Палітра тембрів і симфонія кольорів. Тембри інструментів. І частина («Мистецтво», 5-й клас)

Т. Ю. Гарець, учитель музичного мистецтва ЗОШ № 97, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.


Мета: дати поняття «тембр», «сюїта»; показати взаємозв’язок музики й живопису; розвивати вміння сприймати та інтерпретувати музичні твори, а також творчі здібності, кругозір; формувати вокально-хорові та комунікативні навички, уміння працювати в групах, загальнокультурні компетенції; виховувати естетичний смак.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: ТЗН; наочність, завдання для учнів (картки).

 

Музичний матеріал: М. Мусоргський. Сюїта «Картинки з виставки» («Старий замок», «Богатирські ворота»); «Різнокольорова гра» (муз. Б. Савельєва, сл.Л. Рубальської).

 

Хід уроку

 

1. Організаційний момент

 

2. Вступна частина

Мотивація навчальної діяльності

 

Учитель

Урок сьогодні незвичайний.

Хай буде він для вас повчальний.

А ну ж на мене подивіться

І веселенько посміхніться!

 

З вашими чарівними посмішками, з гарним настроєм продовжимо ознайомлення з чарівним світом мистецтва. Сьогодні ви дізнаєтеся багато цікавого, зокрема — чому ви ніколи не плутаєте голоси своїх друзів, чому різниться звучання музичних інструментів. Розпочнемо урок віршем М. Лобової «Барвиста веселка». Слухаючи, поміркуйте, про які два мистецтва йдеться у вірші.

 

Барвиста веселка палає над світом,

Дарує проміння дорослим і дітям.

І музика, наче дуга веселкова,

Дарує тобі різнобарв’я казкове.

Палітру живих кольорових мелодій,

Скарби почуттів, души різних народів

Своїм слухачам даруватиме вічно

Незгасна барвиста веселка музична!

 

  • Про які два мистецтва йдеться у віршику?
  • Чомуавтор згадує саме про музику й живопис?
  • Чому автор говорить: «…Палітру живих кольорових мелодій…»? Хіба можуть мелодії бути кольоровими?

Відповіді учнів.

 

Повідомлення теми уроку

Учитель. Отже, тема нашого уроку — «Палітра тембрів і симфонія кольорів». Сьогодні музика й живопис нібито поєднаються, щоб повною мірою показати красу кольорів і тембрів.

 

3. Основна частина

  • Бесіда

Учитель. Як невпізнанно може змінитися малюнок, якщо його розфарбувати різними кольорами. Щось подібне є і в музиці — спів соліста збагачується різнобарв’ям музичного супроводу. Це відбувається завдяки тембру — особливому забарвленню звуку, що створює неповторний голос у кожної людини й музичного інструмента. Існує ціла палітра тембрів.

Чи відомо вам, скільки всього існує музичних інструментів?

 

Так, назвати їх всі складно, але можна відрізнити за способом видобування звуку. Згадаймо групи інструментів.

 

  • Гра «Логічні перетворення»

Учитель демонструє слайди із зображенням музичних інструментів, а учні повинні назвати групу, до якої вони належать.

 

 

Прослухайте фрагмент музичного твору та скажіть, у виконанні якого інструмента звучала музика.

 

Учні прослуховують фрагмент сюїти М. Мусоргського «Картинки з виставки» — «Старий замок».

 

Ви впізнали фортепіано за його тембром. Твори для фортепіано отримують нове життя завдяки іншому виконанню. Саме така історія трапилася з фортепіанною сюїтою російського композитора Модеста Мусоргського «Картинки з виставки». (Учитель прикріплює на дошку визначення поняття «сюїта.) На створення сюїти композитора надихнули образи, створені художником Віктором Гартманом, роботи якого Мусоргський побачив на виставці в Академії мистецтв. Французький композитор Моріс Равель, який дуже любив і добре відчував музику Мусоргського, переклав п’єси  для виконання оркестром.

 

  • Слухання та аналізування музики

Учитель. Пропоную прослухати два твори з цієї сюїти — «Старий замок» і «Богатирські ворота».

 

Які картини побачив композитор на виставці В. Гартмана?

 

Учні прослуховують п’єси «Старий замок» і «Богатирські ворота» (М. Мусоргський, М. Равель «Картинки з виставки»).

 

Що зобразила музика кожного твору?

