Формування стилю корпоративної культури загальноосвітнього навчального закладу
С. Б. Мисюк, заступник директора з навчально-виховної роботи Корецької загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 1, Рівненська обл.
Корпоративна культура — потужний стратегічний інструмент, що дозволяє орієнтувати всіх працівників навчального закладу на спільні цілі. Головний показник розвиненої корпоративної культури закладу — це переконаність усіх учителів, батьків, учнів у тому, що їхня школа найкраща. Коли різні за характером, віком, переконаннями люди об’єднуються для досягнення єдиної мети й при цьому ототожнюють себе з установою, тоді лише можна говорити про корпоративний дух.
Корпоративну культуру створюють усі учасники навчально-виховного процесу. Вона визначає реакції на зовнішні та внутрішні виклики й стандартні шляхи розв’язання поточних завдань.
Основна мета корпоративної культури нашої школи — сприяння ефективній діяльності закладу освіти; корпоративна культура має розвиватися разом зі школою і бути такою, якою вона потрібна саме зараз.
Наука і практика уже довела, що корпоративна культура сприяє підвищенню якості освіти набагато ефективніше, ніж будь-які сучасні інноваційні педагогічні технології. Але при цьому варто враховувати, що елементи корпоративної культури освітньої установи мають бути прийняті не тільки працівниками школи, але, у першу чергу, учнями й батьками школи.
Важливу роль у процесі формування корпоративної культури загальноосвітнього навчального закладу відіграє наявність або відсутність яскравої, харизматичної особистості керівника школи. Дослідники наголошують на тому, що найбільш успішно корпоративна культура розвивається в освітніх установах, на чолі яких стоять люди творчі, готові до інновацій, неформально пов’язані зі своїми посадовими обов’язками, які вміють створювати команду однодумців, у якій на паритетних засадах взаємодіють педагоги, учні, батьки й усі особи, зацікавлені в розвитку школи. Колективу Корецької загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 1 у цьому пощастило, бо директор нашої школи сама постійно в пошуку, творить, адаптує, ініціює нові проекти й веде за собою колектив, як сьогодні бачимо, однодумців. Тому нам вдається досягати високого результату, створюючи єдину навчально-виховну систему в режимі функціонування Школи цінностей.
У процесі вдосконалення системи корпоративної поведінки для правильної її роботи, для розуміння й реалізації її норм і принципів кожним із суб’єктів освітньої діяльності, творчою групою вчителів нашої школи розроблено спеціальний документ — правила корпоративної поведінки вчителів. При цьому до роботи було залучено психолога й соціального педагога, які допомогли в розроблянні правил, упровадили основні теоретичні положення цього документу в практичну діяльність.
Закони школи
- Безперервний розвиток і вдосконалення школи.
- Автоматизація всіх процесів у навчальному закладі.
- Розвиток уміння працювати в команді.
- Три головні плюси гарного спеціаліста — відповідальність, творчість, спрямованість на результат.
- Якщо взявся за роботу, то виконуй її творчо і якісно.
- Кожен, хто прийшов до нас по допомогу, мусить отримати її.
Хочу зупинитися на роботі педагогічного колективу в Школі цінностей як інноваційному закладі, що реалізує науково-методичну проблемну тему «Формування ціннісних ставлень особистості шляхом упровадження нових педагогічних технологій у навчально-виховний процес».
Культура Школи цінностей ґрунтується на тому, що кожен індивід намагається якісно виконувати доручені йому обов’язки, педагоги мають більшу свободу і більшу відповідальність, колеги довіряють один одному і плідно співпрацюють.
Через методичну роботу школи можна простежити взаємодію, єдність і співпрацю керівництва, учителів, учнів і батьків.
Методична робота в школі спонукає вчителя до роботи над підвищенням свого фахового рівня та збагачує педагогічний колектив новими ідеями, науковими пошуками тощо, а її функції полягають у визначенні системи заходів, що спрямовані на досягнення найкращих результатів.
Дирекція школи скоординовує всю методичну роботу на системну самоосвітню діяльність учителів, вивчення й утілення в практику кращого педагогічного досвіду, збагачення досвіду педагогів школи новими прогресивними технологіями, постійне вдосконалення навичок самоосвіти в системі функціонування Школи цінностей і формування корпоративної культури.
