Узагальнення матеріалів теми «Тип Хордові. Клас Земноводні». Урок — навчально-розвивальна гра «Біологічний марафон»

Р. Т. Кучук, учитель біології та географії I категорії Жовтневого НВК, с. Жовтневе, Решетилівський р-н, Полтавська обл..


Цілі: закріпити вивчений матеріал теми «Тип Хордові. Клас Земноводні»; узагальнити і розширити знання учнів про особливості будови та життєдіяльності Земноводних, їх різноманітність та значення в екосистемах і житті людини; розвивати пізнавальну активність, логічне мислення, творчі здібності учнів; виховувати стриманість, порядність, тактовність під час гри, любов до природи.

 

Обладнання й матеріали: таблиці «Тип Хордові. Клас Земноводні», карточки – завдання.

 

Базові поняття й терміни уроку: Амфібії, легені, трикамерне серце, два кола кровообігу, шкірні залози, кістки кінцівок та їхніх поясів, шкірне дихання, метаморфоз; статеві залози, ікра, кладка, пуголовок, весняне пробудження, зимове заціпеніння; Безногі, Хвостаті, Безхвості Земноводні, яйце живородіння, неотенія, лабораторні тварини.

 

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань; контроль знань.

 

Форма уроку: урок – гра.

 

Хід уроку.

І. Організація класу.

 

ІІ. Узагальнення і систематизація знань.

Вступне слово вчителя. Сьогодні на уроці у нас буде «Біологічний марафон». Марафон – надзвичайно далека дистанція, що становить понад 42км. Але для нас вона не буде виглядати такою довгою, бо взявши участь у змаганні, ви здивуєтесь, наскільки непомітно пролетів час. У нашому марафоні беруть участь дві команди. Змагання проводиться під гаслом: «Кожен за себе і за команду», що має на увазі особисту першість та першість команди.

Оцінювання: правильна відповідь – 1 бал, доповнення – 0,5 балів.

 

1 етап: «Упізнай за описом»

1. Дрібні деревні жаби, які живуть на різних континентах. На кінчиках пальців, а у деяких і на череві, є присоски. Завдяки цьому вони дуже вправно лазять по деревах, але нерестяться у воді. (Квакші)

2. Дивовижні хвостаті Земноводні, що зустрічаються в підземних водоймах Балканського півострова і в зарослих водоймах Північної Америки. У них зберігаються зябра, кінцівки дуже малі, для пересування суходолом не придатні, очі приховані під складками шкіри. (Протеї)

3. Земноводні, що ведуть наземний спосіб життя, шкіра їхня грубіша і містить більше залоз. Слиз отруйний. Вони знищують величезну кількість комах – шкідників. У середні віки селяни Європи купували їх на базарах і випускали у своїх садах і городах. В Україні  вони живуть у нірках, розмножуються у водоймах. (Ропухи)

4. Земноводні, що дуже цікаво турбуються про потомство. Самець намотує собі на задні кінцівки шнур з ікрою, тримається на суходолі в тінистих місцях. А на передодні появи личинок, переходить у воду. (Жаби – повитухи)

5. Хвостаті Земноводні, що живуть у вологих і тінистих лісах, мають плямисте забарвлення. Слиз на їхньому тілі отруйний. (Саламандра)

6. Найпримітивніші земноводні схожі на земляних червів, зариваються в землю на глибину до 50см. Розмножуються на суходолі, де самка, обвиваючись навколо кладки яєць, оберігає її доти, доки не вилупляться личинки, які переходять у воду.   (Черв’яга, ряд Безногі)

7. Земноводна, що веде деревний спосіб життя. Між пальцями у неї є перетинки, які допомагають під час стрибання вправно планерувати, перелітаючи на відстань до 15 – 20м. (Яванська літаюча жаба)

8. Австралійська жаба, в якої під час розмноження шкіра самки на спині стає пухкою і самець втоптує в неї ікру своїми лапками. Там відбувається розвиток ікринок. (Піпа суринамська)

 

Що об’єднує всіх цих  та інших Земноводних?   (особливості будови)

 

2-й етап «Заморочки з інтелектуальної бочки»

  • На червоній картці — запитання високого рівня, 10–12 балів.
  • На синій — достатнього рівня (заповнити таблицю), 7–9 балів.
  • На зеленій — середнього рівня (поняття), 4–6 балів.
  • Жовтий — початкового рівня (тести — обрати правильну відповідь), 1–3 бали.
 
