А ви вже оформили передплату на 2019 рік?

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Нотатки про американську освіту

Р. А. Полонський, м. Нью-Йорк

Продовження. Поч. див. № 2 (38) 2014


Ефект, проти лежний очікуваному ...
 
Ітиметься про сексуальне виховання школярів. До початку нового навчального року в багатьох школах і коледжах кошики, що стоять на видноті, наповнюють... презервативами. Це такий самий ефект шкільного життя, як отримання шкільного обіду.
 
Статеве виховання є, безсумнівно, дуже складною й делікатною темою. Двадцятьтридцять років тому ми знали, що в Голландії й Данії статеве виховання починається з дитячого садка. І там діти були більш «освіченими», ніж наші, які вважали, що дітей приносять лелеки. Не будемо спрощувати проблему: вона болюча й гіперсерйозна, і це стосується всіх країн. Її неможливо розв’язати вчасним завезенням контрацептивів і навчанням правильного користування ними. Ця сфера виховання вимагає дуже виваженого підходу з урахуванням дитячої фізіології та психології, загальної культури й найкращих традицій сімейного виховання. Держава вважає, що просвіщати учнів, як уберегтися від СНІДу, венеричних захворювань і ранньої вагітності, слід «прямим» текстом, у лоба — що і як робити, а чого не робити. І виходить так, що діти, ще статево не дозрілі, починають виявляти цікавість, нав’язану такою «атакою» виховання. А статистика невблаганна: після здобутих знань зростає кількість зґвалтувань серед підлітків (наголошую — не збочення малолітніх, хоча й тут показники підвищуються); серед самих дітей збільшується кількість ранніх вагітностей та абортів серед дівчаток. Виходить ефект, протилежний очікуваному. Але ж комусь вигідне таке виховання. Чимало фармацевтичних фірм отримують солідні прибутки від збуту своєї продукції в школах.
 
На захист батьківської громадськості Америки відзначимо, що вона не байдужа до проявів такого потворного, примітивного виховання. Батьки школярів об’єднуються в різні організації та колективи, які виступають проти насадження «дитячого» сексу в школах. Надзвичайно крайня форма демократії в цій сфері — заохочують у деяких штатах свободу одностатевого кохання. В одній із молодіжних газет цитують розчулене одкровення дівчинки, яку взяли на виховання дві лесбіянки: «Дві мої мами — просто супер. Я дуже просто дивлюся на цю проблему. Право на шлюб є в кожної людини». Але в Америці одностатеві пари виховують тисячі дітей. Боронь Боже, це стане епідемією. Де ж тоді одностатевим батькам брати дітей?
 
Читач має право дорікнути мені: от у вас факти, приклади... А де ж аналіз причин недоліків у системі освіти? Моя стаття — не наукове дослідження, а лише нотатки. Ці причини (це моє бачення, і воно збігається з думкою американських педагогів) полягають у такому:
  • з одного боку, держава вкладає величезні кошти в систему освіти, а з іншого — у її зміст не втручається;
  • цікавий момент. Американці вважають свою Конституцію зразком демократії. Проте в американській Конституції немає спеціальної статті про освіту. Так було задумано понад 200 років тому, і ніколи не виникало питання внести до Конституції відповідну статтю-поправку. Зміст, рівень освіти в школах — справа штатів;
  • понад 100 років тому метр американської педагогіки Дьюї, що й сьогодні залишається непорушним авторитетом, висловив головне кредо в галузі освіти: вона має бути прагматичною. Країні потрібна висококваліфікована еліта (кілька мільйонів осіб), а решту слід готувати до обслуговування суспільства у сфері споживання. Для цього глибокі знання не потрібні. Звідси — примітив підручників, полегшеність програм, а щодо гуманітарної освіти, скажемо прямо, — ущербність вимог і змісту;
  • освітня школа — на плечах штату та міської влади. Навіть американські фахівці дивуються, чому в країні немає стандартних програм із математики, фізики, біології та інших предметів. Але візьмімо до уваги той факт, що в країні чимало елітних шкіл, які готують кадри для всесвітньо відомих американських університетів;
  • велике значення має й фактор широкої імміграції. З одного боку, іммігранти з іспаномовних країн Центральної та Південної Америки ледь адаптуються до системи освіти. Звідси й занижені вимоги. А з іншого боку, іммігранти країн Азії — китайці, японці, індуси та інші — стають найуспішнішими випускниками шкіл, готових до продовження освіти в найкращих ВНЗ. Це теж нівелює проблему підготовки високоосвічених фахівців.
 
Dounload PDF

Відгуки читачів