Твоє здоров’я — у твоїх руках. Корисні та шкідливі звички

М. В. Саган, Рівненська обл.


До теми про звички, їх види та вплив на спосіб життя людини вчитель основ здоров’я повертається кілька разів протягом навчального року, причому в кожному класі. Про це говорить класний керівник на виховних годинах, батьківських зборах, психолог чи соціальний педагог — під час просвітницьких заходів. Ці питання піднімають під час тематичних або предметних тижнів у навчальному закладі. Додайте своє бачення, особисту професійну «фішку» — і пропонований матеріал стане канвою цікавого заходу чи уроку основ здоров’я.

 

 

Тема. Формування звичок у підлітків

 

Мета: указати учням на значення звичок у житті людини, на їх взаємозв’язок зі здоров’ям, дати уявлення про причини формування позитивних і негативних звичок, роль у цьому соціальних умов; учити порівнювати корисні та шкідливі звички, робити відповідні висновки; розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, систематизувати; сприяти формуванню життєвих навичок і компетенцій учнів; виховувати культуру спілкування.

 

Обладнання: малюнки підручника, роздавальний матеріал, папір формату А3, маркери, скотч, картки із ситуаційними задачами.

 

Висловлення-епіграф до уроку: «Здоров’я — усьому голова, твоє здоров’я — у твоїх руках»; «Бережи одяг, доки новий, а здоров’я — доки молодий».

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

2. Встановлення позитивного емоційного настрою

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

— Пригадайте, що таке здоров’я?

— Від чого воно залежить?

— Чи залежить здоров’я безпосередньо від нас самих? Наскільки?

— Що називають способом життя? (Це той чинник здоров’я, який безпосередньо пов’язаний із поведінкою людини)

— Продовжте речення: «Складовими здорового способу життя є…». Охарактеризуйте сказане вами.

 

ІІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку

Ми починаємо вивчати новий розділ «Соціальна складова здоров’я». У ньому також ітиме мова про складові здорового способу життя. Тема сьогоднішнього уроку — звички, їх види та вплив на здоров’я людини.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

1. Поняття «звичка»

— Пригадайте, чи доводилося вам під час виконання певних дій відчувати потребу або бажання робити це знову і знову? Наведіть приклади.

Це і є ваші звички. Звичка — це особлива форма поведінки людини, що виявлена в здатності робити ті чи інші дії, закріплені внаслідок багаторазового їх повторення.

— Які ви знаєте звички? Наведіть приклади звичок членів своєї родини, товаришів, своїх.

Звички бувають корисні, які зміцнюють здоров’я людини і свідчать про рівень її культури, та шкідливі, що сприяють погіршенню здоров’я людини. Ще окремо виділяють нейтральні звички. Вони ніяк не впливають на здоров’я і спосіб життя людини, а просто вирізняють людину серед інших.

 

2. Робота в групах

Клас об’єднується в дві групи: «Мийдодір» і «Айболить».

 

Завдання групам:

«Мийдодір» — скласти список корисних звичок і дати пояснення, як вони впливають на стан здоров’я;

«Айболить» — скласти список шкідливих звичок і дати пояснення, як вони впливають на стан здоров’я.

Після закінчення роботи представники кріплять плакати на дошці та звітують.

 

Приклади корисних звичок:

1. Мити руки перед їжею, після відвідування туалету та повернувшись із прогулянки.

2. Чистити зуби, регулярно митися під душем.

3. Спати з відчиненою кватиркою.

4. Робити вранішню гімнастику.

5. Дотримувати режиму дня.

6. Охайність, чесність, увічливість.

 

Приклади шкідливих звичок:

1. Гризти нігті.

2. Плямкати та сьорбати під час їжі.

3. Облизувати пальці.

4. Колупатися в носі.

5. Кидати на підлогу сміття.

— Висновок. Отже, як впливають на стан здоров’я шкідливі звички? (Руйнують здоров’я )

Як впливають на стан здоров’я корисні звички? (Сприяють збереженню та формуванню здоров’я)

 

3. Оздоровлювальна вправа. Релаксація «Відчуття свіжості»

(Слова вчителя учні відтворюють у відповідних рухах і міміці.)

Учитель. Безумовно, бути завжди чистим і охайним — корисна звичка.

 

Відчуття свіжості — прекрасне відчуття! Уявіть собі чудовий літній ранок. Ви прокинулися з першими променями сонця, усміхнулися йому, солодко потягнулися, зробили кілька плавних рухів руками, тулубом. Настав час приймання водних процедур. Ви стаєте під душ і уявляєте, як тепла водичка змиває з вас сумні або обтяжливі думки, відбиток неприємних подій, позбавляє важкості й сонливості. Натомість прохолодна вода наповнює вас позитивною енергією, додає бадьорості, оптимізму, свіжості, краси.

 

V. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів

1. Розгляд ситуаційних задач (за картками)

 

VІ. Підсумок уроку

1. Колективне проговорювання віршів

Щоб міцне здоров’я мати,

Треба дуже добре знати

Дітям правила прості

Та за змістом — золоті.

 

Щоб нічого не боліло

Полюбити треба мило!

Часто й чисто руки мити

Та в охайному ходити.

 

Щоб здорові зуби мати,

Слід про них щоденно дбати,

Чистить, ротик полоскати,

А твердого не кусати.

 

Овочі та фрукти мити,

Щоб ніколи не хворіти,

Бо мікроби щохвилини

Так і линуть до людини.

 

Та й волосся причесати,

Щоб красивий вигляд мати.

А в кишені кожну днину —

Носову носи хустину!

 

Щоб здоровим довго жити,

Воду слід усім любити,

Мило, пасту, гребінець —

Будеш справжній молодець!

 

2. Обговорення змісту притчі

Притча:

«У лісі росте маленька травичка, яка має маленькі корінці. Більша травичка має міцніше коріння, кущі ще міцніші, дерево має великі корені.

Корінь — це звичка.

Яку рослину легше вирвати?(Маленьку травичку)

Учитель. Правильно. Маленькі корінці — маленькі звички, їх легко позбутися. Позбутися важко «закоренілих» звичок, тобто великих коренів.

 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал підручника (§ 10, с. 59-62).

Dounload PDF

Відгуки читачів