Творення театрального дійства за системою «Клас-театр» («Абетка театрального мистецтва», 1-й клас)

О. М. Гусарук, учитель початкових класів, Біленська ЗОШ, Володимирецький р-н, Рівненська обл.


Тема. Робота над виставою «Подорож до країни Букварина». Інформація щодо процесу творення вистави. Хто такий сценарист? Основа сценічної справи. Театральна ейдейтика. Вправа «Театр»
 
Мета:
  • навчальна: ознайомити учнів із поняттями «вистава», «сценарій», «сценарист», основами сценічної справи; учити запам’ятовувати текст, сценічні пози, виконувати непідготовлені сценічні етюди; повторити історію виникнення театру та театральних вистав;
  • розвивальна: розвивати творчі здібності, уміння інсценізувати та імпровізувати, увагу, фантазію; формувати вміння спілкуватися з іншими членами театрального колективу;
  • виховна:y виховувати ціннісне ставлення до себе, людей та мистецтва театру.
 
Тип уроку: комбінований.
 
Форма проведення: урок-подорож.
 
Обладнання: ТЗН; ілюстративний матеріал; м’ячі; велика лялька; план подорожі.
 
Місце проведення: актова зала.
 
Хід уроку
 
 
І. Організаційний момент
 
Привітання
 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
 
Слово вчителя
— Діти, сьогодні ми знову завітали до актової зали. Уявіть, що ми потрапили до справжнього театру. І в цьому театрі ми вперше. Нам потрібно познайомитися з нашими колегами — акторами. Це знайомство відбуватиметься у формі гри. Ми багато гратимемо, а розпочнемо з того, що дізнаємося, якої думки ви про своїх друзів-однокласників та про мене. Цікаво, чи не так?
 
  • Вправа «М’ячі та компліменти»
Учні утворюють велике коло і перекидають одне одному два м’ячі (наприклад: червоний і жовтий) — у заданому вчителем темпі. Учень, який кидає червоний м’яч, називає будь-кого з учнів на ім’я. Той, хто ловить м’яч, миттєво додає відповідний комплімент: «Галинка... весела!», «Петрик... хороший друг!».
 
Потім темп пришвидшується. Учитель задає темп другим м’ячем. М’ячі можна змінювати.
 
ІІІ. Повідомлення теми уроку
 
Слово вчителя
— Поки ми грали, то не помітили, що до нашої зали завітала шановна гостя — актриса Лариса (лялька). Вона запрошує нас вирушити з нею в подорож до країни Букварини.
 
  • Ви згодні? (Так)
Ми маємо план нашої подорожі (демонструє план подорожі), але, щоб дістатися Букварини, пригадаймо вивчену на попередньому занятті скоромовку та покажемо рухи до неї.
 
Пилипова липа
 
В садочку у Пилипа
Зросла висока липа.
Не лінь було Пилипу
Щодня полити липу.
— Спасибі! — до Пилипа
Лопоче листям липа.
 
ІV. Викладення нового навчального матеріалу
 
  • Зупинка «Пізнайкіна»
Учитель. Перша зупинка — «Пізнайкіна». Актриса Лариса просить мене нагадати вам, що театр прийшов до нас із Давньої Греції. У стародавньому театрі глядачі сиділи на схилах пагорба, актори виступали біля його підніжжя. Щоб актора було добре видно, він надягав яскраву маску і взував сандалії на високих підборах. Маска (демонструє ілюстрацію) була одночасно гучномовцем. Греки мали відвідувати театральні вистави.
 
А як з’являється вистава? 
 
Про це ми дізнаємося на наступній зупинці. Рушаймо!
 
  • Зупинка «Навчальна»
Учитель. Перш ніж режисер розпочне готувати виставу, він має знайти сценарій, за яким відбудеться постановка.
 
 
Словникова робота
Автора, який пише сценарій, називають сценаристом.
 
