Музейний урок. Органи міліції. Правознавство (профільний рівень). 10 клас

Горова В. В., ЗОШ № 121, м. Харків


Мета:закріплення знань про правоохоронні органи України, їхню структуру та функції;розвиток вміння використовувати на практиці знання, набуті на уроках з правознавства; виховання поваги до органів державної влади (у даному разі — до правоохоронних органів); формування в учнів свідомої позиції щодо поведінки під час взаємодії з правоохоронними органами.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: експонати музею, інформація підготовлена учнями заздалегідь (випереджальне навчання).

 

Місце проведення:музей міліції м. Харкова.

 

Основні поняття

Правоохоронний орган—спеціально уповноважений орган, створений державою для точного і неухильного контролю за дотриманням правових норм, охорони наявних суспільних відносин, закріплених у правових актах, і забезпечення правопорядку.

Прокуратура — державний орган, що здійснює найвищий нагляд за точним і однаковим виконанням законів на території республіки.

Міліція— державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров'я, права і свободи громадян, власність, природне середовище, інтереси суспільства, держави від протиправних посягань.

Служба безпеки України— державний орган спеціального призначення, який забезпечує державну безпеку України.

Адвокатура— добровільне професійне об'єднання громадян, що ведуть адвокатську діяльність з метою захисту прав і свобод громадян, подання їм юридичної допомоги.

Органи юстиції— правоохоронні органи виконавчої влади, які беруть безпосередню участь у виробленні та реалізації державної політики у сфері захисту прав і законних інтересів громадян та їхніх колективних формувань (юридичних осіб).

 

Хід уроку

 

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Клас має бути заздалегідь поінформований про проведення уроку в музеї міліції, а також про час його проведення. Окремим учням надається випереджальне завдання по роботі з додатковими джерелами інформації:

1. Конституція України.

Закони України «Про прокуратуру», «Про службу безпеки», «Про адвокатуру», «Про міліцію», «Відомості Верховної Ради України».

2. Підручник. Правознавство (профільний рівень). 10 клас

3. Юридичний словник-довідник.

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель.Одне з центральних місць у різноманітній та багатоплановій діяльності держави посідає виконання завдань із захисту прав і свобод людини, охорони прав та законних інтересів державних і недержавних організацій, боротьби зі злочинами та іншими правопорушеннями.

 

Цей різновид державної діяльності в юридичному аспекті отримав найменування «правоохоронна діяльність», а заклади, що її здійснюють, — «правоохоронні органи».

 

Основні завдання правоохоронної системи

• Діяльність органів із забезпечення правосуддя;

• діяльність органів прокуратури;

• діяльність з виявлення, запобігання та розслідування злочинів;

• діяльність із захисту державної безпеки, державного кордону та охорони громадського порядку.

 

Основними суб’єктами правоохоронної діяльності є правоохоронні органи. Згідно із Законом України «Про державний захист працівників суду та правоохоронних органів» до них належать:

• органи прокуратури;

• органи внутрішніх справ;

• органи служби безпеки;

• органи охорони державного кордону;

• органи й установи виконання покарань;

• митні органи;

• органи державної податкової служби;

• органи державної контрольно-ревізійної служби;

• органи рибної охорони;

• органи державної лісової охорони;

• інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.

 

Незважаючи на те, що судові органи посідають чільне місце як окремий вид влади (судової), вони також відповідають критеріям правоохоронних органів.

 

Отже, правоохоронний орган — це державний орган, основним змістом діяльності якого є визначені законодавством функції, статус з охорони права, відновлення порушеного права, організація виконання покарання, захисту державної безпеки, підтримки правопорядку та забезпечення стану законності.

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Виступи учнів 

Учні виступають з інформацією про правоохоронні органи.
 
 
Бесіда

1. Чи були у вашому житті випадки, коли ви зверталися до міліції?

2. Якими були наслідки вашого звернення?

3. Чи були у вас випадки, коли до вас зверталась міліція?

4. Чи були ви коли-небудь свідками арешту або затримання?

5. Чи були ви свідком застосування спецзасобів з боку міліції?

 

IV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання.

З яких підрозділів утворено міліцію?

 

Міліція має такі підрозділи:

1. Кримінальна міліція (служба карного розшуку, служба по боротьбі з організованою злочинністю, служба кримінального пошуку, служба боротьби з економічною злочинністю, служба слідчої роботи й дізнання).

2. Міліція громадської безпеки.

3. Транспортна міліція.

4. Міліція охорони.

5. Спеціальна міліція.

6. Державна автомобільна інспекція.

7. Кримінальна міліція у справах неповнолітніх.

8. Судова міліція.

9. Місцева міліція.

 

Учитель.У нашому місті є Музей міліції, який варто відвідати. Унікальність цього закладу міліції полягає в тому, що в колишньому Радянському Союзі музеїв міліції було лише кілька. Проте після розпаду Радянського Союзу Музей міліції в Харків почав поступово занепадати.

 

Новий етап в житті харківського музею міліції розпочався 1995 року. За постійної уваги і підтримки з боку управління УВС в Харківській області музей міліції був відновлений. Тут був встановлений пам'ятник співробітникам міліції, загиблим у мирний час на бойовому посту від рук злочинців. На постаменті викарбувано 56 прізвищ загиблих співробітників харківської міліції. Поряд із пам'ятником розташовано дошку з назвами організацій, підприємств, Тут же 1997 р. було зведено каплицю архістратига Михайла.

