Чому вигідно використовувати комп’ютер під час створення уроку

О. М. Романов, смт. Високопілля, Високопільський р-н, Херсонська обл.


Де ви берете матеріал до уроків?

 

Я з підручників, методичних книг, спеціалізованої літератури, ресурсів Інтернет, а ще читаю різні журнали, переглядаю наукові та документальні фільми.

 

Зауважу, що з підручників беру якомога менше матеріалу. Для повторення попереднього уроку та проведення контрольних робіт ставлю запитання, що стосуються мого матеріалу та інформації переважно з підручника. Просто я пам’ятаю, що коли сам був учнем, то було нецікаво на уроках історії. Вчителька читала в голос параграф підручника, який потім же задавала додому.

 

Тобто я звичайний вчитель.

 

Але ще не розумію, навіщо тримати ксерокопії, вирізки, записані від руки цікавинки і прийоми (прості, але ефектні) роботи з комп’ютерними програмами? Адже набагато зручніше все це зберігати в електронному вигляді.

 

Далі в статті я наведу «за» (як роз’яснення) і «проти» (як підзаголовок), щоб спробувати Вас переконати в цьому, а ви вже самі вирішуйте.

 

  • «Конспект повинен бути написаний від руки!»

В № 8 за 2012 р. І. І. Гришина, директор ВГ «Основа», писала: «… священна мантра ортодоксальних методистів: «учительський конспект повинен бути написаний від руки!». А чому він не може бути набраний на комп’ютері? Не може. А чому не можна користуватися «Моїм конспектом», якщо він «рекомендований» Міністерством? Не можна. А якщо урок буде сконструйований за допомогою комп’ютерної програми?.. Глухий кут. Кожний, хто має владу, реалізує її, як тільки вміє й розуміє».

 

У деяких школах і досі це є. Мені пощастило, бо можна користуватися «Моїм конспектом». Але як бути із серією «Усі уроки»? А як щодо інших методичних книг? А уроки в журналах?

 

Там теж є змістовні уроки.

 

Ось і доводиться ці уроки сканувати або відразу «розпізнавати» завдяки ABBYY FineReader електронні версії книг. Після чого комбінувати з цих матеріалів один урок.

 

А якщо хочеться доповнити конспект уроку цікавим фактом, зображенням тощо?

 

Будь-ласка, конспект уроку у вас електронний, в потрібній частині конспекту уроку нескладно розмістити додаткову інформацію.

 

Тепер порівняйте набраний конспект із таким же, але написаним від руки.

 

Переваги очевидні!

 

Електронний варіант є однорідним за змістом (без поміток: «див. ст.», «фото» та ін.), усе оформлено в єдиному стилі.

 

Ось якби ще було дозволено (і була можливість у самого вчителя J) використовувати на уроці планшети як носії уроків замість паперової копії уроку! Відкрив свій конспект уроку на планшеті — і відразу на уроці роби помітки про зміну фрагментів. Та ще й на папері і фарбі заощаджуєш.

 

  • Написати урок кульковою ручкою швидше, ніж набрати на комп’ютері

Мушу частково з цим погодитись.

 

Справді, якщо створюєш урок з нуля, його довго писати, а потім ще й потрібно набрати.

 

Але врахуйте такі пункти:

1) Наступного року можете використати цей же урок як основу нового.

 

2) Ви провели урок, зрозуміли, які він має недоліки, зробили помітки — і що далі? Сумніваюсь, що ввечері ви цей урок перепишете. А відкоригувати набраний урок займе декілька хвилин. При цьому ніхто не заважає зберегти видалений фрагмент окремо в папці.

 

3) Ось ви прочитали в книзі чи журналі інформацію, котру можна використати на уроці. Уявімо, що простий, але при цьому ефектний прийом. А урок з цієї теми уже провели.

 

Які ваші дії,якщо конспект уроку написаний від руки?

 

У кращому випадку ви до цього уроку прикріпите нову інформацію (у вигляді конспекту, ксерокопії…) скріпкою «на майбутнє».

 

А якби був урок електронний, то витратили б той самий час для того, щоб відкрити цей урок і відразу доповнити.

 

4) Припустімо, що вам потрібна копія уроку. Ваші дії у разі рукопису?

