Креативність — основа творчої самореалізації особистості психологічний практикум для старшокласників

С. І. Гавриш, НВК смт Покровське, Дніпропетровська обл.


Мета: усвідомлення учасниками свого творчого потенціалу, креативності у собі; розвиток навичок та вмінь керувати креативним процесом; розвиток навичок аналізувати, фантазувати, уявляти образи, активізація особистісного творчого розвитку.
 
 
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
 
  • Вправа «Це чудово!»
Мета: сприяння підвищенню самооцінки, подоланню невпевненості, блокувальних перешкод до творчості.
 
Завдання: кожному, ставши в коло, розповісти про якусь свою якість, уміння чи талант (Я люблю танцювати. Я вмію стрибати через калюжі.) Всі у відповідь повинні хором відповісти: «Це чудово!»
 
  • Вправа «На що схоже»
Мета: розвиток уяви, творчого мислення.
 
Завдання: придумайте 5–10 понять, що схожі на:
- хмару (вата, манна крупа, калюжа, пух, піна на пиві, бавовна, морозиво, крем, вершки);
- намистину (очі, мильну кулю, краплини роси, горошину, насіння квітів, м’ячик).
 
  • Вправа «Поєднай»
Мета: розвиток уяви, логіки.
 
Завдання: назвіть три предмети, що можуть поєднати дві названі ознаки. Наприклад:
- пухнастий, білий (шарф, кролик, пух);
- прозорий, блакитний (скло, озеро, пакет).
 
Назвіть два предмети, що поєднують одночасно три ознаки. Наприклад: м’який, білий, їстівний (морозиво, крем, сметана).
 
  • Вправа «Постав запитання»
Мета: розвиток творчого мислення, логіки.
 
Завдання: придумай якомога більше запитань, поєднуючи два слова, наприклад: книга — динозавр.
- Що написано в книзі про динозаврів?
- Скільки динозаврів намальовано в книзі?
- Скільки книг може з’їсти динозавр?
 
Пара слів: олівець — піаніно, шляпа — міст, солома — подушка, верблюд — газета.
 
  • Вправа «Асоціації»
Мета: розвиток творчого мислення, вміння аналізувати.
 
Завдання: розкажіть про предмет, використавши слова, що називають інші предмети. Наприклад: про морквину за допомогою слів качка, апельсин, кубик, Снігурочка. Вона такого ж кольору, як апельсин. Її можна порізати кубиками. Якщо не будеш її їсти, будеш блідий, як Снігуронька. Верхню її частину люблять їсти качки. Про журнал за допомогою слів вчитель, обкладинка, довідкове бюро, соціальний статус.
 
  • Вправа «Квота творчих ідей»
Мета: стимулювання творчої уяви, оригінальності, швидкості та семантичної гнучкості, мислення. Завдання: придумайте і запишіть, як можна використати звичайний предмет. Предмети: цвях, дзеркало, пляшка, газета.
 
  • Вправа «Перелік можливих причин»
Мета: розвиток широти мислення, подолання стереотипного мислення.
 
Завдання: назвіть якомога більше причин того, що сталося.
 
Ситуація: повернувшись з магазину, ви знайшли двері відчиненими.
 
  • Вправа «Нові ідеї щодо старих речей»
 
Мета: розвиток уяви, оригінальності, гнучкості, формування нестандартного мислення.
 
Завдання: ми знаємо, що з часом все змінюється, особливо речі. Пропоную удосконалити якусь річ так, щоб вона відповідала максимально сучасному попиту. Наприклад: сумка — авоська.
 
Обговорення:
- Чи складно було знайти нові рішення?
- Що допомогло, що завадило?
- Як швидко виникали оригінальні ідеї?
- Чи складно обговорювати й відстоювати свої ідеї?
 
  • Вправа «Покажи без слів»
Мета: розвиток образного мислення.
 
Завдання: необхідно показати якийсь образ, використавши велику хустку (тореадор, господиня, королева, черниця…), інші повинні здогадатися, кого зобразили. Завдання виконують тільки ті, хто забажає.
 
Обговорення:
Запитання до тих, хто нічого не показав:
- Чи були якісь ідеї?
- Що завадило їх продемонструвати?
 
Висновок
У дорослому житті люди часто стримують себе, зникає бажання експериментувати, досліджувати, творити. Але варто спробувати хоча б для того, щоб перевірити себе.
 
 
ЛІТЕРАТУРА
  1. Баранова Н. П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. — Х. : ВГ «Основа», 2009. — 160 с.
  2. Булка Н. І. Креативність і соціальна компетентність. // Практична психологія і соціальна робота. — 2001. — № 10. — С. 46–49.
  3. Грединарова Е. М. Развитие творческого мышления как условие успешного обученния // Практична психологія та соціальна робота. — 1999. — № 1 — С. 13, 14.
  4. Матюшкин А. М. Загадки одаренности. Проблемы практической диагностики. — М. : Школа-Пресс, 1993. — С. 128.
  5. Овчарова Р. В. Справочная книга школьного психолога. — М. : Педагогика, 1989. — 160 с.
  6. Психолог. Тести. Роздавальний матеріал. Виявлення творчих здібностей дітей (Тест П. Торренса) / Упоряд. Т. Шаповал, Т. Гончаренко. — К. : Вид. дім. «Шкіл. світ», 2005. — 128 с.
  7. Роменець В. А. Психологія творчості. — К. : Вища школа, 1971. — 245 с.
  8. Светлова И. Развиваем образное мишление. — М. : Эксмо, 2005. — 64 с.
 
 
ХТО РОЗУМНІШИЙ — ЖІНКИ ЧИ ЧОЛОВІКИ?
 
Погодьтеся, що мірятися «інтелектом загалом» — то не найрозумніша справа. Міркування стосовно цього й на побутовому рівні, і серед професіоналів часто переростають у палкі нескінченні суперечки. Імовірно, розумніше говорити про особливості, про сильні й слабкі сторони чоловічого й жіночого розуму в тих або інших ситуаціях.
 
Але все-таки одним із загальновизнаних критеріїв рівня розвитку інтелекту є показник IQ. Тести IQ з’явилися близько 100 років тому, і весь цей час жінки відставали від чоловіків на 5 пунктів, однак впродовж останніх років цей розрив між статями почав зменшуватися. Слід зазначити, що, згідно з дослідженнями останніх років, кількість чоловіків, що показали рівень «геніальності», була майже в 5,5 раза більша, ніж жінок, а «високоосвічених» чоловіків, яких теж більше, ніж жінок, удвічі. Однак серед чоловіків більше й осіб із серйозними відхиленнями в інтелекті. Що ж стосується показників інтелекту жінок, то вони розподілені більш рівномірно.
 
Останнє дослідження міжнародного експерта з тестування IQ Джеймса Флінна, почесного професора з Нової Зеландії, вперше за увесь час тестування інтелекту показало перевагу жінок перед чоловіками на 5 пунктів. Психолог проаналізував результати із країн Західної Європи, США, Канади, Нової Зеландії, Аргентини Відповідно до припущень дослідника, необхідність сполучати сімейне життя з побудовою кар’єри зробила жінок розумнішими. Д. Флінн жає, що вплив сучасного життя на жінок тільки починає проявлятися, однак потрібні подальші дослідження, щоб зрозуміти, чому так відбувається.
 
Але не можна не погодитися з думкою доктора психологічних наук Н. І. Кузнєцова: «Мислення — тільки інструмент, що дає результат лише тоді, коли ним користуються. Одна справа — бути розумним (розумною), інша справа — вмикати голову, своїм розумом користуватися».
 
Dounload PDF

Відгуки читачів