Узагальнення вивченого про вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при вставних словах. 8 клас

Л. М. Королюк, учитель української мови та літератури вищої категорії ЗОШ І–ІІІ ст. № 11, м. Вінниця


Мета:
- розширити й систематизувати знання учнів про вставні слова, закріпити навички й уміння правильно ставити розділові знаки при вставних словах;
- ознайомлювати і далі учнів із звичаями, традиціями, обрядами зимового календарного циклу;
- розвивати в учнів уміння:
  • самостійно працювати;
  • проводити мовні дослідження;
- виховувати інтерес до культурної спадщини нашого народу.Тип уроку: урок узагальнення знань.

 

Тип уроку: урок узагальнення знань.
Форма уроку: подорож.

 

Перебіг уроку

1. Вступне слово вчителя

— Готуючись до сьогоднішнього уроку, я згадала слова Дмитра Білоуса:

 

Коли ти плекаєш слово,

Мов струна воно бринить,

Калиново, барвінково

Рідна мова пломенить

Коли мовиш, як належить —

Слово чисте, як роса…

І від тебе, безперечно, теж залежить

Мови рідної краса.

 

Нехай сьогоднішній урок наповнить ваші серця добром, красою, прагненням чути й відчувати слово. А для цього ми здійснимо науково-дослідницьку подорож в ту синтаксичну частину нашого мовного парку, яка зветься «Вставні слова».

 

На дошці записано епіграф. Погляньте, чи є у цих рядках вставні слова. (Відповіді дітей)

— Є, це слово «безперечно», яке вказує га впевненість автора у сказаному.

 

2. Бесіда

Примітка: кожен учень має конверт, у який вкладає «шанси», що учитель дає учням, які відповідають усно і працюють біля дошки та на місцях.

 

Завдання на картках учні виконують на окремих листочках, які теж вкладають у конверт.

1. Які слова називаються вставними?

2. Які розділові знаки ставлять при вставних словах, словосполученнях, реченнях?

3. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

 

Робота біля дошки та в зошитах

Декілька учнів працюють індивідуально на аркушах за картками.

 

Пояснити орфограми та пунктограми.

1. У Новорічну ніч, як правило, не сплять.

2. Як кажуть, перший посівальник приносить у хату щастя.

3. Як відомо, Новий рік — символ надії і віри у краще майбутнє.

4. Надходила північ, а отже, й Різдво.

5. Зі Святим вечором пов’язано, безумовно, чимало повір’їв.

 

3. Пригадайте прикмети, пов’язані з певними святами. Запишіть у зошит два з них, які вас найбільше вразили.

 

Прикмети

1. Кажуть, коли під Новий рік добрий сніг, то сій гречку.

2. Звичайно, коли проти Нового року небо в зірках, буде урожай грибів.

3. Безперечно, коли перший день у Новому році веселий, то і рік буде такий.

4. В народі кажуть, якщо на Новий рік погода — буде в полі угода.

5. Мабуть, на Новий рік додалося дня на заячий скік.

6. Василів вечір додає дня на курячу ніжку.

7. За народним повір’ям, на Василя вечором відьми крадуть місяць.

8. Отже, коли на Водохреща риба табунами ходить, на рої добре буде.

9. У перший день Нового року до всього уважно приглядайся, бо все має віще значення.

10. Кажуть, якщо сніг випаде в цей день — щасливий рік буде.

11. Між іншим, якщо на Різдво тепло, весна буде холодною.

12. Крім того, якщо на Маланки (13 січня) сонячно й відлига, чекай теплого літа.

13. Зокрема, якщо на Василя (14 січня) багато пухнастого інею на деревах, рік буде багатий на мед.

14. У народі кажуть, якщо ніч проти Нового року тиха і ясна, буде щасливий рік не тільки для людей, а й для худоби.

 

Забираємо картки учнів, що працювали на місцях.