Виявити й об’єктивно оцінити реальні можливості, здібності та талановитість кожного вчителя, виростити з них майстрів педагогічної справи, які забезпечать кінцевий результат — високі навчальні досягнення наших учнів, — головне завдання методичної роботи школи.
У загальноосвітньому навчальному закладі склалася певна система науково-методичної роботи з педагогами, до складу якої входять індивідуальні, групові й колективні форми, що взаємодіють і доповнюють одна одну.
Протягом першого та другого етапів дослідно-експериментальної роботи педагогічний колектив цілеспрямовано підвищував рівень професійної компетенції шляхом участі в роботі методичних об’єднань, тренінгів, семінарів-практикумів, теоретичних семінарів, науково-практичних конференцій.
Навчально-методичною радою школи вивчено такі питання:
- інноваційні освітні технології в системі формування цінностей;
- технологія уроку з елементами інноваційного навчання;
- формування в учнів бажання й уміння самостійно опановувати знання як складову ціннісного ставлення до себе;
- творча особистість: як її формувати на уроці;
- ціннісно зорієнтований урок: який він;
- корпоративне управління й корпоративна культура сучасного навчального закладу.
Організовано практичну діяльність учителів із метою реалізації науково-методичної проблемної теми:
1) показові інноваційні уроки глобальної орієнтації;
2) тренінги:
- технологія партнерства;
- підвищення креативного потенціалу вчителів;
- вчимося володіти собою;
- я серед людей.
Питання формування ціннісних ставлень розглянуті на засіданнях методичного об’єднання класних керівників:
- формування у школярів ціннісного ставлення до держави й суспільства в процесі виховної діяльності;
- формування у школярів ціннісного ставлення до себе в процесі виховної діяльності;
- формування у школярів ціннісного ставлення до сім’ї, родини, людей у процесі виховної діяльності.
Упродовж І та ІІ етапів реалізації загальношкільної теми проведено низку методичних заходів.
1. Семінари-практикуми:
- робота предметних гуртків, факультативів, посилення їх ролі в розвитку здібностей обдарованих учнів у системі формування ціннісного ставлення до себе;
- вплив оптимального поєднання традиційних та інноваційних методик навчання й виховання на формування ціннісних ставлень особистості школярів;
- розвивальне навчання в початкових класах: проблеми, пошуки, шляхи їх реалізації;
- творчі знахідки педагогічного колективу щодо впровадження в практику роботи досягнень сучасної педагогічної науки.
2. Теоретичні семінари:
- панорама сучасних інноваційних педагогічних технологій навчання;
- формування в учнів навчальних і самоосвітніх умінь як умова вдосконалення особистості школяра та підготовка його до життя в сучасних умовах;
3. Психологічні семінари:
- урахування психологічних аспектів у процесі активізації пізнавальних інтересів в умовах інноваційного педагогічного процесу;
- цінності, які обирають учні;
- як розвинути інтелект;
- спілкування та раціональна поведінка в різних ситуаціях;
- створення в школі соціально-психологічних передумов розвитку особистості школяра;
- стрес і депресія: як навчитися керувати своїми емоціями.
4. Науково-практичні конференції:
- володіння інноваційними педагогічними технологіями й методиками як показник майстерності та творчості вчителів у процесі формування цінностей особистості;
- психологічна взаємодія учасників навчально-виховного процесу як важлива умова ціннісно орієнтованого виховання;
- аналіз роботи педагогічного колективу щодо впровадження інноваційних технологій навчання й виховання особистості;
- розвиток творчих здібностей учнів: досвід і проблеми педагогічної практики.
Провідною серед колективних форм методичної роботи в школі є методичні об’єднання педагогічних працівників. Це та ланка, яка тісно співпрацює з адміністрацією школи й учнями.
Ми вважаємо, що питання розвитку корпоративної культури є актуальним і може бути використано в педагогічній галузі, оскільки корпоративна культура є частиною управлінської культури освітнього закладу, виступає основою формування установи, показником якості її педагогічної діяльності. У ході реалізації науково-методичної проблемної теми ми дійшли висновку, що розвиток корпоративної культури вчителів дає можливість підвищити рівень їхнього статусу, створити новий імідж і забезпечити якість підготовки дітей до вступу до вишів, тим самим зробити освітній заклад конкурентоспроможним, а вчителів — мобільними й успішними.