15 березня — Всесвітній день захисту прав споживачів

С. Л. Капіруліна, м. Київ


Починаючи з 1961 року 15 березня відзначається як Всесвітній день захисту прав споживачів. Саме в цей день Президент США Джон Кеннеді під час виступу в Конгресі сформулював чотири
головних права споживача:
1) право на безпеку;
2) право на якість товарів і послуг;
3) право на достовірну інформацію про товари та послуги;
4) право захищати свої споживацькі претензії і права в суді.
 
Пізніше до них додали ще чотири:
1) право на відшкодування збитків;
2) право на споживчу освіту;
3) право на задоволення базових потреб;
4) право на здорове довкілля.
 
У 1983 році 15 березня було закріплене в міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів.
 
А взагалі історія захисту прав споживачів налічує чимало дат і подій, що відбулися в різних
країнах світу:
  • у IV ст. до н. е. метрологічний нагляд на ринках стародавнього Херсонесу стежив за торгівлею та захищав права споживачів;
  • 1200 року в А нглії карали за нечесну торгівлю;
  • 1723 року Петро І, якого вважають засновником захисту прав споживачів у Росії, видав Указ «Про якість»;
  • 1936 року в Сполучених Штатах Америки було засновано першу спілку споживачів. Аналогічні організації виникли 1951 року у Франції та Німеччині, 1957-го — у В еликій Британії, 1960-го — у Канаді;
  • 1960 року засновано Міжнародну Організацію Споживчих товариств «Consumer International», до якої сьогодні входить понад 200 національних державних, громадських, регіональних та інших консумерських організацій країн світу;
  • 1973 року ХХV сесія Консультативної Асамблеї Євросоюзу ухвалила «Хартію захисту споживачів»;
  • 1985-го — Генеральна Асамблея ООН затвердила «Керівні принципи для захисту інтересів споживачів».
 
В Україні з урахуванням міжнародних основ цивілізованої споживчої політики принципи державної політики щодо захисту прав споживачів регламентовані Конституцією України, а саме: відповідно до ч. 3 ст. 40 Конституції України держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та всіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.
 
Юридично ці принципи закріплені Законом України «Про захист прав споживачів», прийнятим Верховною Радою України в травні 1991 року. У ньому були визначені основні правові положення захисту інтересів споживачів товарів (робіт і послуг) в умовах функціонування різних форм власності, розширення ринкових і товарно-грошових відносин.
 
З метою втілення цих принципів у суспільне життя держави та задля захисту прав громадян як споживачів діє низка відповідних органів на чолі з Держспоживстандартом України. Захистом прав споживачів опікується Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів.
Dounload PDF

Відгуки читачів