А ви вже оформили передплату на 2019 рік?

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Гра на біблютечних уроках

В. В. Гаркуша,

м. Кривий Ріг

Сучасні підлітки інші, ніж 10 років тому, ніж молодь 6070х років, для яких бібліотека і її книжковий фонд були головним і чи не єдиним джерелом знань, найприроднішим місцем для отримання самоосвіти. Авторитет бібліотекаря, його знання в морі книг були безмежними. Сьогодні учень відвертий: «Не хочу це знати і вчити, бо воно нудне і мені не потрібне». I не вчить. Відсиджує уроки літератури, бо збирається стати програмістом чи менеджером, «а там літератури не треба». I не допомагають ні прохання, ні погані оцінки, ні розмови з батьками, які, до речі, думають часто так само. Можна було б махнути на все рукою і запевняти себе, що все гаразд, а можна окреслити найголовніші проблеми і шукати шляхи ЇЇ розв’язання, шляхи, які залежать від нас.


ГРА НА БІБЛЮТЕЧНИХ УРОКАХ

В. В. Гаркуша,

м. Кривий Ріг

Сучасні підлітки інші, ніж 10 років тому, ніж молодь 6070х років, для яких бібліотека і її книжковий фонд були головним і чи не єдиним джерелом знань, найприроднішим місцем для отримання самоосвіти. Авторитет бібліотекаря, його знання в морі книг були безмежними. Сьогодні учень відвертий: «Не хочу це знати і вчити, бо воно нудне і мені не потрібне». I не вчить. Відсиджує уроки літератури, бо збирається стати програмістом чи менеджером, «а там літератури не треба». I не допомагають ні прохання, ні погані оцінки, ні розмови з батьками, які, до речі, думають часто так само. Можна було б махнути на все рукою і запевняти себе, що все гаразд, а можна окреслити найголовніші проблеми і шукати шляхи ЇЇ розв’язання, шляхи, які залежать від нас.

Тому бібліотекар повинен урізноманітнювати форми роботи щодо залучення учнів до бібліотеки, систематичного читання, активізації їх пізнавальної діяльності, формування самоосвітніх умінь та навичок.

Одним із найпопулярніших форм організації розвиваючого дозвілля школярів є ігрові програми. Участь у будь-якій грі на бібліотечних уроках — завжди діяльність добровільна, а тому кожна дитина має можливість добровільно проявити свої знання, уміння, навички та здібності, перевірити себе у невимушеній обстановці.

Гра — найкращий спосіб, по-перше, розпружинити дитину спровокувати її говорити і робити те, що вона насправді думає і відчуває (а не те, що, як їй здається, від неї хочуть почути), а, по-друге, чіткі правила, ліміт часу примушують сконцентруватися, формувати свої пропозиції чи аргументи коротко, і не мовчати. Тим паче, що під час гри її учасниками засвоюється близько 70 % інформації, а не 5 % як після лекції, або 10 % — після читання.

Коли проводяться бібліотечні заняття, учні завжди мають бути залучені до їх підготовки та проведення учнів, які самі складають вікторини, кросворди, ребуси, шаради з тієї чи іншої теми. Вони самостійно звертаються до бібліотеки, знаходять і використовують потрібні джерела для відповіді на запитання. У процесі гри, коли діти розгадують кросворди, вони вболівають і співпереживають за спільну справу, вирішують різного роду завдання, вчаться бути терплячими та розуміти інших. У них поступово виховується почуття дружби, взаємоповаги. Важливим фактором є наполегливість, витримка, воля до перемоги — усе те, без чого не може бути успіху в будь-якій справі.

Різного типу ігри по-різному впливають на формування інформаційних умінь та навичок школярів.

Приміром, при проведенні літературних кросвордів дітям необхідно орієнтуватись у світі літературних образів, вміти аналізувати свій читацький баланс і знаходити правильну відповідь.

Якщо, наприклад, проводяться різного роду вікторини, ребуси, ігри-змагання, то учням перш за все треба вміти працювати з різними джерелами інформації, орієнтуватися в довідково-бібліографічному апараті бібліотеки, осмислювати, перероблювати та запам’ятовувати головне й необхідне. При проведенні рольових ігор діти повинні мати необхідний читацький багаж, володіти різними видами читання та вміти подати образ у доступній словесній та ігровій формі.

Також однією з ігор на бібліотечних заняття є творча гра «Бібліографічний огляд», де учні одержують завдання до наступного бібліотечного уроку: опрацювати наукову чи науково-популярну літературу, що пов’язана з темою бібліотечного уроку або щойно побачила світ, і підготувати стислий виклад змісту цієї праці, журнальної або газетної статті. Виступ будується в довільній формі, оригінальність якої слугуватиме головним критерієм оцінювання й визначення переможців змагання.

Ця ігрова ситуація привчає дітей працювати з науковою та науково-популярною літературою, оформлювати бібліографічні довідки, реферувати джерела, проводити селекцію наукової інформації, викладати стисло, компактно зміст. Все це розвиває і зміцнює науковий світогляд школярів, розширює їхнє коло читання, створює прекрасні умови для реалізації інтелектуально-творчих сил.

Відгуки читачів