У світі тканин. Бавовняні та лляні тканини. Урок у 6 класі

І. М. Бакала, учитель трудового навчання вищої категорії, старший учитель Скадовської гімназії, Херсонська обл.


Мета:
- ознайомлення з властивостями бавовняних і лляних тканин;
- розвиток умінь:
- підбирати тканину залежно від призначення виробу;
- розпізнавати бавовняні та лляні тканини;
- поглиблення навичок аналізу й узагальнення вивченого матеріалу;
- розвиток аналітичних здібностей та логічного мислення, концентрації уваги, пам’яті учнів;
- поглиблення знань про професії, пов’язані з виготовленням тканини;
- виховання організованості, раціональності, практичності.Завдання: вивчити властивості бавовняних і лляних тканин; дослідити зразки тканин; дібрати матеріал для майбутнього виробу.

 

Об’єкт праці: бавовняні та лляні тканини.

 

Методи: пояснювально-ілюстративні, еврестичні, дослідницькі.

 

Обладнання та інструменти: зразки бавовняних і лляних тканин, інструкційна картка, таблиця, спиртівка, пінцет, сірники.

 

Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: презентація, географічна карта, виставка з готовими швейними виробами, набір карток «Бавовна», «Льон», Беркос М. А. «Льон цвіте» (1893), пісня «А льон цвіте» — хор «Льонок» (слова Василя Юхимовича, музика Івана Сльоти).

 

Міжпредметні зв’язки: біологія, географія, хімія, образотворче мистецтво, музичне мистецтво.

 

Тип заняття: комбіноване.

 

Хід заняття

 

І. Організаційний момент

Учитель

Бажаю усім, щоб до кожного з вас

Завітало натхнення сьогодні у клас.

І збудило бажання отримать знання,

Щоб потім в житті ви не йшли навмання.

Щоб всім захотілось новеньке пізнати,

Самим научитись і інших навчати.

Тож, я вам бажаю, щоб лінь ви прогнали,

Натхнення щоб кожного дня зустрічали!

 

Епіграфом до сьогоднішнього заняття візьмемо вислів відомого російського композитора П. І. Чайковського: «Натхнення — це гість, який не любить відвідувати лінивих».

 

Запишемо тему сьогоднішнього заняття та епіграф.

 

ІІ.Актуалізація навчальних умінь і навичок

Учитель. Повторимо, що вам відомо з 5-го класу про класифікацію волокон.

 

Вікторина

• З яких волокон Ельза із казки Г. К. Андерсена «Дикі лебеді» мала зіткати сорочки задля визволення братів? (Із натуральних, кропиви)

• Римський учений Пліній Старший писав: «Є каміння для тканини, що росте в пустелях Індії, де живуть змії, де не падає дощ, і тому воно звикло жити в парі». Як називають камінь-матеріал, з якого роблять тканину? (Азбест)

• Стародавній письменник Аполлоній Родоський у книзі «Аргонавтика» розповідав: «Язон і Медея, припливши в Колхіду, знайшли в долині дуб, на якому висіло руно, подібне до яблука, що сяяло на вранішньому сонці». З яких волокон складене руно? (З вовни)

• Давньогрецький історик Геродот згадує: «Цар Амазис подарував Афіні Родоській тканину, кожна нитка якої складалася із 360 найтонших ниточок. Ця тканина була дорожчою за золото». Що це за тканина? (Натуральний шовк)

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Кожен день людина здебільшого починає з того, що одягається. Це стало для нас звичною справою, тому ми навіть не задумуємось: з чого вироблено одяг? Хто його виготовив? Затамуймо на хвилинку подих, погляньмо одне на одного. Скільки у світі різних речей, і більшість з них виготовлено з тканини. Тканини для пошиття одягу виробляють із волокон різного походження. На сьогоднішньому уроці ми будемо розглядати тканини рослинного походження: бавовняні та лляні. Ми маємо вивчити властивості бавовняних та лляних тканин; дослідити зразки тканин; дібрати матеріал для майбутнього виробу.

 

ІV. Викладання теоретичного матеріалу

Учитель. У нас є група учнів, які вдома дослідили волокна льону та бавовни: де вони ростуть, їх біологічні особливості, поширення цієї культури та використання в побуті.

Перша група розкаже про бавовну. Оберемо консультанта з питань географії.

 

Інформаційне повідомлення учнів

Баво?вна— волокно рослинного походження, яке виробляють із коробочок бавовника — кущоподібної рослини роду Gossypium, батьківщиною якої вірогідно є Індійський субконтинент і тропічні та субтропічні райони Африки й Америки. Волокна бавовни найчастіше переробляють у нитку, що використовують для виготовлення м’якого текстилю, з якого шиють одяг, білизну, рушники. Українське слово «баво?вна» і польське «bawe?na» походять від німецької назви Baumwolle, що означає «вовна дерева».

