Розвиток дрібної моторики в дітей із мовленнєвими порушеннями за допомогою природного матеріалу

С. Л. Самійлик


Про особливу роль дрібної та загальної моторики в мовленнєвому та інтелектуальному розвитку дітей знають усі. Від народження маляти батьки, а потім педагоги, приділяють значну увагу тренуванню пальчиків дитини.

 

Головний орієнтир сучасної освіти — дитиноцетризм, відповідно першочергові завдання педагога — плекання дитячої особистості, забезпечення її повноцінного розвитку та реалізації потенціалу, сприяння пізнанню малюком його внутрішнього «я» та довкілля.

 

Дитина пізнає світ передусім за допомогою органів чуття: розглядає його та прислухається до розмаїття звуків, досліджує на дотик, на смак, на запах. Взаємодія з оточенням неможлива без рухової діяльності дитини. Чим більше дитина рухається, тим активніша її пізнавальна діяльність, тим повніший та інтенсивніший її розвиток.

 

Науково доведено, що від розвитку дрібної моторики прямопропорційно залежать розвиток інтелекту, мовлення, уваги, уяви, пам’яті, зорових аналізаторів. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, класифікувати навколишні предмети й відповідно краще розуміти світ, у якому вона живе.

 

У дитинстві, коли активно формуються мовленнєві зони, надзвичайно важливий вплив на їхній подальший розвиток мають імпульси, що надходять від пальців рук до кори головного мозку та стимулюють мовленнєву й розумову діяльність. Ще більше, прості рухи кистей допомагають зняти загальне напруження, що сприяє покращенню вимови звуків, побудові логічно правильних, семантично зв’язних висловлювань.

 

Саме тому тренування пальців рук, розвиток дрібної моторики — необхідний стимул інтенсивного розвитку мовлення дитини, і воно набуває особливого корекційного значення в роботі з дітьми. Різноманітні вправи та завдання для пальчиків не тільки сприяють розвитку мовлення та інтелектуальних здібностей дитини, а й допомагають організувати діяльність дитини впродовж дня, відволікти, розвеселити, забезпечити психологічний комфорт.

 

Масаж кисті руки шишкою

 

Шишка швидко пробігає

Ручки наші розминає.

(Затиснути шишку між долонями, перекочувати її вперед-назад. Повторювати 7-10 разів.)

 

Вправна шишечка моя —

Здоровішим буду я.

(Покласти шишку на долоню, промовляти слова.)

 

Метелики прилетіли

І на щічки нам сіли.

(Шишечкою почергово торкатися до правої та лівої щічки, повторювати 7-10 разів.)

 

Крильцями полоскотали —

Діти враз веселі стали.

(Пальчиками помасажувати щічки.)

 

Масаж кисті руки горіхом

Веселенький біг струмочок

(Колові рухи горіхом по долоні правої руки.)

 

Повернув на горбочок,

(Покласти руку на тверду поверхню, перекочувати вверх від зап’ястя до середнього пальчика.)

 

Стрімко вниз він покотився

(Перекочуватия вниз від середнього пальця до зап’ястя.)

 

І в долонці опинився.

(Так само помасажувати ліву ручку. Повторювати 5 разів.)

 

Комплекс вправ пальчикової гімнастики з каштанами

1. «Позбираємо каштани»

Беремо каштани трьома пальчиками: великим, вказівним, середнім.

 

2. «Катаємо колобка»

Колові рухи по долонях.

 

3 . «Натягнемо рукавички»

Тримаючи каштан пальчиками однієї руки, гладимо другу руку з обох боків.

 

4. «Тук-тук»

Постукуємо каштанчиком по кожному пальчику з внутрішнього боку.

 

5. «Не впусти»

Піднімаємо каштани з підлоги, тримаючи їх між пальцями.

 

6. «Притисни»

Притискаємо каштани до кожної долоньки пальчиками.

 

7. «Вісімка»

Прокручуємо два каштани в одній долоні.

 

Масаж кисті руки шишкою

 

Дощові краплинки

Торкнулися руки,

Їх зовсім не бояться

Всі наші малюки.

 

(Поглажування: на рахунок один  — рух шишкою по зовнішній поверхні лівої руки від пальців до ліктя; два — по внутрішній поверхні; три — по зовнішній поверхні; чотири — по внутрішній поверхні.

 

Дощик крапає частіше,

По руці він б’є сильніше.

Хай водичка ллється, ллється —

З неї сила додається.

(Постукування у такій самій послідовності. Поглажування. Загалом 12 рухів.)

Dounload PDF

Відгуки читачів