Запитання  для високого рівня:
  1. Доведіть, що зовнішня будова жаби пристосована до водного та наземного способу життя.
  2. Порівняйте будову опорно – рухової системи кісткової риби та жаби.
  3. Яким чином влаштована травна система Земноводних? Порівняйте травну систему риб і Земноводних.
  4. У чому особливості дихальної системи земноводних і риб?
  5. Яким чином змінилася кровоносна система земноводних порівняно з рибами?
  6. Яким чином відбувається розмноження Земноводних?

 

Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика будови Земноводних та риб»

ознаки

земноводні

риби

1

Покриви тіла

 

 

2

скелет

 

 

3

Травна система

 

 

4

Дихальна система

 

 

5

Кровоносна система

 

 

6

Нервова система

 

 

7

Органи чуття

 

 

 

Заповніть таблицю: «Будова скелета Земноводних»

Відділ скелета

кістки

череп

 

хребет

 

Пояс передніх кінцівок

 

Пояс задніх кінцівок

 

Вільна передня кінцівка

 

Вільна задня кінцівка

 

 

 

 

Поняття:земноводні (амфібії), артерії, вени, артеріальна кров, венозна кров, капіляри, метаморфоз, клоака, кровообіг, газообмін.

 

Самостійна робота: З 15 вказаних особливостей різних тварин підкресліть ті, які характерні для представників класу Земноводні:

а) постійна температура тіла;
б) непостійна температура тіла;
в) живуть на суші й у воді;
г) живуть у воді;
д) живуть на суші;
е) живуть лише в прісних водоймах;
ж) два кола кровообігу;
з) одне коло кровообігу;
и) дихають із допомогою легенів;
к) дихають із допомогою зябер;
л) органи дихання — легені та шкіра;
м) тіло вкрите вологою шкірою;
н) шкіра суха, покрита зроговілою лускою;
о) розвиток без перетворення;
п) розвиток із перетворенням.
 
Тести:
1. Язик жаби необхідний для такого:
а) утворення звуків;
б) розпізнавання запахів;
в) жування;
г) вловлювання здобичі.
 
2. Серце у личинок Земноводних:
а) однокамерне;
б) двокамерне;
в) трикамерне;
г) серця немає.
 
3. Представниками Хвостатих Земноводних є:
а) протей;
б) кумка;
в) квакша;
г) очеретяна ропуха.
 
4. Представниками Безхвостих Земноводних є:
а) карпатський тритон;
б) гостроморда жаба;
в) звичайна ропуха;
г) велетенська саламандра;
д) кумка.

Визначте систематичне положення жаби трав’яної та саламандри плямистої.

царство

 

 

підцарство

 

 

тип

 

 

клас

 

 

ряд

 

 

рід

 

 

вид

Жаба трав’яна

Саламандра плямиста

 

Значення Земноводних в природі та житті людини.

  • Охорона Земноводних

Учитель. Я хочу, щоб ви усвідомили, що навіть маленьку непривабливу жабку потрібно охороняти, так як вона є з’єднувальною ланкою між усіма організмами на планеті Земля. Пробудження екологічної думки: усвідомити, що в природі все доцільно та відносно тому толерантне ставлення до живих істот – запорука їх виживання та збереження.

 

Можна прожити без багатьох досягнень науково – технічного прогресу. Без природи, без чистого повітря прожити неможливо. Зберегти ж планету придатної для життя людей можливо лише у такому випадку, якщо кожний житель планети зрозуміє просту істину: ставлення до природи не вимірюється одразу глобальними масштабами – до лісу, води, землі. У цьому ставленні завжди присутній ступінь відношення до одного єдиного дерева, до літра чистої води чи навіть до маленької жабки. Охороняючи щось одне, ми сприяємо збереженню природи в цілому.

 

Слайд «Бережіть природу»!!!

 

У вільну хвилину

  1. Колись люди у горщик з молоком поміщали жаб, щоб воно довго не скисало. Як ви думаєте, чому?
  2. Чим живляться жаби взимку? (зимове заціпеніння)
  3. Які земноводні вашої місцевості мають хвіст? (плямиста саламандра, звичайний та гребінчастий тритон)
  4. Якщо до тераріуму з голодною жабою помістити мертвих мух, чи їстиме вона їх? Чому?
  5. У яких містах світу і за що жабам поставлено пам’ятники? (пам’ятники в Сорбоні в Парижі та в Токіо)

 

ІІІ. Підбиття підсумків уроку.

 

ІV. Домашнє завдання

Творче завдання. Чому потрібно охороняти Земноводних? 

Dounload PDF

Відгуки читачів