 

4. Гра "Редактор"

Уявіть, що ви працюєте у редакції будь-якої газети. Щоб стаття вийшла друком, її потрібно відредагувати. Спробуйте відредагувати речення. У яких випадках вставні слова, словосполучення є зайвими?

 

1) Як відомо, свято української коляди відзначають, між іншим, протягом двох тижнів — з 7 до 19 січня.

2) Це, звичайно, як кажуть, комплекс новорічних обрядів, куди, як відомо, входять Різдво, Василя та Водохреща.

3) Як вже мовилося, серед різноманітних страв на Святвечір обов’язково, безперечно, мала бути кутя.

4) Кутю, як відомо, з давніх-давен вважали, здається, основною обрядовою стравою.

 

5. Гра « Упіймай помилку»

Св’яткування, надвечір’я, матірю, любов’ю, полумяний, тьм’яний, розвязати, безязиковий, Св’ятослав, Вячеслав, кав’ярня, р’ясно, півялинки, зімятий.

— Повторімо за допомогою опорних схем правило вживання апострофа, а потім за допомогою тестів — теоретичний матеріал.

 

1. Котре із визначень правильне?

а) Вставними називаються слова (словосполучення, речення), які в усному мовленні виділяють інтонацією, а на письмі комами.

б) Вставними називаються слова (словосполучення, речення), які виражають ставлення мовця до висловленого ним повідомлення.

в) Вставними називаються члени речення, які виражають ставлення мовця до висловленого ним повідомлення.

 

2. Що допомагає відрізняти вставні слова від невставних?

а) Синтаксична роль;

б) спосіб вираження;

в) інтонація і значення, якого вони набувають у реченні.

 

3. Які слова в реченні вимовляють швидко і зниженим тоном?

а) Однорідні члени речення;

б) звертання;

в) вставні слова і сполучення слів.

 

4. Якщо вставні речення вимовляють пониженим голосом, швидким темпом, то на письмі виділяють…:

а) лапками;

б) дужками;

в) тире.

 

5. Як вставні слова пов’язані з іншими словами в реченні?

а) Тільки за змістом;

б) підрядним зв’язком;

в) граматично не пов’язані.

 

6. У якому з названих стилів мовлення вставні слова можуть бути реченнями?

а) У розмовно-побутовому;

б) у науковому;

в) в офіційно-діловому.

 

Використовуємо взаємоперевірку, обмінюючись зошитами. Кожне завдання оцінюємо 1 балом.

 

6. Словникова хвилинка

Утворіть словосполучення.

 

Величальна                постать

                                 пісня

                                 музика

                                 колядка

                                 споруда

                                 картина

Велична

 

 

Величальний (за словником Антоненка-Давидовича «Як ми говоримо») — призначений для вшанування, звеличення кого-небудь (молодих, господаря, господиню).

Величний — який викликає подив, захоплення своєю грандіозністю, надзвичайністю (споруда, монумент, пам’ятка)

 

7. Повідомлення учнів

Діти проводили пошукову роботу, готуючись до уроку. Їм потрібно було підготувати повідомлення, використовуючи вставні слова (словосполучення, речення), про святкування Різдва, Нового року і Водохреща

 

Звучить пісня-колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю».

 

Далі діти розповідають про традиції святкування: 1) Різдва; 2) Нового року; 3) Водохреща.

 

8. Слово учителя

 

На дошці записані слова:

  • Багато нового —
  • Чимало нового —
  • Мало нового —

 

— Діти, підніміть руки, хто сьогодні на уроці дізнався багато нового (рахуємо); чимало нового (рахуємо); мало нового (рахуємо).

Потім учні ховають у конверти свої шанси та записують кількість балів за тести і здають учителю.

 

9. Домашнє завдання

  • Повторити матеріал про вставні слова.
  • Написати твір-мініатюру «Чи потрібно пам’ятати звичаї і традиції свого народу?», використовуючи вставні слова, словосполучення, речення.
Dounload PDF

Відгуки читачів