Доберімо палітру тембрів цих музичних творів!

 

  • Робота в парах

На кожній парті — характеристики тембрів. Учні мають обрати тембри, що, на їхню думку, характеризують прослухані твори.

 

(Тембри: яскравий, дзвінкий, блискучий, теплий, насичений, густий, холодний, світлий, глухий, безбарвний, приглушений, похмурий, м’який, чистий, фантастичний, матовий, глибокий, темний)

 

  • Творче завдання «Мелодія кольорів»

Учитель. Спробуймо створити кольорові мелодії для кожного музичного твору. Ви маєте дібрати кольорові нотки згідно з тембрами й наклеїти їх на чорні нотки.

 

Звучить музика. Учні виконують завдання, збираючи «кольорові мелодії».

 

Після завершення роботи учитель викликає одного учня до дошки й аналізує виконання завдання.

 

Фізкультхвилинка

  • Гра «Картинки з життя. Дощ»

 

Учитель. Зараз ви об’єднаєтеся в групи, і ми за допомогою шумових звуків відтворимо справжню картину дощу.

Учасники кожної групи отримують картку із певним шумовим звуком (град, вітер, грім, шум листя, хлюпання по калюжах, дощ) і вирішують, як вони відтворюватимуть його.

 

Я читатиму вірш «Дощ», а ви уважно стежте за мною. Коли я покажу на вашу групу, починайте відтворювати свій шумовий звук, не припиняючи його, поки я не скажу. Ви матимете змогу не лише почути звуки, а й побачити намальовану звуками картину дощу.

 

Учитель декламує вірш під звучання п’єси «Літо» з твору А. Вівальді «Пори року».

Солнце в тучах утонуло, надвигается гроза,

Влажным воздухом пахнуло (1-ша група відтворює звуки вітру) и застыли небеса.

Стало тихо, птиц не слышно, только листья шелестять. (2-га група — шум листя)

Застучали вдруг по крыше капли дождика, (3-тя група — звуки дощу)

Словно бусы рассыпая, град (4-та група — звуки граду) запрыгал по земле.

Все цветы поникли вяло, под ударами клонясь,

Только градинки устали и пропали как-то враз,

Только дождь шумит угрюмо, гром рас катами гремит (5-та група — звуки грому)

И на горизонте самом ярко молния блестит.

А к утру гроза утихла, лужи во дворе стоят. (6-та група — хлюпання по калюжах)

Капли как алмазы вспыхнут и слезинками блестят.

Олена Нацаренус

 

  • Вокально-хорова робота

Учитель. Ми переконалися, що за допомогою шумових звуків (їх тембрів) можна відтворити справжню картинку з життя. А зараз згадаймо найпопулярніший жанр вокальної музики — пісню. Прослухайте пісню Б. Савельєва «Різнокольорова гра».

 

  • Слухання пісні «Різнокольорова гра» (муз. Б. Савельєва, сл. Л. Рубальської)

Учитель

Про яку гру йдеться в пісні? (Калейдоскоп)

Розспівування

Розучування 1-го куплету. Виконання 1-го куплету

 

4. Заключна частина

  • Підсумки уроку

 

Учитель. Ця гарна й весела пісня привела нас до саду, де ростуть дерева знань. (Демонструє слайд із зображенням квітучого дерева.) Якщо ви дасте правильну відповідь на запитання, що підготувало Дерево знань, то на ньому замість квіточок з’являться стиглі яблучка.

  • Які два мистецтва доповнюють одне одного?
  • Як називають особливе забарвлення голосу чи звуку?
  • Чому ми не плутаємо голоси друзів?
  • Яку назву має цикл п’єс М. Мусоргського за ескізами В. Гартмана?
  • Чим різняться п’єси «Старий замок» і «Богатирські ворота»?
  • Що може подарувати людям різнобарв’я музичних звуків?

 

Відповіді учнів.

Завдяки вашим правильним відповідям на Дереві знань з’явилися чудові стиглі яблука! Ви молодці!

Оцінювання

 

Література

Опанасюк О. П. Розвиток творчих здібностей учнів ЗОШ на уроках музичного мистецтва: Метод. посібн. — Львів : ЛОІППО, 2008.

Інтернет-ресурс http://virchi.pp.net.ua/forum/53-426-3

Dounload PDF

Відгуки читачів