Старим речам нове життя. Урок-гра

Н. П. Стецула, учитель трудового навчання, вищої категорії, старший учитель, Теребовлянська ОКСЗШІ для глухих дітей, Тернопільська обл.


Тема. Старим речам нове життя. Розширення вузьких речей

 

Мета: розширювати та збагачувати знання учнів про ремонт одягу; ознайомити учнів із методами розширення вузьких речей, навчити добирати тканину для вставок; розвивати просторову уяву, художній та естетичний смаки, творчі здібності; виховувати бережливість, раціонально використовувати речі; корегувати вимову слів і правильність формулювання речень.

 

Інструменти й матеріали: швейна машинка, оверлок, вузькі речі, які потребують розширення, швейні нитки, голки, ножиці, наперсток, сантиметрова стрічка, лінійка кравецька, мило.

 

Нові слова: розширення, поновити, вузький, добираємо, вставка.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Організація уваги учнів. Перевірка готовності учнів до уроку.

Мовна хвилинка

  • Який у нас зараз урок?
  • Що ми робимо на уроках трудового навчання?
  • Назвіть слова, що починаються на «К».
  • Назвіть слова зі звуком [к]посередині.
  • Назвіть слова, у яких «К» у кінці.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель показує зображення одягу, учні мають охаректиризувати його: назва, вид, призначення.

Наприклад — пальто жіноче, зимове, повсякденне.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні не простий час у матеріальному плані. Багато сімей не можуть дозволити собі щосезону купувати нові речі, бо дорого, а грошей не вистарчає. Можна поновити старі речі, надати їм нового життя.

 

IV. Повідомлення теми й мети уроку

 

V.Вивчення нового матеріалу

Учитель. Сьогодні в нас урок не звичайний. Уявімо, що ви вже дорослі, у вас є сім’я, діти. Русланка буде мамою, бо вона найстарша. У неї є двоє діток — хлопчики Івасик і Тарасик.

 

Одного разу, коли Тарасик повернувся зі школи, мама помітила, що його штанці короткуваті. «Підріс син», — подумала. Добре що в шафі є майже нові штани Івасика — старшого братика, він швидко виріс, не встиг зносити штанів. Мама швиденько знайшла Івасикові штанці і приміряла на Тарасика. Радості мало, хоч штани за довжиною підходили, та були завузькими. Мама розчарувалася, доведеться купувати нові штани. У цей час зайшла сусідка. Послухала зітхання мами й заспокоїла її. «Я вже давно знаходжу вихід із таких ситуацій», — розповіла сусідка. Короткі речі (штани, сукні, спідниці) можна подовжити, а вузькі — розширити. Поки діти ще малі, їм усе пасує, можна підібрати гарну вставку чи манжет, й одяг буде виглядати дуже гарно й оригінально. Наступного дня мама з Тарасиком пішли до знайомої кравчині. Кравчиня розповіла, що є декілька методів розширення поясних виробів. Діана буде кравчинею та розповість про те, як можна розширити вузькі речі.

 

Кравчиня. Можна вставити клин у поясі чи задньому шві, або вставку в боковому шві.

 

Щоб виріб мав гарний вигляд, важливо правильно підібрати тканину для вставки чи клина. Це може бути тканина зі старих джинсів, пальта чи сукні. Головне, щоб було гармонійне поєднання кольорів і товщини тканини.

 

VI. Практична робота «Розширення дитячих штанів»

Учні приносять вузькі дитячі штани.

 

Учитель. Тепер ви всі будете кравчинями. Ми разом будемо підбирати тканину і робити вставку в боковий шов.

 

Хід роботи

1. Повторення правил безпечної роботи під час роботи з ножицями, голкою, швейною машинкою та праскою

2. Визначення ширини вставки, яку потрібно вставити в боковий шов штанів

  • Виміряємо об’єм ноги в стегні та об’єм талії в дитини.
  • Потім виміряємо об’єм штанини в районі стегна та об’єм пояса на штанах.
  • Віднімаємо різницю. Це й будуть розміри нашої вставки + припуски на шви й на вільне облягання.

(Учні працюють разом з учителем)

3. Викроювання за визначеними розмірами вставки

4. Розпорювання бокового шва

5. Ушивання вставки в боковий зріз

6. Прасування готового виробу

 

VII. Закріплення здобутих знань і вмінь

  • Що можна зробити, якщо штани закороткі?
  • А що робити, якщо завузькі?
  • Якою має бути вставка до вузьких штанів?
  • Як визначити розміри вставки?

 

VIII. Підбиття підсумків уроку та оцінювання

 

Аналіз виконаних робіт і виставлення оцінок.