Перепишете? Чи не шкода часу? Зробите ксерокопію? Та це вже не серйозно. А якби був набраний урок, то… J

 

5) Вчитель використовує на уроці роздавальний матеріал. Якщо урок набраний, то достатньо скопіювати на окремі аркуші цей фрагмент (хід дій з практичної роботи та ще зі скріншотами J), кросворд, додатковий матеріал на самостійне опрацювання…) та роздрукувати потрібну кількість екземплярів.

 

До речі, я вчитель інформатики та фізики. І декілька років проводив лабораторні роботи з фізики за різними зошитами для лабораторних робіт. Щоправда, були і лабораторні роботи, які брав із журналів «Фізика в школі» (видавництво «Основа»), «Фізика» (видавництво «Шкільний світ») або з методичних книг. З останніх джерел робив роздавальний матеріал.

 

Зараз вже визначився, за якими авторами учням зручніше і зрозуміліше виконувати роботи.

 

Виходить досить цікава ситуація. В конспекті до уроку у мене розміщений фрагмент із зошита для лабораторних робіт (автори Ф. Я. Божинова, С. В. Каплун, О. О. Кірюхіна), а користуватись зошитом мені не радять, вже який рік вкотре, в методкабінеті, мовляв, у цих зошитів (схвалених МОН) відсутні голограми і при цьому рекомендують іншого автора (який теж без голограми Jі без дозволу МОН). Хоча зміст робіт у зошитах для лабораторних робіт Ф. Я. Божинової, С. В. Каплуна, О. О. Кірюхіна не змінився від того, що раніше їх зошити не були схвалені міністерством освіти і науки, а зараз схвалені, хоча і немає тієї ж голограми.

Ось і виникає запитання: «Чи мушу я розвиватись як учитель?»

Бо мені здається, що використання адмінресурсу не є цільовим для розвитку вчителя.

 

А що робити учням, якщо бачення вчителем виконання лабораторної роботи зберігається з ходом роботи в зошиті вищезгаданих авторів або інших?

Витрачати час на переписування ними ходу дій у звичайний, у клітинку, зошит?

Чи не було б корисніше витратити цей час на закріплення нових умінь з цієї теми?

 

6) У вас є графік чи діаграма, яку корисно використати на уроці. Чи не доцільніше було б створити її в Microsoft Excel чи OpenOffice Calc? Тим самим, отримаєте можливість коригувати її в майбутньому.

 

Якщо ж немає можливості створити аналогічну діаграму в табличному процесорі, то відсканувати оригінал та зберегти в графічному форматі.

 

Завдяки цьому ви зможете використати діаграму в конспекті уроку, в презентації, в роздавальному матеріалі.

 

Тепер врахуйте те, що у видавництв з’явились електронні конструктори уроків з уже набраними (!) уроками та ще з комп’ютерними презентаціями. І що, ви витрачаєте більше часу на створення уроку, завдяки такому диску, на комп’ютері порівняно з написанням від руки?

Сумніваюся.

 

Щодо використання презентацій.

За використання презентацій підвищується рівень використання наочності, з’являється можливість відтворення процесів (наприклад, фізичних). Збільшується мотивація учнів, полегшується опанування ними складного матеріалу.

 

І найголовніше, підвищується обсяг виконуваної роботи на уроці, збільшується продуктивність уроку,економиться час.

 

Завдяки презентації заощаджується до 30 % навчального часу порівняно з роботою біля класної дошки. Не потрібно писати на дошці означення, формули, потім витрачати час на витирання їх, щоб написати наступні. Не потрібно думати про те, чи вистачить місця на дошці, не варто турбуватися про те, якої якості крейда, чи все написане зрозуміло. Економлячи час, можна збільшити щільність уроку, збагатити його зміст.

 

7) Не завжди вдається знайти потрібне зображення в мережі Інтернет, у мультимедійних енциклопедіях та електронних підручниках. Що краще — показати зображення в журналі (книзі) чи вирізку?

Зручніше показати зображення на комп’ютері. Немає можливості використовувати проектор?

 

То є програма Ace Poster. Завдяки їй можна роздрукувати зображення як постер будь-якого розміру на декількох аркушах А4, а потім склеїти.

