Українські народні пісні. Година спілкування у 4-му класі

В. І. Чекіна, учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист, Відмінник освіти України, НВК «Гармонія», м. Харків


Мета: поглиблювати та систематизувати знання учнів про українську пісню; розвивати інтерес до усної народної творчості, творчі здібності дітей; виховувати розуміння мелодійності, естетичні смаки, патріотичні почуття.

 

Обладнання: святково прикрашена актова зала; гасла-плакати («Пісня — голос народу», «Пісня і праця — великі дві сили»); магнітофон; касети із записами українських народних пісень; народні інструменти; пісенники українських народних пісень.

 

Хід заходу

 

I. Вступне слово вчителя

— Українська пісня... Що є чарівнішим за неї? Завжди на всіх етапах боротьби і життя пісня — добра та надійна супутниця народу. Назвіть авторів пісень. (Маруся Чурай, козак Семен Климовський, Остап Вересай)

 

Учитель звертає увагу дітей на виставку пісенників.

 

— В Україні більше 200 тисяч драматичних самодіяльних музичних колективів. Кожний вісімнадцятий мешканець України — учасник художньої самодіяльності. Проведімо сьогодні захід, присвячений українській народній пісні, щоб іще раз переконатися, що народну пісню може виконати кожний.

 

Поясніть значення висловів, що бачите на гаслах-плакатах.

 

II. Виконання українських народних пісень з елементами бесіди про їх значення

— Що називається піснею? Якими бувають пісні?

— Які пісні називають обрядовими? Які види цих пісень вам відомі?

 

Діти, одягнені в українські національні костюми, виконують пісню «Щедрик».

— Веснянки... Яка чудова назва пісень! Про що вони?

— Яку веснянку ви вивчили?

 

Діти виконують пісню «Ой, весна, весна, днем красна...».

— Під час виконання яких пісень виконують танок?

 

Дівчата виконують пісню-танок «Подоляночка».

— Які пісні називають історичними?

— Які історичні пісні вам відомі?

— Виконайте пісню, що найбільше сподобалася.

 

Двоє учнів виконують історичну пісню.

— Про що народ складав свої пісні? (Про чарівну природу, дівочу красу, любов, свої почуття) Ми у цьому переконаємося, прослухавши ще кілька пісень.

 

Звучить аудіозапис українських народних пісень (наприклад, «Ой, є в лісі калина», «Грицю, Грицю, до роботи...», «Ґандзя», «Ой, на горі два дубки», «Ой, ходила дівчина бережком»).

— Які це пісні? Обґрунтуйте відповідь.

— Які ще суспільно-побутові пісні вам відомі?

— У супроводі яких інструментів виконують пісні?

 

Учитель звертає увагу дітей на виставку інструментів.

— З-поміж українських пісень є багато таких, що виконувалися і виконуються без музичного супроводу. І серед них — коломийки. Що це за пісні?

 

Діти виконують коломийки у супроводі бубна, дерев’яних ложок.

— Сьогодні ви співали пісні. Сподіваюся, що у майбутньому ви станете справжніми шанувальниками народної пісні, професійними співаками, які прищеплюють любов до народної творчості.

 

Скільки тепла, ніжності, любові, власної душі вкладають вони, виконуючи ці пісні!

 

Звучить аудіозапис українських народних пісень: «Задзвонили дзвони» (у виконанні Анатолія Солов’яненка у супроводі оркестру українських народних інструментів; «Ой, у гаю, при Дунаю...» у виконанні тріо Мареничів).

 

Учитель звертає увагу дітей на своєрідну манеру виконання.

— Яка картина постала у вашій уяві?

 

III. Підсумок виховного заходу

— Чи сподобалися вам українські народні пісні?

— Чим саме?

— Тарас Шевченко писав:

І чужому научайтесь,

І свого не цурайтесь...

 

— Любіть українську пісню, співайте українських пісень, адже ви — діти України.

 

Учитель читає напам’ять уривок з вірша Максима Рильського «Пісні».

 

Коли пісні мойого краю

Пливуть у рідних голосах,

Мені здається, що збираю

Цілющі трави я в лугах.

 

В піснях і труд, і даль походу,

І жаль, і усміх, і любов,

І гнів великого народу,

І за народ пролита кров.

 

В піснях — дівоча світла туга

І вільний помах косаря,

В них юність виникає друга,

Висока світиться зоря...

 

Додатковий матеріал

 

Вислови про красу і силу української народної пісні

  • Бувають щасливо обдаровані особи і бувають щасливо обдаровані народи. Я бачив такий народ, народ — музику, це — українці.

Петро Чайковський

 

  • Пісні для Малоросії — все: і поезія, і історія, і батьківська могила.

Микола Гоголь

 

  • Відомо, що в пісні вилилася вся минула доля, весь справжній характер України.

Микола Добролюбов

 

  • У пісні те лиш живе, що життя дало.

Іван Франко

 

  • Наша дума, наша пісня не вмре, не загине...

Тарас Шевченко

 

  • Народна пісня — це насамперед історія землі української та невмирущість духу народного, це світ надій — сподівань, які не залишають людину і в найтяжчі лихоліття.

Михайло Стельмах

   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Ірина 23.03.2016
Раджу також вчителям ознайомитися із цікавою статтею "А пісня – це душа. З усіх потреб потреба…" у №7 психологічного журналу "Експеримент"

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 7982
 
Догори