На гостині в Іменника. Урок-казка у 3-му класі

Л. В. Шестерікова, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, ЗОШ І–ІІІ ст. № 33, м. Львів


Мета: ознайомити учнів з поняттям іменник, з його істотними ознаками, роллю в реченні; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати закономірності мовних явищ; виховувати любов до рідної мови, до казки.

 

Обладнання:таблиці із записами речень; предметні малюнки; палочка-виручалочка; макет корабля; малюнки із зображенням замків.

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

 

II. Повідомлення теми і мети уроку

Учитель. За далекими морями, за високими горами розташована країна Морфологія. У цій незвичайній країні живуть прекрасні принци. Одного з них звати Іменником.

 

— Сьогодні, діти, ми здійснимо подорож до чарівної країни, щоб зустрітися з Іменником.

— Що візьмемо з собою в дорогу? (Знання, дружбу, активність, наполегливість, кмітливість)

— Вирушаємо у подорож на кораблі. Але візьмуть нас на корабель тільки після того, як дамо відповіді на запитання, прослухавши вірш.

 

Ліс, праліс, гай, перелісок, діброва,

Байрак та бір — які іще тобі,

Одягнутому в шати голубі,

Дала імення щедра наша мова?

 

— Яких слів найбільше у вірші?

— На які питання вони відповідають?

— На що вказують?

— Як називаються слова ліс, праліс, гай…?

 

Висновок. Іменники вказують на назву предмета і відповідають на питання хто? що?.

 

— Ми успішно впоралися із завданням. Ми вже на кораблі. Корабель відпливає, але натрапляє на перешкоду — підводні рифи. Щоб її подолати, ми повинні виконати наступне завдання.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

1. Дидактична гра «Добери слово» (колективна робота)

Завдання: прочитати, замість малюнків назвати слова.

Лісові стежки замело білим сніжком. Тихо в казковому... . Ось на галявині старий ... стоїть. Він ховає у своєму старому дуплі руду ... .

Ще восени запасла лісова господарка ... .

— Визначте рід іменників, що записували замість малюнків. Позначте закінчення.

— Які закінчення мають іменники чоловічого, жіночого і середнього родів? (Відповіді дітей.)

 

  • Фізкультхвилинка

Всі ми разом спозаранку

Робимо зарядку.

Похитали головою,

«Раз» — притупнули ногою.

Руки вгору, руки вниз.

«Два» — присіли, піднялись.

Гарно всі ми відпочили

Й до роботи приступили.

 

2. Гра «Добери власний чи загальний іменник»

1-ша команда добирає власні іменники, 2-га команда — загальні іменники.

— Як пишуться іменники — власні назви?

— Корабель успішно доплив до замку, що містить багато палат. Щоб дістатися потрібної нам палати, потрібно виконати завдання.

 

3. Опрацювання правила за підручником

 

4. Робота в парах

Завдання: записати назву предметів, утворити множину.

 

 

— Чи однакові закінчення мають іменники у множині та однині? (Відповіді дітей.)

 

5. Робота в групах

Завдання для 1-ї групи:

1) виписати іменники, поставити до них питання.

Стоїть у мене на городі старий ясен. Чимало птахів прилітає до нього. Цвірінчать цілий день. З гілки на гілку стрибають.

2) Іменники море, зоря, птах, сніжинка поставити у множині; виділити закінчення.

3) Скласти два речення за вибором. Підкреслити головні й другорядні члени.

 

Завдання для 2-ї групи:

1) списати рядки вірша, ставлячи закінчення іменників у множині.

Як то гарно, любі дiм..,

У вікно вам виглядати.

В ньому все — топол.., квіт..,

Сонце й поле біля хати.

 

2) Вставити пропущені літери, визначити рід іменників.

С..лач, кр..ло, в..сна, л..н, з..рно, м..довий.

 

3) До іменників дібрати антоніми.

День—

Зима —

Гора —

Сміх —

 

Завдання для 3-ї групи:

1) списати, визначити число і рід іменників.

З давніх-давен народ над усе цінував хліб, сіль і честь. Хліб — то багатство, достаток, сіль — то гостинність і щирість, а честь — то людська гідність, за яку предки наші стояли і нам заповідали стояти на тому.

 

2) Дати відповіді на запитання. Утворити від слів-іменників множину.

  • Як називають людину, яка пече хліб? (Пекар)
  • Як називається скляний ящик для риб? (Акваріум)
  • Як називають пташку, яка мелодійно співає? (Соловей)

 

3) Розшифрувати анаграму. Знайти «зайве» слово.

паКарти

ликана

ловес

неквіт

 

6. Презентація робіт

 

IV. Підсумок уроку

 

  • Бесіда

— Чи всі завдання виконали для того, щоб зустрітися з Іменником?

— Якими є ваші враження від уроку?

— Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?

   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 8162
 
Догори