Учитель. Сьогодні ми з вами погралися в серйозну гру, яка може повторитися у вашому дорослому житті. Ви сьогодні старанно попрацювали й дали нове життя старим речам. Я бажаю, щоб ви завжди були творчими й винахідливими. Тоді ви й ваша сім’я будете виглядати гарно і стильно, не витрачаючи на це багато коштів. Навчитися шити ви можете на уроках трудового навчання. А навчаючись далі, ви можете здобути професію швачки. Це цікава, творча професія, яка знадобиться кожній жінці.

 

Урок-гра

Тема. Старим речам нове життя. Подовження кротких речей

 

Мета: розширювати та збагачувати знання учнів про ремонт одягу; ознайомити учнів із методами подовження закоротких речей, навчити добирати тканину для манжет, кокеток; розвивати просторову уяву, художній та естетичний смаки, творчі здібності; виховувати бережливість, раціонально використовувати речі; корегувати вимову слів та правильність формулювання речень.

 

Інструменти й матеріали: швейна машинка, оверлок, закороткі речі, які потребують подовження, тканина для манжет; швейні нитки, голки, ножиці, наперсток, сантиметрова стрічка, лінійка кравецька, мило.

 

Нові слова: подовження, короткий, добираємо, кокетка, манжети.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Організація уваги учнів. Перевірка готовності учнів до уроку.

 

Мовна хвилинка

  • Який у нас зараз урок?
  • Що ми робимо на уроках трудового навчання?
  • Назвіть слова, що починаються на «К».
  • Назвіть слова зі звуком [к]посередині.
  • Назвіть слова, у яких «К» у кінці.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель показує зображення одягу, учні мають охаректиризувати його: назва, вид, призначення.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Учора на уроці трудового навчання ми гралися в майже дорослу гру. Пригадуєте? Ми давали нове життя старим речам. Сьогодні ми продовжимо цю гру. Пригадайте, що сказала сусідка мамі про короткі штанці Тарасика.

(Не біда, їх можна подовжити.)

 

IV. Повідомлення теми й мети уроку

 

V. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Цього разу мама пішла з Тарасиком до кравчині вже з короткими штанами. Кравчиня запропонувала два варіанти розв’язання проблеми.

 

Кравчиня.

1. Пришити манжети по низу штанів.

2. Зробити вставки вище колін (фасон штанів це дозволяє).

Учитель. Можливо, ви також запропонуєте якийсь спосіб подовження штанів, що не назвала кравчиня?

 

«Мозковий штурм»

  • Якщо це класичні штани (демонстрування зображення) чи шкільна форма? (Манжети треба робити тільки з тканини, яка за кольором і завтовшки відповідає основній тканині)
  • Якщо такої тканини більше немає, як бути в такому разі? (Можна підгин нижнього зрізу штанів повністю розпустити, це приблизно 3-4 сантиметри, а підігнути низ брючною стрічкою чи іншою цупкою тканиною.)

 

Учитель. Щоб виріб мав гарний вигляд, важливо правильно підібрати тканину для манжет чи кокетки (у спідничках), а може й вставки. Це може бути тканина зі старих джинсів, пальта чи сукні. Головне, щоб було гармонійне поєднання кольорів і товщини тканини. Манжета, кокетка чи вставка не тільки подовжить виріб, а й буде прикрашати його, освіжати, якщо все підібрати зі смаком. Штани чи спідничка набуде нового, цікавого вигляду.

 

V. Практична робота «Подовження дитячих штанів»

Учні приносять короткі дитячі штани.

Учитель. Тепер ви всі будете кравчинями. Ми разом будемо підбирати тканину і робити вставку чи дошивати манжети.

 

Хід роботи

1. Повторення правил безпечної роботи під час роботи з ножицями, голкою, швейною машинкою та праскою

2. Визначення довжини манжети чи вставки

  • Міряємо довжину виробу на дитині від пояса до середини каблука взуття — це необхідна довжина.
  • Потім міряємо довжину штанів, різниця й буде довжиною манжети чи вставки.

(Учні працюють разом з учителем)

3. Викроювання за визначеними розмірами вставки чи манжети.

4. Пришивання манжети до низу виробу

  • Щоб пришити вставку, потрібно намітити місце на обох штанинах, розрізати по лінії намічання і вставити вставку швом у «замок» або зшивним, обверложити (залежить від фасону штанів).

5. Прасування готового виробу.

 

VI. Закріплення здобутих знань і вмінь

  • Що можна зробити, якщо штани закороткі?
  • А що робити, якщо завузькі?
  • Якою має бути вставка чи манжета?
  • Як визначити розміри манжети чи вставки?

 

VII. Підбиття підсумків уроку та оцінювання

  • Аналіз виконаних робіт.
  • Виставлення оцінок.
Dounload PDF

Відгуки читачів