Волокно бавовни після очищення від насіння, домішок воску і протеїну складене практично з чистої целюлози— природного полімеру. Коли плід бавовника дозріває, коробочка розкривається. Волокно разом із насінням — бавовна-сирець— збирають на бавовноприймальних пунктах, звідки відправляють на бавовноочисний завод, де відділяють волокна від насіння. Тут же розділяють волокна за довжиною, найдовші волоски від 20-25 мм і єбавовною-волокном.

 

Технологія очищення бавовни дуже складна:

  1. бавовник
  2. волокна бавовни-сирця
  3. попереднє чищення
  4. видалення насіння
  5. пресування в купи

 

Коротші волоски —лінт— ідуть на виготовлення вати.

Через унікальні властивості бавовну стали використовувати понад 5000 років тому. Це найважливіше натуральне волокно в текстильному виробництві одягу, товарів для дому і промислової продукції, воно складає близько 40 % від усіх текстильних волокон у світі станом на 2010 рік. Щорічно у світі виробляють понад 25 млн тонн бавовни у близько 80 країнах. Сьогодні бавовник вирощують у всіх районах із теплим сухим кліматом, чималою кількістю сонячних днів у році — у Китаї, Індії, Бразилії, Казахстані, Киргизстані, Азербайджані, Вірменії.

 

Учитель (показує зразок рослини льону). Подивіться на цю рослинку. Перед вами льон. Про цю гарну квітку розкаже нам друга група учнів.

 

Інформаційне повідомлення учнів

Льон. Дуже поширена сільськогосподарська культура, з якої одержують цінне промислове волокно. У світі існує понад 200 видів льону, з них в Україні росте більше 30. Батьківщина льону — Південна Азія, Персія, Індія та узбережжя Середземного моря, де й до тепер є дикорослі види льону. Льон — це однорічна трав’яниста рослина з сімейства льонових із прямостоячими тонкими стеблами заввишки 50-150 см, зі слабким восковим нальотом. Є льон з білими й синіми суцвіттями. З насіння льону видобувають жирну запашну олію, що йде в їжу і має цілющі властивості, а також оліфу — основу для олійних фарб і багатьох лаків. Широко поширений у Греції та Римі, де з тканин, вироблених із лляної пряжі, виготовляли одяг, предмети військового спорядження (наприклад, прокладку для збруї), постільну білизну, парусину. Крім того, лляне полотно використовували як матеріал для написання картин. Полотнища теж роблять із лляного волокна. Вони стійкі до гниття, що дозволило зберегти чимало цінних художніх творів, створених багато століть тому. Стародавні єгиптяни добре про те, що лляна тканина не піддається гниттю, тому саме її використовували під час бальзамування мумій. І не помилилися — у всіх муміях, що пролежали в гробницях тисячоліття, як правило, найкраще збереглася лляна тканина.

 

Дослідження Міністерства охорони здоров’я України показали, що висока гігієнічність, міцність, комфорт виробів із лляних тканин, сприяють більш інтенсивному кровообігові, стимулюванню організму і зменшенню його стомлюваності. Медики вважають, що льон сприяє зниженню простудних захворювань. В усьому світі вже давно зрозуміли, що екологічно чистий одяг з льону завдяки унікальним властивостям корисний для здоров’я людини. Тому натуральні волокна стали наймоднішими у виробах високої якості. Щоб бути здоровими, виконаємо зарядку!

 

Фізкультхвилинка

Зупиняємо урок — робимо зарядку:

Руки вгору, руки вниз — все в нас по порядку.

Руки в боки — нахиляйся, наче маятник, хитайся.

За хвилинку відпочили, за столи тихенько сіли.

 

Лабораторно-практична робота «Визначення бавовняних і льняних тканин»

1. Вступний інструктаж

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час роботи з нагрівальними приладами

 

  • Вимоги безпеки перед початком роботи

1. Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення досліду.

2. Звільніть робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів і матеріалів.

3. Перевірте наявність сірників і надійність нагрівального приладу, необхідного для виконання завдання.

4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

5. Виконуйте тільки ту роботу, яка передбачена завданням або доручена вчителем.

6. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

 

  • Вимоги безпеки під час виконання роботи

1. Покладіть таблетку сухого пального в пальник.

2. Затисніть у пінцеті волокна.

3. Запаліть сухе пальне, підносячи збоку сірник. Використаний сірник загасіть за допомогою руху руки й покладіть збоку на трикутник.

