Фестиваль знань з теми «Гідросфера»

Л. В. Гальченко, Новоукраїнська ЗШ № 6, Кіровоградська обл.


Мета: вдосконалювати географічні знання та вміння учнів з теми, виявити картографічні здібності, розвивати інтелект, пам’ять та увагу, виховувати патріотизм і любов до природи.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: підручник, атлас, зошит для практичних робіт.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Герой повісті Екзюпері «Планета людей», зазнавши катастрофи під час перельоту над пустелею, переживши передсмертну агонію від зневоднення організму і відчувши радість спасіння, вигукнув: «Вода… у тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху. Тебе неможливо описати. Тобою насолоджуєшся, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти потрібна для життя, ти — саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями. З тобою повертаються до нас сили, з яким ми вже розпрощалися…Ти найбільше багатство на землі».

Спробуймо сьогодні довести це.

 

ІІІ. Закріплення навчального матеріалу

Учитель. Наш фестиваль знань буде проходити у формі мандрівки музеєм води.

 

1 Стенд «Історичний»

Учитель. Сьогодні незвичайний день — 21 березня. Чим він незвичайний? (День весняного рівнодення, всесвітній день води)

 

  • Випереджальне завдання учнів

Учні готують історичну довідку про появу води на Землі, кругообіг води в природі.

 

На сьогодні вчені не прийшли до спільної думки у припущеннях про виникнення води на Землі. Щоправда, більшість науковців усе ж схиляється до «космічної» теорії походження Н2О. Дослідники вважають, що «занесення» відбулося близько 3,9 мільярдів років тому.

 

Інші дослідники припускають, що вода утворилася безпосередньо на самій планеті. Цю теорію підкріплюють останні дані, які показали, що сакральні породи містять воду в зв’язаному вигляді. Непопулярність такої теорії зумовлена вкрай низьким вмістом води в скелях.

 

Американські дослідники прийшли до висновку, що вода на Землі з’явилася самостійно, ставши результатом синтезу матеріалів, що існували на планеті споконвічно.

 

Одна з дослідниць питання зібрала дані хімічного та фізичного аналізу складу знайдених на Землі метеоритів — імовірно, склад цих каменів нагадує склад молодої Землі — й використала їх під час роботи з комп’ютерною моделлю еволюції планет земного типу. Дослідниця зробила висновок, що вода з розплавлених скельних порід швидко випаровувалася, формуючи парову атмосферу, а після конденсувалася й утворювала океани. Ці процеси тривали сотні мільйонів років і, за розрахунками автора, вже близько 4,4 мільярдів років тому планета була покрита водою. Дослідниця визначила, що H2O, яка міститься в скелях, мало вистачити для утворення океанів завглибшки кілька сотень метрів.

 

Це дослідження може пояснити, як життя на Землі могло зародитися вже через 600 мільйонів років після формування планети (вважають, що це сталося близько 3,9 мільярдів років тому) — якщо в цей час уже з’явилися океани, то розвиток живих систем помітно полегшувався.

 

2 Стенд «Рекорди гідросфери»

 

Учні виходять до карти та чіпляють наліпки з такими написами до відповідних гідрологічних об’єктів:

  • Найдовше озеро
  • Найглибше озеро
  • Найбільше за площею — солоне
  • Найбільше за площею — прісне
  • Найдовша річка
  • Найповноводніша річка
  • Найбільша в Україні річка
  • Найбільша в Азії річка
  • Найбільша у Європі річка
  • Найвищий водоспад
  • Найпотужніший водоспад
  • Найбільша тепла течія
  • Наймілкіша протока
  • Найбільший півострів
  • Найбільший острів
  • Найтепліше море
  • Найсолоніше море
  • Наймілкіше море
  • Найменше море
  • Найбільше море
  • Найглибше море

 

3 Стенд «Дерево мудрості»

На імітації дерева, прикріплені листочки з назвами термінів з даної теми. Учень бере листочок і тлумачить термін.

 

4 Стенд «Казкова країна»

 

  • Робота в групах

Група отримує назву казки. Потрібно визначити роль води в казці та з якою територією на Землі можна асоціювати події у казці. («Сніжна королева», «Русалонька», «Золота рибка»)

 

5 Стенд «Третій зайвий»

 

  • Робота в парах

На окремих аркушах перелічені об’єкти гідрологічної номенклатури, учні повинні вилучити зайвий об’єкт. Учитель підбирає завдання залежно від рівня навченості дітей.

Наприклад:

  • Біле, Мармурове, Байкал, Беринґове, Чорне.
  • Босфор, Ґібралтарська, Мексиканська, Дрейка.