 

Екскурсовод під час екскурсії звертає увагу учнів на деякі експонати, про які діти підготували повідомлення, використовуючи додаткову літературу. Музей історії органів внутрішніх справ Харківської міліції було відкрито в січні 1972 року. Усього в музеї три зали: Меморіальна зала, Зала пам'яті загиблих співробітників міліції і Зала Великої Вітчизняної війни. Експонати кожного залу характеризують певний період історії харківської міліції. Найбільший їх них — Меморіальна зала.

 

Зала пам’яті загиблих співробітників міліції

Музейна експозиція представлена фотографіями, документами, зброєю різних років, форменим одягом, транспортом, особистими речами ветеранів міліції, а також обладнанням, яке використовували криміналісти.

 

Із другої половини ХІХ місто почало активно зростати. Його вигідне розташування і бурхливий розвиток приваблювали не лише купців і підприємців, заводчиків і фабрикантів, комерсантів і бізнесменів, артистів і учених. Представники злочинного світу також не оминали його увагою. Зі злочинцями в Харкові боролись досить успішно спочатку воєводи і городничі, згодом  пристави і районні, поліцейські агенти і городові, потім пролетарські міліційні дружини і, нарешті, нинішні співробітники МВД, що мають високу професійну підготовку.

 

Довідка підготовлена учнями

 

Воєвода («той, хто веде воїв») — воєначальник, тобто голова військового загону, очільник воєводства — військового округу, міста на Русі з Х ст. До XV ст. так називали командира княжої дружини або керівника народного ополчення. До управлінських перетворень, проведених Петром I, на Лівобережній Україні існував поділ на воєводства. На руських землях (зокрема землях сучасної України), які входили до складу Речі Посполитої воєводства існували до кінця XVIII ст. Тому воєвода як правитель воєводства поєднував адміністративну і військову функції.

 

Городничий(у Російській державі XVI ст.) — виборний з середовища повітових людей служивих правитель міст і повітів.

 

Городничий(у Росії, 1775–1862) — посадовець (з дворян), керівник поліції.

 

Пристав — наглядач, доглядач, взагалі посадовець, приставлений до чого-небудь.

 

Пристав— виконавчий чин (чиновник) на Русі (пізніше в Росії), до обов'язків якого входило супровід і виконання важливих громадських і державних доручень.

 

Полі?ція(фр. police, від дав.-гр. πολιτε?α — «держава») — система державної служби, що опікується охороною громадського порядку і боротьбою зі злочинністю.

 

В Україні, як і в деяких інших країнах, відповідна організація має назву міліція(ополчення), якої фактичного не стосується.

 

Експонати музею

В експозиції представлено, наприклад, свисток городового зі спеціального олов'яного сплаву щоб взимку не примерзав до губ. Один довгий свисток означав «переслідую порушника», два поспіль — «потребую підкріплення».

 

Значний інтерес викликає  медаль «За бездоганну службу», запроваджена  1876 року імператором Олександром ІІ для нижніх чинів поліції і пожежників, яких  жодного разу не затримали за хабарі впродовж п'яти років. Правоохоронні органи й сьогодні вважають одними з найбільш корумпованих в країні, тому відзначення такою медаллю залишається дуже акутуальним.

 

Серед експонатів музею привертають увагу ювелірні вироби і столове срібло, викрадені  1912 року у відомої артистки Аліни Розанової. Цю крадіжку поліція розкрила за чотири дні. Є тут також  водійські права і правила дорожнього руху 1912 року.

 

Не менш цікавими й екзотичними є  сучасні розділи експозиції: приладдя злочинців, зразки татуювань  карних злочинців, предмети творчості злочинців та ув'язнених.

 

Зала Великої Вітчизняної війни

Тут представлені документи і фотографії співробітників харківської міліції, які брали участь у Великій Вітчизняній війні. До списку учасників сьогодні внесено прізвища 1670 охоронців порядку.

 

Меморіальна зала

Тут розміщено фотографії співробітників міліції, які загинули під час виконання службових обов'язків.

 

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель. Нас, відвідувачів музею, дуже зацікавили  підробні купюри валюти, фальшиві  документи, зброя, вилучена у бандитів, численні подарунки від колег з інших держав.   Але головне, що залишається з тобою після відвідування музею, — це почуття єдності минулого, сьогодення і майбутнього.

 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2. Скласти кросворд з 14 слів, пов’язаних з історією міліції.  

3. Створити презентацію «Яка вона — професія міліціонера?», використовуючи додаткову літературу і матеріали Харківського музею міліції.

 

Література

1. Музейна педагогіка // Музеєзнавство. Музеї історичного профілю. — М. , 1988.

2. Музей і освіта: Оглядова інформація. — М. , 1989.

4. Медведєва Є. Б., Юхневич М. Ю. Музейна педагогіка як нова наукова дисципліна. Сб. Культурно-освітня діяльність музеїв. — М. : ИПРИКТ, Каф. Музейної справи, 1997.

5. Музей. Освіту. Культура. Процеси інтеграції. — М. : ИПРИКТ, Каф. Музейної справи, 1999.

6. http://www.abcvolga.ru/muz/kb/experts_m

Dounload PDF

Відгуки читачів