Важко сказати, скільки додаткового матеріалу має вчитель на комп’ютері

 

Порівняно до розмірів великої шафи з комп’ютером (точніше, з жорстким диском J) шафа виграє J.

Але ж інформації більше на електронних носіях.

 

Крім того, скільки часу ви витрачаєте на пошук інформації до уроку в цій «шафі»?

 

Навіть за наявності картотеки часу витрачаєте чимало. Якщо ж інформацію шукаєте на комп’ютері, то достатньо ввести пошукове слово у вікні пошук та вказати місце пошуку на диску. Ви в цей час вільні і продовжуєте працювати з конспектом уроку.

 

Є теми, подібні в різних за профілем класах, а отже, тільки в такому разі створювати електронний урок вигідно

 

У класах, різних за профілем, є подібні теми, а то й взагалі тема розрахована на декілька уроків. Краса.

 

Зробив один урок — і на декілька днів зробив собі вихідний.

 

Зізнаюсь, і я цим раніше користувався: «Ага, тема та сама, тема уроку теж, отже беремо за основу один конспект і доповнюємо або видаляємо фрагменти».

Отримувались на комп’ютері «клони» уроків.

 

Але помітив, що учням одного профілю не цікаві завдання іншого напряму. Наприклад, задачі з фізики розв’язувати завдяки табличному процесору Microsoft Excel не цікаво економічному профілю; хоча у фізичного ідуть ці уроки «на ура». І навпаки.

 

Поступово, з досвідом, мої конспекти змінювались (одні не дуже, інші — сильніше). А від деяких взагалі відмовився.

 

Доводилось пристосовувати уроки і до Linux, добре, що OpenOffice мало чим відрізняється від Microsoft Office. Але все одно доводилось.

 

Зараз є такі уроки, що в папці до них знаходяться кардинально різні варіанти: урок з акцентуванням на практичній частині для слабкого класу; урок із творчими завданнями для сильного класу; урок-гра; урок на основі структури наукового пізнання; урок на основі політехнічного принципу систематизації знань.

 

Самі розумієте, аби ці різні уроки були написані від руки і зберігались в окремих папках (одна папка — всі уроки певного класу за рік), то було б проблематично і достатньо довго зорієнтуватись, який саме урок мені потрібен на завтра.

 

Зараз згадую із вдячністю золоті слова колеги: «Навіть якщо іде паралель, то все одно врахуй можливості паралелей і за потреби пиши два абсолютно різні конспекти».

***

 

Зараз багато матеріалів до уроку можна знайти в інтернеті. Але не потрібно вірити в те, що «інтернет здатен на все». Ви можете витратити багато часу на пошук готового уроку чи виховного заходу і так нічого не знайти.

 

Я щоліта вечорами переглядаю на ресурсах Всесвітньої павутини уроки, і справді цікавих уроків мало. Простий приклад: із завантажених останнього разу презентацій і уроків на близько 500 Мб залишилось всього-на-всього 30 Мб. І це переважно «підглянуті» ідеї, методи, завдання і цікаві факти.

 

Інтернет учителеві корисніший в іншому:

  • Кліпарт (чітке зображення, яке не соромно роздрукувати, а отже, замінити ваші малюнки з папки).
  • Ребуси. Є сайт http://rebus1.com/ua/ (колись вчителька хімії задала додому нам, учням, підготувати цікаві запитання або кросворди за періодичної системи елементів Менделєєва, тож я самостійно на кожен елемент вигадав ребус), хоча і зараз доводиться самостійно вигадувати ребуси.
  • Шрифти і абетка-кліпарт (літери і числа в графічному форматі).

 

Сподіваюсь, що я переконав вас у тому, що мати електронний урок набагато зручніше. А саме:

  • Заощаджуєте місце вдома, в кабінеті.
  • Маєте швидкий доступ до змісту уроків та додаткового матеріалу.
  • Заощаджуєте час у майбутньому під час створення уроку.
  • Урок стає дійсно гнучким.
  • Швидше створите презентацію до уроку, тим самим заощадите час на уроці.
  • За потреби можна роздрукувати додатково роздавальний матеріал.
  • Самостійно можна виготовити стенд, плакат.
  • Зробити урок яскравішим.
Dounload PDF

Відгуки читачів