще, ніж пригніченим і нещасним. Душевного комфорту можна досягти лише в гармонії емоційної, інтелектуальної та духовної сфер. Такий стан називають психологічним благополуччям.

 

ІV. Закріплення знань і вмінь учнів

Тренінгові вправа «Прихована самодіагностика»

Любити себе — це означає поважати себе, приймати й усвідомлювати своє «я». Повагу до себе не треба плутати з егоїзмом. Будь-то кар’єра чи особисте життя, уміння цінити себе визначає, яким стане шлях до успіху. Крім цього, навчаючись любити себе, ми пізнаємо, як любити інших, що безумовно теж сприяє успіху в житті. Повчімося любити себе.

(Звучить легка повільна музика.)

 

Учитель.

  • Сьогодні ви будете працювати кожен із собою.
  • Ви знаходитеся самі з собою.
  • Усе, що ви писатимете на аркушах, ніхто не побачить, ніхто не буде вас про це розпитувати. Усе, що ви знаєте, — ваше. Усе, із чим будете працювати, — це тільки ваша робота із собою.

 

Зручно сядьте. Візьміть чистий аркуш паперу й ручку.

  • Сконцентруйте свою увагу на мелодійній музиці. На вашому аркуші запишіть усі негативні слова, які ви чули на свою адресу від батьків, учителів, ровесників. Їх ніхто не побачить, окрім вас.
  • Пригадайте образливі слова про вашу зовнішність. Ви чули їх давно, учора. Можливо, ви чули їх сьогодні. Пригадуємо...
  • Пригадуємо образливі слова під час спілкування. Пригадайте свої відчуття, яким тоном їх говорили. Пригадуємо...

 

Пригадайте ваші переживання. Пригадуємо... Відпустіть від себе негативні переживання. Повторіть про себе: «Я прощаю всіх, хто мені це говорив. Я зовсім вільний від усіх поганих слів. Я почуваю себе легко, вільно. Я подобаюся собі, я подобаюся людям, що мене оточують. Я пробачаю всім, від кого зазнав поганого, негативного впливу.

(До кожного підносять кошик, учень викидає свій зім’ятий листок, на якому щойно все записував).

  • Я звільняюся від минулого і пробачаю всі образи від навколишнього. Я вартий усього найкращого в цьому житті. Я дозволяю всім радощам життя увійти в мене.
  • Ще раз придивіться до себе... Зверніться до себе... Скажіть собі кілька слів схвалення, підтримки, які б ви захотіли почути від оточуючих.
  • Напишіть усі хороші слова, які б ви хотіли почути від батьків. Можливо, це слова подяки й підтримки.
  • Запишіть усі хороші слова, які б ви хотіли почути від учителів, ровесників...
  • Тепер прочитайте ці слова...
  • Подумки повторюйте за мною: «Я гідний усього найдобрішого. Я люблю себе, я люблю своїх батьків... Я гідний усього найкращого в житті.»
  • Згорніть цей папірець — він ваш і залишиться у вас. Коли ви будете наодинці, то зможете знову прочитати записи. Вони підтримають вас.

 

V. Підбиття підсумків уроку

— Ми з вами на сьогоднішньому уроці розглянули основні поняття психологічного благополуччя. Навчилися підвищувати свій рівень самосприйняття, відкрито виражати свої почуття; навчилися способам поведінки в різних життєвих ситуаціях.

А зараз оформте кожен свою дискусійну картку і здайте мені на перевірку для виставлення оцінок.

 

VI. Заключне слово

— Лев Толстой помітив, що людина подібна до математичного дробу: її чисельник — це те, ким вона є насправді, а знаменник — те, що вона про себе думає. Що більший знаменник, то менший дріб. Саме тому, щоб успішно працювати над собою, важливо добре знати свої переваги й недоліки.

 

VII. Домашнє завдання

§ 21, с. 23-24 у зошиті.

Dounload PDF

Відгуки читачів