4. Погасіть полум’я ковпачком від спиртівки.

5. Залишати без нагляду запалені нагрівальні прилади не дозволено!

 

  • Вимоги безпеки після закінчення роботи

1. Прибирають робочі місця після закінчення практичних занять за вказівкою вчителя.

2. Самостійне виконання завдань практичної роботи

— Настав час попрацювати практично. На інструкційних картках сформульований хід вашої роботи.

 

Обладнання: навчальні таблиці, зразки бавовняної та лляної тканини, зошит, таблиця, спиртівка, пінцет, сірники.

 

У процесі дослідження зразків тканини поступово заповнюйте форму звіту (табл. 1)

 

Ознака тканини

Зразки

№ 1

№ 2

1

Блиск

 

 

2

М’якість

 

 

3

Гладкість

 

 

4

Товщина волокон

 

 

 

Зразок тканини

 

 

 

Хід роботи

 

1. Розглянь уважно зразки й визнач, які з них мають блискучу поверхню, а які — матову. Заповни відповідний рядок таблиці для кожного зразка.

2. Візьми кожен зразок у руку й визнач: м’який він чи жорсткий. Заповни наступний рядок таблиці.

3. Витягни з кожного зразка по одній нитці й розглянь її. Гладка чи пухнаста нитка? Заповни рядок таблиці.

4. Розглянь уважно волокна, з яких скручені нитки. Товсті вони чи тоненькі? Заповни таблицю.

5. Уважно прочитай ознаки кожного зразка. Запиши внизу таблиці: із бавовняної чи лляної тканини виготовлений кожен зразок.

 

  • Дослід «Розрізнення волокон»

Приготуйте дві нитки: одну вовняну, а другу бавовняну. Спаліть їх, потримавши пінцетом над полум’ям спиртівки. Нитки легко розрізнити за запахом: вовняна, згораючи, виділяє запах паленого пір’я, а бавовняна — паленого паперу.

 

2. Заключний інструктаж

1. Робота з підручником

Учні опрацьовують відповідний матеріал підручника (6, с. 42-43), готують відповідь на питання:

  • Чим відрізняються волокна бавовни й льону?

 

Прийом «Мікрофон»

Уявіть, що у вас в руках мікрофон і саме вам потрібно висловити думку. Тому інші учні не можуть говорити, кричати з місця, оскільки право говорити має тільки той, у кого «символічний» мікрофон.

Даю змогу кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання.

 

2. Робота в парі

Визначення бавовняної та льняної тканини з набору тканин.

 

V.Підбиття підсумків

Учитель. Сьогодні ми з вами детально дослідили ознаки, властивості й використання бавовняних і лляних тканин. Я пропоную вам переглянути виставку виробів із бавовняних тканин.

 

На завершення нашого — уроку поетично-музикальна хвилинка.

 

Хлопок

Росток пробился и растёт,

И землю украшает хлопок.

Его кустов широк разлёт,

И солнцем он сияет, хлопок.

Он благодать родных полей —

Растёт всё выше и пышней,

А семена его посей —

И снова прорастает хлопок.

Лежит он белый, как туман,

Даёт он масло из семян.

И горд народ, сдавая хлопок,

Ведь пища фабрикам нужна,

Нужна всегда одежда нам.

Берды Карбабаев

 

Пісенна візитка українського народу «А льон цвіте синьо-синьо…» композитора Івана Сльоти та поета Василя Юхимовича, репродукція картини Беркоса М. А. «Льон цвіте» (1893).

 

VI. Оцінювання учнів

 

Додаток

Властивості бавовняних і лляних тканин

Властивості й ознаки для визначення виду тканини

Тканина

Бавовняна

Лляна

Блиск

Матовий

Блискучий

Гладкість

Цупкі, відчуття тепла

Гладкі, відчуття прохолоди

М’якість

М’які

Цупкі

Рівномірність ниток за товщиною

Рівномірні

Нерівномірні

Розтяжність за ниткою основи, за ниткою піткання

Слабко розтягуються. Сильно розтягуються

Не розтягуються. Слабко розтягуються

Міцність

Середня

Висока

Вид обриву нитки

Пензлик у вигляді ватки

Пензлик у вигляді прямих волокон

Зминальність

Середня

Висока

Гігроскопічність

Добре вбирає вологу

Добре вбирає вологу

Повітропроникність

Середня

Висока

Зсідальність

Дає велику зсідальність по основі

Дає сильну зсідальність

Обсипальність ниток

Слабко обсипаються

Сильно обсипаються

 
Dounload PDF

Відгуки читачів

  • ваня

    13 вересня 2015

    спасибо большое