Учитель. Вистава — це складний вид діяльності. Тут важливими є знання тексту, уміння виразно читати, навички правильно рухатися, використовувати міміку та жести, створювати відповідне
середовище, а ще вміння добирати необхідні атрибути. Але найголовнішим є вміння прислухатися одне до одного, розуміти й допомагати одне одному. У цьому вам допоможе дружба, адже виставу слід створювати всім разом. Щоб дістатися наступної зупинки, ми маємо визначити характерні риси персонажів казок, що ви оберете за допомогою жеребкування.
 
  • Робота в групах
Учитель об’єднує учнів у групи, які за допомогою жеребкування обирають персонажів казок.
 
Учитель. Розгляньте отримані зображення героїв. Допишіть слова, що найкраще характеризують:
  • група № 1 — кота, півника, лисицю, бджілку;
  • група № 2 — вовка, зайця, їжачка, ведмедя.
 
Орієнтовні відповіді: кіт — хоробрий (або ледачий); півник — довірливий; лисиця — хитра; бджілка — працьовита; вовк — злий; заєць — боязкий; їжачок — мудрий; ведмідь — вайлуватий тощо.
 
  • Зупинка «Акторська». Акторський тренінг
Учитель. На цій зупинці ми спробуємо відтворити образи обраних героїв, виконавши акторські завдання. Отже, ми — актори. Виконаймо вправу!
 
  • Вправа «Театр»
На початку гри відбувається розподілення ролей (Завіса, дерева, Вовк, Лисиця, Заєць, Півник, Ведмідь, Їжак тощо).
 
Учитель. Зараз ми ставитимемо виставу. Спочатку необхідно провести репетицію. Пам’ятайте про характери своїх героїв і поміркуйте, як саме маєте вийти.
 
Завіса пішла: «вжик-вжик».
Завіса пробігає по сцені в обидва боки.
 
Ні, не так! Ще раз!
Завіса повторює свої дії.
 
Тепер нормально.
Дерева, пішли!
Ведмедик, пішов!
Зайчик, пішов! Сховався за деревом.
Дмухнув вітерець, дерева захитали гіллям.
 
Вовчик, пішов! (І так далі, поки всі герої не вийдуть.)
 
Примітка. Якщо актори не виявляють належного старання, слід запропонувати їм повторити все спочатку.
 
Ви добре впоралися із завданням, тому сідаймо в потяг і рушаймо до наступної зупинки.
 
  • Вправа «Потяг»
Один учень — «тепловоз» («електровоз»), який дає сигнал для початку руху. Решта дітей — «вагони», чіпляються за нього та під час руху «чимхають»: «Чимх-чимх-чимх!», а «тепловоз» промовляє: «Ту-ту!».
 
  • Зупинка «Інформаційна»
Учитель. Актриса Лариса пропонує вам уважно послухати інформацію щодо етапів творення
вистави. Слухайте та запам’ятовуйте!
 
Потрібно:
  • визначити мету, заради якої обрано літературний твір;
  • для кожного персонажа визначити мету (що саме він хоче у певний період часу), продумати лінію його поведінки, пофантазувати з приводу його біографії та причин певної поведінки героя;
  • продумати декорації, бутафорію, призначити відповідальних за їх виготовлення;
  • уявити, як розвиватимуться події у майбутній виставі, мізансцени основних подій;
  • визначити, чим герої мають займатися на сцені для того, щоб не чекати на свою репліку, а мати певну лінію поведінки, конкретну дію;
  • спочатку кожний епізод необхідно обіграти етюдом;
  • виконувати поставлені вчителем завдання. 
 
Коли цей етап засвоєно, можна: додавати текст; над кожним епізодом виконавцям ролей необхідно працювати окремо; коли всі епізоди готові, їх можна з’єднувати докупи і ставити весь спектакль.
 
Кожен з вас матиме відповідне заняття для того, щоб почуватися членом колективу, усвідомлювати, що від нього також залежить спільний успіх.
 
V. Підсумок уроку
 
  • Зупинка «Країна Букварина»
Що ви очікуєте від цієї станції? (Відповіді учнів.)
 
Наш урок добіг кінця, але не сумуйте! На наступному занятті ми дізнаємося про країну Букварину, обов’язково продовжимо цю подорож.
 
Які вправи ви запам’ятали?
Dounload PDF

Відгуки читачів