Роль вірусів у природі й житті людини. Профілактика ВІЛ/СНІДу та інших вірусних хвороб людини. 10 клас

Н. О. Боданіна, учитель біології І категорії Криворізького обласного ліцею-інтернату для сільської молоді, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.


Цілі:

-ознайомити учнів із різноманітністю вірусів, їх значенням у природі й житті людини;

-пояснити способи передачі вірусних інфекцій та заходи профілактики їх поширення;

-розвинути в учнів інтерес до вивчення й дослідження неклітинних форм життя;

-виховувати у дітей бережливе ставлення до свого здоров’я та сформувати й закріпити навички дотримання правил особистої гігієни.

 

Обладнання: малюнки й фотографії вірусів; комп’ютер, відеоматеріал; підручник; тематичні картки.
 
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
 
Методи та прийоми: словесні (індивідуальне та фронтальне опитування, доповіді учнів); наочні (використання малюнків і фото вірусів, відеофрагментів, відеопрезентації); практичні (робота в групах, робота в парах, робота з матеріалом підручника).
 
Основні поняття та терміни: патогенність, епідемія, епідеміологія, пандемія, специфічний і неспецифічний імунітет, ВІЛ, СНІД.
 
Хід уроку
 
I. Організаційний момент
 
II. Актуаліз ація опорних знань
 
Фронтальне опитування
1. Яка наука вивчає віруси?
2. Хто вперше довів існування вірусів?
3. Що таке вірус?
4. До якої імперії належать ці організми?
5. До якого царства належать віруси?
 
Робота в групах
  • І група. Назвати властивості вірусів. В яких організмах вони паразитують?
  • ІІ група. Охарактеризувати життєвий цикл вірусів, його фази.
  • ІІІ група. Назвати складові віріона.
 
Картки з індивідуальними завданнями
1. Яку форму може мати віріон?
2. Який тип симетрії може мати віріон? Навести приклади.
3. Назвати можливі способи проникнення вірусів у клітину.
 
Побудова логічного ланцюга (робота в групах)
Розташуйте у правильному порядку етапи проникнення вірусу в клітину та процеси його життєдіяльності всередині неї.
 
ІІI. Мотивація навчальної діяльності
 
Питання до учнів
1. Що таке інфекція?
2. Назвіть відомі вам хвороби, причиною виникнення яких є віруси?
3. Які способи зараження вірусами вам відомі?
(Щоби правильно відповісти на поставлене питання, дітям пропонують переглянути відеофрагмент.)
4. Яких заходів профілактики слід дотримуватися, щоб уникнути вірусних захворювань?
5. Чи завжди віруси мають тільки негативне значення?
 
ІV. Вивчення нового матеріалу
 
План роботи
1. З’ясувати значення таких термінів: інфекція, патогенність, специфічний і неспецифічний імунітет, епідемія, пандемія, епідеміологія.
2. Найпоширеніші вірусні захворювання людини (доповіді).
3. Характеристика ВІЛ/СНІДу (перегляд відео-презентації).
4. Способи зараження збудниками захворювань (перегляд відеофрагмента).
5. Заходи профілактики вірусних хвороб.
6. Позитивне й негативне значення вірусів у природі й житті людини (оформлення таблиці).
 
1. Інфекція — захворювання, яке передається від людини до людини. Причиною виникнення інфекції можуть бути віруси.
 
Але не завжди потрапляння вірусу до організму призводить до розвитку хвороби. Це залежить від таких чинників: 1) чутливості хазяїна, 2) стану імунної системи (імунітет може бути вродженим — неспецифічним і набутим — специфічним), 3) концентрації вірусних частинок, 4) патогенності віріона.
 
Патогенність вірусної частинки — здатність віріона спричиняти патологічний процес.
 
Досить часто виникають сприятливі умови для поширення вірусів, що призводить до спалахів епідемій інфекційних захворювань.
 
Епідемія — масове поширення в певній місцевості того чи іншого захворювання.
 
Епідеміологія — наука, яка досліджує виникнення і поширення інфекційних хвороб і застосовує отримані знання для боротьби з ними.
 
Значний внесок у розвиток цієї науки зробив відомий український учений Данило Кирилович Заболотний.
 
2. Віруси — це внутрішньоклітинні паразити людини, тварин, рослин, бактерій. Так, наприклад, для тварин характерні такі вірусні інфекції, як ящур, сказ, жовта пропасниця, кліщовий енцефаліт та інші.
 
А які вірусні захворювання небезпечні для людини? Поліомієліт, гепатит, грип, герпес, віспа, папілома, кліщовий енцефаліт тощо. (Учні заслуховують доповіді.)
 
3. Катастрофічно швидко поширюється ще один небезпечний для людини вірус — ВІЛ, який 1983 р.
відкрили вчені Пастерівського інституту (Париж) Л. Монтаньє та Ф. Барре-Синуссі. Сьогодні, за офіційними даними, 44 млн людей у всьому світі живуть із ВІЛ-інфекцією. Більш ніж 20 млн людей уже померло від СНІДу. (Учні переглядають відеопрезентацію про ВІЛ/СНІД.)
 
4. Способи зараження збудниками захворювань:
  • Повітряно-крапельний шлях (органи дихання), наприклад грип.
  • З їжею та водою (органи травлення), наприклад гепатит А.
  • Через слизові оболонки (покриви тіла), наприклад герпес.
  • Під час укусів членистоногих, наприклад кліщового енцефаліту.
  • Під час переливання крові, наприклад гепатит В.
  • Під час користування нестерильними інструментами, наприклад ВІЛ.
  • Під час статевих контактів, наприклад герпес, ВІЛ, гепатит С.
 
5. Заходи профілактики вірусних захворювань:
  • Дотримуватися правил особистої гігієни.
  • Вживати якісно приготовлену їжу, ретельно вимиті овочі та фрукти, пити кип’ячену воду.
  • Застосовувати препарати, що знищують кровосисних комах.
  • Користуватися стерильними інструментами.
  • Використовувати захисні засоби під час статевих контактів.
  • Уникати під час епідемій великих скупчень людей і носія інфекції.
  • Під час епідемій застосовувати респіратори, пов’язки.
  • Здійснювати профілактичні щеплення.
  • Щорічно проходити медичне обстеження.
 
6. Чи завжди віруси мають тільки негативне значення? Ні! (Учні оформлюють порівняльну таблицю.)
 
 
Позитивне значення Негативне значення
1) Їх активно використовують у генній інженерії;
2) є біологічним методом
боротьби зі шкідниками
сільського господарства;
3) є основним матеріалом
для створення вакцин
і деяких медичних препаратів;
4) регулюють чисельність
різних організмів на планеті
1) Завдають шкоди
здоров’ю людини;
2) призводять до значних збитків у тваринництві, рослинни-
цтві, мікробіологічній
промисловості;
3) є фактором, що спри-
чиняє мутації;
4) є основним матері-
алом для створення
біологічної зброї
 
 
 
V. Систематизація знань учнів
 
1. Що таке епідемія?
2. Яка наука досліджує виникнення і поширення інфекційних хвороб і застосовує отримані знання для боротьби з ними?
3. Наведіть приклади вірусів, небезпечних для людини.
4. Як розшифрувати абревіатуру ВІЛ? СНІД?
5. Назвіть способи зараження ВІЛ.
6. Яких заходів профілактики вірусних інфекцій слід дотримуватись?
 
VI. Оцінювання роботи учнів на уроці
 
VІI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника з теми; відповісти на питання.
 
Dounload PDF

Відгуки читачів