Спостереження за весняними змінами в природі. Екскурсія до весняного парку в 1-му класі

О. Л. Сарнацька, ЗОШ І–ІІІ ст. № 24, м. Торез, Донецька обл.


Мета: простежити за пробудженням природи навесні; ознайомити учнів із рослинним та тваринним світом парку; формувати естетичні почуття під час спостереження за природою; розкрити взаємозалежність між людиною і природою; розвивати вміння спостерігати за природою, цінувати красу; виховувати любов до природи, бережливе і турботливе ставлення до неї.

 

Хід екскурсії

 

І. Підготовка учнів до екскурсії

Учні заздалегідь мають вивчити вірші про весну (Додаток 1).

 

Учні розповідають вірші.

 

Учитель

Сьогодні на екскурсію у парк ми йдемо.

Хто з нами хоче — ласкаво просимо.

Усіх заберемо.

 

Завдання для учнів

  • Спостерігати за ознаками весни.
  • Ознайомитися з рослинним світом парку.
  • Ознайомитися з тваринним світом парку.
  • Зібрати природній матеріал для уроків трудового навчання.

 

Повторення правил поведінки в природі

  • Не можна галасувати, щоб не злякати пташок, які висиджують пташенят.
  • Не наближатися до гнізд і не чіпати пташенят руками.
  • Не рвати великих оберемків квітів.
  • Не рвати квіти, занесені до Червоної книги України.
  • Не ламати гілок кущів та дерев.
  • Не руйнувати мурашників.
  • Не розпалювати вогнища.
  • Не ловити метеликів.
  • Не залишати сміття.

 

ІІ. Проведення екскурсії

1. Ознайомлення з ознаками весни

1) Робота над загадкою.

 

Зелені шати одяга

І гордо по землі ступа.

Вона чарівна й запашна,

Це мила серцю всім... (весна).

 

2) Бесіда. Ознайомлення з ознаками весни.

— Що змінилося з настанням весни?

— Як легко дихати навесні! Вдихніть на повні груди свіже повітря. Чим пахне весна?

— А як можна охарактеризувати весняне повітря?

— Які найперші запахи приносить весна?

 

3) Читання віршів учнями (діти читають вірші про весну, заздалегідь вивчені вдома — див. додаток 1).

 

4) Робота над загадкою.

 

Три брати ідуть по світу —

Від зими назустріч літу.

Перший пройде — тане лід,

Другий пройде — всюди квіт,

Третій пройде — укрива землю шовкова трава.

 

— Про яких трьох братів ідеться в загадці?

— Так, це весняні місяці — березень, квітень, травень.

 

5) Хвилинка-цікавинка.

  • Назва першого місяця весни пов’язана з березою, збиранням її соку. Ще його називають січнем, соколиком. Раніше були поширені назви марець, березіль або березоль.
  • Квітень означає «пору цвітіння рослин». Іноді місяць називають цвітнем.
  • Травень — це місяць «буйного розквіту трав».

 

6) Пригадування прислів’їв та народних прикмет.

  • Травнева роса краща від вівса.
  • Навесні вода — влітку трава.
  • Сухий березень, мокрий май — буде каша й коровай.
  • Квітневі струмки землю пробуджують.
  • Сухий і теплий май — скупий урожай.
  • Весняний день рік годує.

 

2. Ознайомлення з тваринним світом

 

1) Бесіда.

— Послухаймо звуки весняного парку. Хто що почув?

— Кому належать ці звуки?

— Яким був парк узимку?

— Що змінилося?

 

2) Спостереження за комахами.

— На уроці природознавства ми ознайомилися з предметами, що допомагають спостерігати за природою. Пригадайте їх. (Лупа, бінокль, телескоп)

— А що ми можемо побачити у парку за допомогою лупи? Підійдіть з лупою до будь-якого дерева і уважно роздивіться. Яких комашок ви побачили? (Відповіді дітей.)

— Де ще можна побачити комах? (Діти спостерігають за комашками в траві.)

— Які комахи за розміром? Чим вони харчуються? (Відповіді дітей.)

— Кого називають санітарами лісу? У яких будинках мешкають мурашки? (Спостереження за мурашником).

 

3) Спостереження за птахами.

— Без сокири і без рук, а дім будує. (Птах)

— Які саме птахи прилітають до нас з настанням весни? (Відповіді дітей.)

— Що в першу чергу вони роблять, прилетівши до наших країв? (Відповіді дітей.)

 

4) Хвилинка-цікавинка.

