Складне речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком. 9 клас

М. В. Волошин, учитель української мови та літератури Кіровської ЗОШ I–III ст., Нікопольський р-н, Дніпропетровська обл.


Тема. Складне речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком

 

Мета:
- закріпити знання про особливості будови складних речень із сурядним і підрядним зв’язком;
- формувати вміння:
- креслити схеми таких речень;
- пояснювати вживання розділових знаків між їхніми частинами;
- з’ясувати рівень:
- засвоєння знань, умінь і навичок;
- сформованості комунікативних умінь і навичок;
- розвивати:
- увагу;
- логічне мислення;
- удосконалювати колективної і самостійної роботи.

 

Тип уроку: урок повторення та систематизації здобутих знань.

 

Обладнання: підручник, комп’ютер.

 

Хід уроку

 

I. Повідомлення теми і мети уроку

 

Слово до слова

Я зберу, як намисто, —

Це моя рідна мова,

Переповнена змістом.

В кожне слово

Я душу вкладаю...

Боже, як чудово!..

В мові — щастя знайду!

 

Дорогі друзі! Я розпочав наш урок словами із вірша одного із членів гуртка «Проба пера». Це свідчення того, як чудово знати рідну мову і користуватися її багатствами.

 

Тема уроку: «Складне речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком». Працюємо сьогодні не лише з підручниками і зошитами, а й із комп’ютерами.

 

II. Повторення ключових моментів

 

1. Розділ мовознавчої науки «Синтаксис» вивчає… (словосполучення, речення, текст).

2. Назвати терміни, які позначають основні синтаксичні поняття. (Словосполучення, речення, поширене, непоширене, повне, неповне, односкладне, двоскладне, ускладнене, неускладнене, граматична основа, головні члени речення, другорядні.)

3. Яке речення називається простим? (Те, що має лише одну граматичну основу.)

4. Складним називається речення... (, що має дві і більше граматичних основ).

5. За метою висловлювання речення бувають... (розповідні, питальні, спонукальні).

6. За інтонаційним забарвленням бувають речення... (окличні, неокличні).

7. За наявністю Г Ч речення бувають... (двоскладними, односкладними).

8. За наявністю Д Ч речення бувають... (поширеними, непоширеними; повними, неповними).

9. Чим бувають ускладнені речення? (Звертанням, вставними словами, словосполученнями, реченнями; дієприкметниковим та дієприслівниковим зворотами, прямою мовою, однорідними членами, вигуками...)

10. За наявністю сполучників складні речення поділяються на... (безсполучникові та сполучникові).

11. Сполучникові складні речення поділяють на... (складносурядні і складнопідрядні).

Група «А» 1. Робота в групах

12. Складносурядними називаються речення, у яких... (частини (прості речення) рівноправні за змістом і пов’язані сполучниками сурядності).

13. Складнопідрядними називаються речення, у яких... (одна частина за змістом і граматично залежать від іншої і з’єднуються сполучниками підрядності або сполучними словами).

14. У складносурядному реченні кому перед сполучником і (й) на межі частин не ставлять... (якщо є спільне повнозначне слово або другорядний член у головній частині).

Група «Б»

15. Складними безсполучниковим називається речення, у якому... (частини об’єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників чи сполучних слів).

Група «В»

16. Складними реченнями з різними видами зв’язку називаються,... (частини якого з’єднуються сполучниковим (сурядним, підрядним) і безсполучниковим зв’язком).

 

III. Тренувальні вправи. Робота з комп’ютерами

 

  • Вправа 1

Поставити речення в такій послідовності:

 

1. Складносурядне речення.

2. Складнопідрядне речення.

3. Безсполучникове речення.

4. Речення мішаного типу.

 

- Доки у серці зернина вогню не погасне, доти людина воістину в дусі живе.

- Я знаю, вірю: нам прийдешні роки відкриють шлях у неземні дива.

- Книги — морська глибина: хто в них пірне аж до дна, той, хоч і труду мав досить, дивнії перла виносить.

- Дніпро-Славута постарів, та зеленіють його схили, і щовесни на Йван-горі цвітуть ромашки білі-білі.

 

  • Вправа 2

Робота в групах

 

Група «А»

1. Скласти складносурядне речення, у якому є спільне для обох частин слово (повнозначне або неповнозначне) і кому на межі частин не ставлять.

2. Скласти складносурядне речення, обидві частини якого з’єднані сурядними сполучниками і, та (в значенні і), виражають протиставлення або швидку зміну подій.

3. Скласти складнопідрядне речення з підрядним часу.

4. Скласти складнопідрядне речення з підрядним місця.

 

Група «Б»

1. Скласти й записати безсполучникове складне речення, на межі частин якого ставлять кому.

2. Скласти й записати безсполучникове складне речення, на межі частин якого ставлять крапку з комою.

3. Скласти й записати безсполучникове складне речення, на межі частин якого ставлять двокрапку.

4. Скласти й записати безсполучникове речення, на межі частин якого ставлять тире.

 

Група «В»

1. Скласти і записати речення мішаного типу з безсполучниковим і сурядним зв’язками.

2. Скласти і записати речення мішаного типу з безсполучниковим і підрядним зв’язком.

3. Скласти речення із безсполучниковим, сурядним і підрядним зв’язком.

 

  • Вправа 3

До поданих речень скласти й накреслити схеми.

1. Як тільки зайшов будень, небо спохмурніло, потяглися повільні хмари і почав сіяти лапатий сніг.

2. Як умчав у той ліс, то вже й місяць, і другий пішов, а він не приїздить.

3. Минула тривожна беззоряна ніч, і там, де попелисті сніги єдналися з небом, почав відділятися світанок.

4. Тимко знав, що по-народному цю квіточку називають «невісточкою», і те, що вона така прекрасна, і те, що її так звати, зачарувало його і він, присівши, дивився на неї, не зводячи очей, усміхаючись, як до гарненького маляти....

5. І коли на засіданні обговорювали це питання, головний механік зауважив, що майстер буде незадоволений, але заперечити проти самої суті він не міг.

 

  • Вправа 4

У кожному з речень поставте необхідний розділовий знак.

 

1. Сьогодні день вщерть сонця повен і груші гупають в саду.

а) , б) ; в) : г) — д) жодного.

 

2. Доки у серці зернина вогню не погасне доти людина воістину в дусі

живе.

а) , б) ; в) : г) — д) жодного.

 

3. Дмухнув вітер понад ставом і сліду не стало.

а) , б) ; в) : г) — д) жодного.

 

  • Вправа 5

Виберіть речення, якому б відповідала схема:

 

1. Струмок дзюрчить, роса блищить, і вогнище палає, і ліс гілками верховіть у небесах витає. (М. Луків).

2. Смеркається: крила ночі розсипали пітьму глуху, неначе орел, що ронить перо на своїм шляху (Т. Лонгфелло).

 

  • Вправа 6

Зробити неповний синтаксичний розбір речень:

1. Думав я, що все на світі тонко з’єднане у світі: все на світі творить в зладі неперервний коло біг (Б. Олійник).

2. І марно будуть вічно матері синів перепинять біля порога: коли вже народилася дорога, по ній іти, долати і горіть. (Б. Олійник)

 

IV Підбиття підсумків уроку

1. Тестові завдання для самоконтролю.

2. Вибіркове опитування за темою уроку.

 

V. Домашнє завдання

Використовуючи речення з різними видами зв’язку, написати твір-мініатюру «Мамина ласка — найніжніша».

Dounload PDF

Відгуки читачів