Формування екологічної культури учнів під час навчально-виховної роботи в школі

Л. В. Шведнюк, учитель біології та хімії вищої категорії КЗО Вільнянської неповної середньої загальноосвітньої школи, Синельниківський р-н, Дніпропетровська обл.


Екологічна вікторина
 
1. Чи приймали в давні часи закони про охорону природи?
а) Не було в цьому потреби;
б) не приймали;
в) приймали.
 
(Історики знайшли державний закон про охорону лісів царя Давнього Вавилону Хаммураппі. За 2000 років до нашої ери ліси розподіляли на ділянки, які охороняли лісники.)
 
2. Чи впливає на тривалість життя людей «екологічність» міста проживання, «дружба» з екологією?
а) Не впливає;
б) жителі екологічно чистих територій живуть довше;
в) живуть довше за інших;
 
(Японія — країна передової екологічної культури. Ще в 1970-х роках у Японії на вулицях стояли кисневі апарати, бо люди задихалися від смороду. Але сьогодні чоловіки живуть там у середньому 77 років, а жінки — до 83 років.)
 
3. Які види господарської діяльності дозволено в заповідниках?
а) Збір лікарських рослин;
б) лісорозробки;
в) жодних.
 
4. Чи багато на нашій планеті «диких кутків»?
а) Ще багато;
б) зовсім небагато;
в) їх немає.
 
(Первозданні «дикі кутки» на нашій добре обжитій планеті — велика рідкість. Навіть тундра перетворена на пасовище для оленів.)
 
5. Коли відбулася Перша Міжнародна конференція з охорони природи?
а) 1925 року;
б) 1950 року;
в) 1913 року.
 
(У Берні у Швейцарії 1913 року відбулася Перша Міжнародна конференція, у роботі якої брали участь учені з 18 країн, у тому числі й Росії.)
 
6. Назвіть біосферний заповідник України:
а) Ялтинський;
б) Кримський;
в) Асканія-Нова.
 
7. Територія, на якій дозволено обмежену господарську діяльність:
а) заказник;
б) заповідник.
 
Завдання екологічного характеру
 
  • Біологія рослин
1. Учням дуже хотілося, аби в їхньому класі впродовж зими зеленіла берізка. Навесні вони обережно викопали деревце, висадили у велику посудину, перенесли до кімнати й поставили біля вікна. Берізка прижилася, але восени, незважаючи на догляд, її листя пожовкло, опало. Поясніть причини цього явища.
 
2. Серед кущів шипшини та глоду на узліссях та лісових галявинах можна побачити смородину й аґрус. Поясніть, як ці культурні рослини могли потрапити до лісу.
 
3. Петрів хрест — це рослина рожевого кольору, яку можна побачити під листяними деревами. Вона зовсім позбавлена хлорофілу. Петрів хрест прикріплюється до коренів дерев. Який тип екологічних відносин має місце в цьому випадку? Як живиться петрів хрест?
 
  • Біологія тварин
1. В озері мешкали лише нехижі риби. Згодом туди випадково потрапила ікра окуня та щуки. Які наслідки можливі? Яке екологічне явище має місце?
 
2. Складіть схему ланцюгів живлення акваріума, у якому мешкають рибки, молюск ставковик, інфузорії-туфельки, сапротрофні бактерії, рослини елодея і валіснерія.
 
3. Біологи виявили таку закономірність: тількино в будь-якій водоймі знищать видр, збільшується кількість риби. Але згодом її стає значно менше. Тільки-но знову з’являються видри, кількість риби збільшується. Чому?
 
4. У представників роду Курячі, які на зиму залишаються у північних областях України, на пальцях з’являються жорсткі пір’їни, відростають міцні кігті. Яке значення мають такі зміни для виживання птахів?
 
5. Птахи в різних місцях по-різному будують гнізда: на землі; на висоті 2–3 м з травинок, зцементованих глиною; з моху та лишайнику. Чому виникли ці відмінності в побудові гнізд та яке значення вони мають?
 
  • Біологія людини
1. Учені проводили дослідження у двох районах міста. У першому районі дитячі установи розташовані поблизу промислових об’єктів, а у другому вони віддалені від фабрик, заводів і транспортних магістралей. Загальна захворюваність і захворюваність органів дихання виявилась у 1,5 рази більшою, ніж у другому районі, а нервової системи — у 2 рази. Як пояснити ці факти? Запропонуйте методи охорони здоров’я дітей.
 
2. Ви — лікар, працюєте в таборі, де відпочивають діти, які зазнали впливу радіації. Складіть і обґрунтуйте для них режим дня.
 
3. За старою легендою, холера в образі жінки обіцяла винищити в місті певну кількість людей. Насправді загинуло значно більше. Їй докоряли в тому, що вона не дотримала слова. На це холера відповіла: «Всі, хто вмер понад обумовлене число, померли не від мене, а зі страху». Виділіть і поясніть у легенді істину. Як можна трактувати її за ситуації радіаційного забруднення?
 