 

6 Стенд «Фольклор про гідросферу»

 

Учитель пропонує учням назвати якомога більше прислів’їв та приказок про воду.

- Не плюй у криницю, бо доведеться з неї ще води напитися.

- Без води й борщу не звариш.

- Без води і не туди, і не сюди.

- Вода ума не мутить та й голови не смутить.

- Ваша вода мокра, ще й зимна.

- У воді стоїть, а води просить.

- Вивели його на чисту воду.

- Від великої води чекай шкоди.

- Він, як вода, скрізь просочиться.

- Він ані в воді не тоне, ані в огні не горить.

- Він без кінця воду варить.

- Він із води сухим вийде.

- Він такий, що й у ложці води втопиться.

- Він і на холодну воду дує.

- Він у десятьох водах митий.

- Вода найде собі дорогу.

- Вода греблю рве.

- Вода в решеті не встоїть.

- В решеті води не наносиш.

- Вода все сполоще, крім лихого слова.

- Вода в одного бере, а другому дає.

- Води — хоч топитись, та нема де напитись.

- Води — хоч мийся, лісу — хоч бийся, хліба — хоч плач.

- Водою воду не загадиш.

- В океані води не зміряєш.

- Вчорашньої води не доженеш.

- Не все переймай, що по воді пливе.

- Чим глибша вода, тим більша риба.

- Глибока вода не каламутиться.

- Глибока вода тихо пливе.

- Де вода, там і верба.

- Де вода, там і біда.

- За водою підеш, то й не вернешся.

- З брудної води ще ніхто чистим не вийшов.

- І вода як на місці стоїть, то засмерджується.

- Коло води ходячи, умочишся.

- Мала вода — великий шум.

- Не виливай каламутну воду, доки чисту не найдеш.

- Не спитавшись броду, не сунься у воду.

- Не ходи у воду за птицею, а в ліс за рибою.

- Прийшло з води, пішло з водою.

- Пролиту воду назад не збереш.

- Проти води пливе.

- Тиха вода береги рве.

- Тиха вода найглибша.

- У каламутній воді рибу ловлять.

- Хто хоче чистої води, нехай іде до джерела пити.

- Чий берег, того й вода.

- Як води боятися, то не купатися.

- Вода крапля по краплі і камінь довбає.

- Не тим крапля камінець довбає, що сильна, а тим, що часто падає.

 

7 Стенд «Картографічний»

До дошки викликають трьох учнів, які за завданнями учнів класу показують об’єкти на карті.

Наприклад:

  • 1 ряд — затоки (Мексиканська, Бенгальська…)
  • 2 ряд — річки (Дунай, Дніпро, Амазонка…)
  • 3 ряд — озера і т. ін.

 

8 Стенд «Рекламний щит»

Учитель пропонує учням додати життя назвам гідрологічних об’єктів, тобто які побутові предмети, що зустрічаються в повсякденному житті мають назви річок, озер, морів. (Ятрань — торговельна марка ковбасних виробів, Дніпро — готель, ракета)

 

9 Стенд «Логічний»

  1. По-грецьки означає «лід», а особливий блиск надає додавання свинцю. Ми любимо його за приємний дзвін. (Кришталь)
  2. Коли іспанці вперше висадилися на ці острови, то забрали з собою їхніх мешканців, а потім їх з’їли. (Галапагоські острови, черепахи)
  3. В Індонезії є острів Балі, де на вході в храм висить попередження: «Не залишайте сережки у вухах, ховайте надійніше документи, не тримайте нічого в кишенях». Хто зазіхає на власність туристів? (Мавпи)
  4. Чому ескімоси будують своє іглу на замерзлій поверхні моря, а не на суходолі? (Бо воно тепліше).

 

10 Стенд «Презентація»

Перегляд презентації про музей води, розташований у м. Києві у колишній водонапірній башті.

 

11 Стенд «Хімічний»

Учитель з учнями проводить досліди з водою, в яких вона набуває різних барв та властивостей.

 

12 Стенд «Чудо»

Під хусткою лежить речовина, несправедливо ображена, бо нашу планету правильніше було б назвати її ім’ям. Цю речовину першому вдалося створити англійському хіміку Джозефу Прістлі у 1767 році після експериментів з газом, який виділився під час бродіння у чанах пивоварного заводу. А швед Бергман у 1770 році зробив апарат, який під тиском, за допомогою насоса насичував нашу речовину газом і цей продукт назвали «сатуратором». Що це за речовина? (Газована вода)

 

ІІІ. Підсумок уроку

  • Висновок уроку
  • Виставлення оцінок

 

IV. Домашнє завдання

Dounload PDF

Відгуки читачів