Р. Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». 5-й клас

Л. М. Малимон, учитель світової літератури Коврайського НВК, Золотоніський р-н, Черкаська обл.


Цілі:

  • навчальні: ознайомити учнів із життям і творчістю видатного англійського письменника, зацікавити його творами, спонукати до читання;
  • розвивальні: розвивати навички аналізу літературного тексту, вдосконалювати вміння сприймати великий за обсягом твір цілісно;
  • виховні: виховувати доброту, людяність, щирість, ввічливість, допитливість і фантазію.

 

Обладнання: портрет письменника, виставка різних видань повісті, ілюстрації до неї, мультимедійна презентація.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та формування на його основі вмінь і навичок.

 

Хід уроку

 

Я пишу тільки про те, що захоплює чи смішить. Діти знають, що я на їхньому боці.

Р. Дал

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети й завдань уроку (слайд 1)

Учитель. У світі багато письменників, які писали й пишуть казки. Роальд Дал заявив про себе як видатний дитячий письменник, коли продаж його книги «Чарлі і шоколадна фабрика» сягнув 125 000 екземплярів за 5 років від дня першої публікації. Відтоді вона неодноразово друкується багатьма мовами. З часом популярність не зменшується і «Чарлі…» залишається улюбленою казкою багатьох дітей у світі.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Робота з портретом письменника та епіграфом (слайд 2)

 

2. Бесіда за питаннями

  • Чи знайомі ви з творчістю Дала?
  • Чи переглядали ви мультфільми чи художні фільми за творами письменника?
  • Чим вам вони сподобалися?
  • Які герої запам’яталися?

 

3. Розповідь учителя про життя і творчість Р. Дала та заповнення учнями анкети письменника

Анкета Р. Дала (слайд 3)

Роки життя: 1916–1990.

Країна: Англія.

Жанр: дитяча та доросла література, містика, фентезі.

Твори: «Джеймс і гігантський персик», «Чарлі і шоколадна фабрика», «Чудесний містер Фокс», «Величезний крокодил», «Матильда».

 

4. Повідомлення мікрогрупи «Біографів» про історію створення повісті «Чарлі і шоколадна фабрика»

 

1-й учень. Робота над книгою велася 1961–1962 рр. Це був нелегкий період у житті письменника (тяжко хворів син, а через рік померла донька). Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п’ятеро) Даль почав вигадувати для них казки. «Звісно, я розповідав їм різні історії щовечора,— згадував письменник.— Деякі з них були жахливі. Але раз чи два діти говорили: “А можна дізнатися продовження історії, яку ти розповідав останній раз?” Так я почав писати “Джеймса”. Це так сподобалося мені, що, не зупиняючись, я перейшов просто до “Чарлі”».

 

2-й учень. За словами Даля, основою казки стали дитячі враження автора. Під час навчання в школі-інтернаті «Рептоне» він та інші хлопчики отримували цікаві подарунки. «Час від часу кожен хлопчик нашої школи отримував просту сіру картонну коробку,— пише Даль в автобіографічній повісті «Хлопчик».— Хочете вірте, хочете ні, це був подарунок від великої шоколадної фабрики “Кедбері”». «…Я не сумніваюся, що пізніше, тридцять п’ять тому, коли я роздумував над сюжетом моєї другої книги для дітей, згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині них і почав писати книгу під назвою “Чарлі і шоколадна фабрика”».

 

3-й учень. І книга знайшла читача! Російський письменник-казкар Едуард Успенський написав передмову до російського видання 1991 року: «Це, напевно, найвеселіший англійський письменник за останні сімдесят років. І його неймовірно люблять американські і всякі інші діти. Тому що його книги давно гуляють по всьому світу». (Слайд 4)

 

5. Усна подорож книжковою виставкою, на якій представлені різні видання повісті та ілюстрації до неї (слайд 5)

 

6. Повідомлення учня-«мистецтвознавця» (слайди 6–7)

— 1971 року на екрани вийшов художній фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика», знятий режисером Мелом Стюартом. Але фільм не сподобався автору книги, бо багато уваги було приділено Вонці, хоча Дал говорив, що книга про Чарлі. Вдруге книга екранізована 2005 року режисером Тімом Бертоном, з Джонні Деппом у ролі Вонки. Крім кіно версій, існує низка мюзиклів, інсценізацій та аудіокниг. Також сюжети твору використано в мультсеріалах, іграх, атракціонах.

 

7. Бесіда за текстом (слайд 8)

  • Хто є головним героєм твору?
  • Який подарунок вирішив зробити дітям власник шоколадної фабрики?
  • Скільки щасливчиків отримали золоті квитки?

 

Запис у зошити

 

Август Глуп (англ. Austus Gloop) — жадібний і ненажерливий хлопчик, «їжа — його улюблене заняття»;

 

Верука Солт (англ. Veruka Solt) — розпещена дівчинка із сім’ї власників фабрики з переробці горіхів, звикла, щоб всі її примхи негайно виконували;

 

Віолетта Борігард (англ. Violet Beauregarde) — дівчинка, що постійно жує жуйку, установила світовий рекорд — жує одну жуйку протягом трьох місяців;

 

Майк Тіві (англ. Mike Teavee) — хлопчик, що зранку до ночі дивиться телевізор, шанувальник гангстерських бойовиків;

 

Чарлі Бакет — головний герой цієї повісті.

 

8. Складання сюжетного «ланцюжка» подорожі казковою фабрикою (слайд 9)

Шоколадний цех → Умпа-Лумпи → шоколадною річкою → Цех винаходів → вічні барбариски → Велика жуйкова машина → коридором → Квадратні цукерки → Верука в Горіховому цеху → Великий скляний ліфт → Телевізійно-шоколадний цех → Шоколадна фабрика.

 

IV. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивний прийом «Мікрофон»

 

Закінчіть одне із речень:

  • Мені запам’яталося із життя Роальда Дала…
  • Я знаю такі твори письменника..
  • Герої «Чарлі і шоколадна фабрика» — це..
  • Казка «Чарлі і шоколадна фабрика» популярна у світі , бо… (слайд 10).

 

V. Оцінювання роботи учнів на уроці

 

VI. Домашнє завдання (слайд 11)

Підготувати розповідь про пригоди Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонки.

Dounload PDF

Відгуки читачів