Картина квітневого дня. Урок милування природою під час прогулянки в ГПД

О. В. Вініченко, вихователь ГПД, Новоукраїнська ЗОШ I–III ст., Куйбишевський р-н, Запорізька обл.


Мета: учити дітей помічати красу і неповторність природи; сприяти розвитку творчих здібностей; розвивати спостережливість, зв’язне мовлення; виховувати любов до природи, бажання пізнавати та берегти її.

 

Маршрут: школа — парк — школа.

 

Хід заходу

 

1.Вступне слово вихователя (на фоні музики А. Вівальді «Весна» і відеопрезентації)

 

— Якщо тишу пофарбувати в ніжно-сірий і блакитний кольори, додати білі пуховички, що невдовзі, наче крижинки розтануть, змішати її з кольором юної травиці та медовими пахощами в золотавих вербових суцвіть, озвучити дзюрчанням джерельця — матимемо ескіз до портрета квітневого ранку.

 

Немає, мабуть, нікого, хто не любив би квітень. У ньому перший по-справжньому спекотний день. І перший грім — несміливий і беззлісний. І перший крихітний зелений листочок. І перший синьо-бузковий дзвіночок еону.

 

Весна дарує нам найчистіші, найніжніші картини природи, що пробуджується.

— Яка пора року у нас гостює?

— Спробуємо охарактеризувати слово весна.

 

В — весела, вродлива

Е — енергійна

С — співуча, сонячна, стрімка

Н — неповторна, ніжна, непередбачувана

А — активна, ароматна

 

Іде весна — королева по світу

І співає на всі голоси

Та розквітчує землю прогріту

Творить дивні картини краси.

Н. Красоткіна

 

— Перед вами — картина. Чи подобається вона вам? (Ні)

 

— Допоможемо весні. Пропоную створити картину квітневого дня. Для цього ми підемо на прогулянку в парк, спостерігатимемо за природою. Коли ми знайдемо докази пробудження весни, то наша картина зміниться.

Після виконання кожного виду завдань на картину слід прикріпляти сонце, хмари, траву, квіти, листочки.

 

ІІ. Перехід до місця прогулянки

 

1.Спостереження за Сонцем

 

Зранку у віконечко

Зазирнуло сонечко,

Мило посміхнулося,

Щічки доторкнулося,

Промінцем погладило.

«Не сумуй! — порадило,—

День, що розпочався,

Щоб у тебе вдався!»

 

  • Завдання для роботи у групах:
1-ша група. Намалювати сонечко.
2-га група. Як гріє сонечко?
3-тя група. З чим можна порівняти тепло весняного сонечка? (Із маминою ласкою)
 
Я сонечко тепле, привітне, ясне,

І завжди із тими, хто любить мене.

Зігрію промінням ліси і поля.

Пташки заспівають, розквітне весняна земля

 

2.Спостереження за небом

  • Робота над загадкою

 

Голубий шатер увесь світ накрив. (Небо)

— Помилуйтеся небом, хмарками. Проведімо конкурс «Гостре око».

Умови: назвати якнайбільше слів, якими можна описати небо.

 

3.Милування трав’янистими рослинами

Весна зелені чубчики

Вистромлює з землі,

Гребінчиком розчісує

І змочує в дощі.

Гей, підростайте, чубчики,

Ой чубчики, чубки,

Мої зелені чубчики,

Великі і малі.

Н. Замрія

 

— Про які чубчики йдеться у вірші?

— Яка травичка?

— Чому весняну травичку називають «шовковою»?

— З чим можна порівняти травичку? (З килимком)

 

  • Завдання для роботи у групах.

1-ша група. Скласти розповідь про свою улюблену весняну квітку. Решта учнів називають квітку.

2-га група. Вихователь називає квіти, а учні обирають тільки весняні.

3-тя група. Вихователь називає колір, а діти пропонують назви весняних квітів.

 

Білий — підсніжник, конвалія, нарцис, білоцвіт.

Жовтий — мати-й-мачуха, горицвіт, кульбаба, калюжниця, тюльпан.

Синьо-фіолетові — пролісок, барвінок, фіалка, сон, ряст, медунка.

 

Ось іде весна ланами,

Перелогами, лісами.

Де не ступить — з-під землі

Лізуть паростки малі.

На травиночки малі

Крапля сонця впала,

Ледь торкнулася землі

І земля заграла.

Н. Забіла

 

  • Гра-імпровізація «Пробудження квітів»

 

4. Спостереження-милування за берізкою

 

Платтячко біленьке,

Сережки золотенькі.

З розплетеними косами

Умивалась росами. (Береза)

 

  • Бесіда

— Які слова допомогли відгадати загадку?

— Погляньте, помилуйтеся берізкою. Якби ви були чарівником, на кого ви хотіли б перетворити берізку? Чому?

— Чи прокинулася берізка?

— Візьміть до рук листочок, розгляньте його, понюхайте, скуштуйте. Який він?

— На що він схожий?

— А чи є квіти у берізки?

— Зайдіть розпуклі сережки. Це і є квіти берізки.

— Погладьте стовбур рукою, притуліться щічкою. Який він на дотик?

— Яка кора?

— Чому?

 

Цікаво знати!

У берези тонка і ніжна кора. Щоб сонце її не спалило, природа наділила її білим кольором, що захищає березу від перегрівання. У корі берези є спеціальна фарбувальна речовина — бетулін. Береза — це єдине в світі білокоре дерево,

— Чим корисна берізка?

 

  • Аутотренінг

— Кожне дерево має свою енергетику, якою ділиться з людьми. Станьте, обніміть берізку, пригорніться до неї, заплющте очі. Про що вам шепоче дерево? Ніжно погладьте дерево. Подякуйте берізці, що вона є, що прикрашає наше життя.

— Що сказала вам берізка? (Відповіді учнів.)

— Мені берізка сказала, що хоче послухати вірші, які вам відомі про неї.

Діти розповідають вірші про берізку.

— Берізка на згадку дарує кожному з вас листочок зі стрічками. Адже листочок — це символ відновлення життя.

— Чому стрічки блакитного і червоного кольорів? (Блакитна стрічка символізує чистоту, красу природи; червона — нагадує, що потрібно берегти природу.)

 

III. Підсумок прогулянки

— Яку гарну картину квітневого дня ми відтворили!

 

  • Гра «Додай словечко»

— Зараз ми колективно складатимемо вірш про весну, добираючи останнє слово другого рядка. Потрібне слово слід промовляти швидко.

 

Скажіть, яка іде весна?

Чарівна, ніжна, осяйна.

І раді всі міста і села,

Бо йде до нас весна весела.

Вона така, неначе казка,

Несе до нас тепло і ласку.

Вона завжди така прекрасна,

Пригожа, дивна, своєчасна.

Іде весна — і все радіє,

Вона сердечко наше гріє.

І пташечка весну стрічає

Веселу пісеньку співає.

Н. Красоткіна

 

— Пропоную завершити прогулянку веселою весняною піснею.

Діти співають.

 

Література

  1. Абетка вихователя ГПД.— Редакція загальнопедагогічних газет, 2005.
  2. Красоткіна Н. Вчимося писати твори.— К. : Інтерпрес ЛТД, 1999.
  3. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям.— К. : Рад. шк., 1976.
  4. Тарасенко Г. С. Естетико-виховний зміст прогулянок у природу в системі роботи груп продовженого дня.— К. : Освіта, 1993.
Dounload PDF

Відгуки читачів