  • Поле чудес
 
Виховний захід до Дня птахів
 
Завдання для першої трійки гравців
  1. Великий водоплавний птах. Довжина шиї дорівнює довжині тіла або більша за неї. Не пірнає. (Лебідь)
  2. Осілий птах із бурувато-сірим оперенням, часто селиться в людських будівлях. (Горобець)
  3. Дрібний комахоїдний птах із довгими крилами й виїмчастим хвостом. (Ластівка)
  4. Птах, якого можна використовувати для поштового зв’язку. (Голуб)
 
Завдання для другої трійки гравців
  1. Лісовий птах із довгим, гострим і сильним дзьобом. На хвості має жорсткі пера, які є опорою, коли птах сидить на стовбурі дерева. (Дятел)
  2. Перелітний птах, що співає в повітрі. (Жайворонок)
  3. Поширений комахоїдний птах, живе в лісах, садах, парках. Восени кочує. (Синиця)
  4. Свійський водоплавний птах. (Качка)
 
Завдання для третьої трійки гравців
  1. Нічний хижий птах. (Сова)
  2. Птах із чорним або чорно-сірим оперенням, ніздрі прикриті щетинками. (Ворона)
  3. Самець куриних птахів. (Півень)
  4. Лісовий, осілий птах із блакитною плямою на крилах. На голові є чубчик. (Сойка)
 
Завдання для фіналістів
Великий денний хижий птах із загнутим дзьобом і порівняно коротким хвостом. Ноги оперені до пальців. (Орел)
 
Супергра
Великий довгохвостий, яскраво забарвлений папуга. Його часто утримують у неволі. (Ара)
 

Біологія, 9 клас

Шкідливий вплив паління, забрудненого повітря на органи дихання
 
Цілі уроку: ознайомити учнів зі шкідливим впливом забрудненого повітря на органи дихання, виявити шкідливий вплив паління, причини цієї шкідливої звички; дати поради для тих, хто хоче кинути палити; прищеплювати навички здорового способу життя.
 
Тип уроку: комбінований.
 
Хід уроку
 
I. Актуалізація опорних знань учнів
 
Фронтальна співбесіда
  • Назвіть органи, які входять у систему органів дихання.
  • Як повітря потрапляє в легені?
  • ??Як відбувається газообмін у тканинах і легенях?
  • ??Яке значення газообміну та клітинного дихання для організму?
 
II. Мотивація навчальної діяльності
Життя людини розпочинається з першого подиху, а закінчується тоді, коли людина перестає дихати. Людина може відмовитися від неякісної їжі, забрудненої води. А чи може людина не дихати, коли знає, що її оточує забруднене повітря? Чому?
 
III. Оголошення теми й завдань уроку
 
IV. Вивчення нового матеріалу
 
Вступне слово вчителя
Людина за добу використовує більше 500 л кисню, пропускаючи через легені більше 10 тис. літрів (12 кг) повітря. Запасу кисню в організму вистачає на 2–3 хвилини, а вже через 5 хв після припинення доступу кисню в організм (особливо в головний мозок) виникають незворотні процеси й настає біологічна смерть.
 
Висновок: кожна людина дихає постійно, незважаючи на якість повітря. Тому всім потрібно дбати про чистоту повітря, бо «свежий воздух не только жизнь хранит, но и здравия наблюдает…» (С. Г. Забелін, XVIII ст.).
 
Яким же повітрям дихаємо ми з вами?
 
Прослухаємо доповіді учнів.
 
Доповідь 1. Вплив різноманітних домішок повітря на здоров’я людини:
  • забруднення атмосфери різними шкідливими речовинами спричиняє хвороби перш за все органів дихання (пневмонія, бронхіт, рак);
  • запиленість призводить до захворювання на туберкульоз;
  • збільшення вуглекислого газу в повітрі знижує здатність крові переносити кисень, тому що вуглекислий газ узаємодіє з гемоглобіном значно швидше, ніж кисень, що призводить до хвороб;
  • поява в повітрі канцерогенних речовин спричиняє розвиток раку легень;
  • наявність у атмосфері свинцю часто призводить до головних болів, слабкості, депресії, а у дітей викликає психічні розлади.
 
Встановлено пряму залежність між забрудненим повітрям і частотою захворювань дітей рахітом (через забруднене повітря погано проникає ультрафіолетове повітря, необхідне для нормального розвитку дитини).
 
Доповідь 2. Засоби захисту органів дихання у разі запиленого й забрудненого повітря та під час епідемії
 
Доповідь 3. Склад тютюнового диму та його вплив на органи дихання і здоров’я людини взагалі
 
V. Закріплення вивченого матеріалу
Діалог із класом. Обговорення причин паління (відчуття новизни, цікавість, бажання бути дорослим, на когось бути схожим)
 
Робота в групах
 
Складання порад для тих, хто хоче кинути палити:
  • змінити термінологію «піду попалю» на «піду отруюсь»;
  • купувати сигарети поштучно;
  • пачку сигарет загорнути в папір, перев’язати стрічкою, і так декілька разів. Поки доберетеся до сигарет, відпаде бажання палити;
  • носити із собою дрібно порізані сухарі, сушку з яблук, цукерки-льодяники, які вживають за бажання палити;
  • випивати склянку кислого соку;
  • завжди пам’ятати про те, що вас зробили споживачем нікотину тютюнові компанії, які отримують від цього прибуток.
 
VI. Узагальнення вивченого матеріалу
 
Робота в групах
Перша група учнів складає план заходів щодо профілактики захворювань органів дихання.
 
Друга група учнів складає план засобів захисту та зменшення негативної дії забрудненого повітря на органи дихання.
 
VII. Підбиття підсумків уроку.
Виставлення оцінок
 
VIII. Домашнє завдання
Скласти казку екологічного спрямування.
Dounload PDF

Відгуки читачів