  • Шпаки віддають своїх шпаченят до «школи» 1 вересня. Уроки тривають 5–6 днів, а тоді шпаченята розлітаються на «практику». Заняття починаються зранку. Батьки дітей навчають «вокалу». Після завершення «уроків» шпаки розлітаються на обід. Пообідавши, повертаються на заняття, що тривають до вечора. На сніданок шпак поїдає 50–60 комах.
  • Грак за рік знищує до 8 тисяч дротяників — черв’яків, які підточують коріння культурних рослин.
  • Солов’ї, як і люди, учаться співати. Лише на третій рік життя вони стають співаками. Ці птахи знищують мух, гусениць, жуків.

 

5) Слухання співу птахів.

 

6) Розв’язування проблемної ситуації.

— Як ви вчините, якщо знайдете пташине гніздо? (Відповіді дітей.)

 

 

3. Спостереження за рослинним світом

 

1) Дидактична гра «Хто тут живе? Що тут росте?».

Учитель накриває хустинкою травичку. Потім піднімає її. Діти уважно розглядають і називають рослини, комах, які там є.

 

2) Спостереження за красою рослин довкілля

— Чому вербу називають плакучою?

— Горобину — кучерявою?

— Тополю — стрункою?

— Дуб — могутнім?

— Чим відрізняються гілочки цих дерев?

 

3) Гра «Знайди дерево».

Учитель читає загадки. Хто здогадається і відгадає, має підбігти до своєї «відгадки».

 

Стоять у полі сестриці,

Платтячка білі, шапочки зелені. (Берізка)

 

 

Не з’їсть ту ягідку людина,

Гірка й несмачна... (Горобина).

 

Батько тисячу синів має,

Кожному шапочку справляє. (Дуб)

 

Стовбур рівний, як колона,

А листочки, як корона.

Влітку листячко зелене,

А як осінь — то червлене. (Клен)

 

Рясно в липні зацвітає,

Дуже гарний запах має,

Цвітом від хвороб лікує,

Щедро медом нас частує. (Липа)

 

Товстий стовбур, пишні віти,

Наче свічки, білі квіти.

А плоди, як їжачки,

Носять з голок піджачки. (Каштани)

 

ІІІ. Закріплення побаченого навкруги

 

1. Дидактична гра «Таємниці природи»

Завдання: розбігтися парком, знайти свою «природну таємницю», розповісти про неї.

 

2. Збирання природного матеріалу для уроків трудового навчання

— Придивіться, пошукайте і знайдіть цікаві за формою гілочки, що ви могли б використати для виготовлення поробок на уроках трудового навчання.

 

3. Підсумкові завдання групам

1-ша група. Намалювати умовні позначки правил поведінки в природі.

2-га група. Намалювати весняні малюнки.

 

Додаток 1

 

Вірші про весну

 

Наче в пригорщі, в долину

Сонце хлюпнуло проміння.

І вода в погожу днину

Поїть землю і коріння.

А земля — у лузі, в полі,

На горі і під горою —

У весняному роздоллі

Пахне листом і корою.

У саду, в діброві нашій

Кожна брунька набухає.

Так земля весною завше

Ніжно прорістю зітхає...

М. Сингаївський

 

 

Бджілка злотокрила

Тільки пробудилась —

Сорочку наділа,

Спідничку сіреньку,

Фартушок рябенький —

Стала до роботи.

...Почались у бджілки

Бджолині турботи.

Л. Силенко

 

 

Де ти, мій джмелику,

Зимував?

Я тебе, мій джмелику,

Скрізь шукав.

Як тобі жилося

В холоди,

Ти ж не їв нічого

І не пив води?

— Не журися, хлопчику,

Не журись!

Ти на першу квітку он

Подивись.

Скільки у ній сонечка

І тепла,

Що й голод забудеться,

І зима.

Л. Силенко

 

 

Іще сонце

Не вставало —

Ластівки уже

Шугали.

У шибки дзьобами

Стукали,

Крилами

У вікна били,

Дідуся мого

Будили.

— Уставай, дідусю,

Вийди з хати,

Почали гніздо

Ми будувати.

Просим двері

Відчинити,

Щоб нам вільно

Залетіти,

Толокою

Дім зліпити.

Л. Силенко

 

 

Радіють береги: розтанули сніги!

На схилах річкових струмки дзвенять, як сміх.

Парад свій відкриває лавина льодова,

Зорі наперекір в танок пустився вир.

Десь хлюпнув окунець. Ура! Зимі кінець!

В. Струтинський

Dounload PDF

Відгуки читачів