Правильно запитати. Правильно відповісти. Урок розвитку мовлення у 1-му класі

В. Л. Богуславська, спеціаліст І категорії, НВК «ЗОШ І ст. — гімназія ім. В. Т. Сенатора», м. Сміла, Чернігівська обл.


Мета: формувати в учнів ключову компетентність «вміння вчитися»; формувати вміння розширювати запитання, правильно користуватись звертанням; навчати дітей формулювати запитання, правильно, точно, чітко відповідати на них на матеріалі віршованих творів, у яких містяться короткі запитання; учити працювати в парі, складати діалог.

 

Обладнання: презентація (зимовий пейзаж з музичним супроводом); сніжинки із завданням для звукового аналізу слів; «Дерево знань» — ялинка; малюнки зі знаками запитання і крапки.

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент. Психологічний настрій

Учитель. На дворі похмуро і сумно. Але ми не сумуватимемо. Ми засвітимо в нашому класі маленькі сонечка. Це — ваші посмішки. І всім навколо одразу стане тепліше і веселіше. Посміхніться одне одному, нашим гостям і мені. Ось тепер ми готові до роботи.

 

II. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні до нас на урок завітала гостя. Ви впізнаєте її за малюнками, за музикою. (Слайд-анімація: зимовий пейзаж, падає сніг.)

— Чи впізнали ви нашу гостю? (Зима)

 

Зима

Так, я — Зима, я — Білосніжка —

Весела і сумна, і сніжна.

Я хочу знати: хто і що?

Де і коли, чому, про що?

Коли зумієш відгадати

І точну відповідь сказати,

Своє питання задавай

І подаруночки приймай!

 

— Зима навчить нас ставити запитання (учитель прикріплює на дошку знак питання) і відповідати на них (учитель на дошці прикріплює знак — крапку).

 

III. Робота над новим матеріалом

 

1. Робота за віршем А. Житкевич «Привіт, Зимо!»

— Хто почув запитання зі слів Зими? Чи можете їх повторити?

 

Діти називають запитання, учитель прикріплює їх навколо знака запитання.

 

 

 

— Молодці, ви були уважними! Дійсно, ці слова нам допомагають ставити запитання. Діти, а чи зможемо ми відповісти на них?

 

— Отже, пропоную послухати вірш «Привіт, Зимо!». У ньому прозвучать запитання до зими,— будьте уважними, не пропустіть їх, і спробуйте пофантазувати.

 

Окремі діти читають (розповідають) вірш, а решта відповідають.

 

ПРИВІТ, ЗИМО!

Привіт, зимо!

Чекала я тебе.

Скажи, зимо,

Де ти блукала, де?..

 

Літала вечорами,

Холодними ярами,

Чи не втомилась ти?..

 

А я тебе шукала,

А я тобі співала:

— Прийди, прийди, прийди.

Привіт, зимо!

Я знала, ти прийдеш.

Скажи, зимо,

Чи сніжною будеш?..

 

Так хочеться ковзати

На лижах і санчатах

Там, де сніги, сніги.

Лиш стану біля річки,

Щоби зігріти щічки,

А ти кричиш: «Біжи!»

 

— Дякую вам за прекрасні відповіді! Гадаю, зима відповіла б приблизно те саме. А тепер послухайте, які побажання до зими висловлює поет.

 

Привіт, зимо!

Не поспішай в світи.

Собі, зимо,

Дорогу замети.

Побачиш гарні квіти.

Зустрінеш тепле літо,

Все буде, як завжди.

А я тобі на свята

Пісень буду співати:

— Прийди, прийди, прийди!

А. Житкевич

 

— Діти, як звертається до зими поет? Яке слово він вживає? (Зимо)

 

  • Фізкультхвилинка (під музику)

— Час відпочити разом з помічницею Зими. Пропоную підвестися й уважно повторювати всі рухи за нею.

Ялинка виконує рухи, а діти разом з нею роблять розминку.

 

2. Звуковий аналіз слів

— Ялинка з вами так розтанцювалася, що струсила з себе сніжинки, що упали вам просто на парти. На їх звороті — малюнки. Упізнайте, що на ньому зображене, і зробіть звукову модель цього слова. (Діти виконують роботу, звучить музика.)

— Молодці, покладіть сніжинки на парту, а згодом ми до них обов’язково повернемося.

 

3. Робота над віршем В. Скоморовського «Навкруги казкові шати»

— Про Зиму складено багато віршів. Чому? (Вона красива, весела, цікава, незвичайна, казкова) Ми послухаємо зараз ще один. Я хочу, щоб ви поглянули на ці картинки.

 

(Слайди із зображеннями: розкішне вбрання; плетений виріб; дерево в’яз; пелюшки для немовля; метелиця (віхола); людина, яка поспішає.)

 

— У цьому вірші зустрінуться такі слова: шати, плетиво, в’яз, сповиток, віхола, нашвидку. Чи зможете ви впізнати і назвати картинки, що їм відповідають?

 

(Якщо діти здогадались, учитель підтверджує і ще раз промовляє значення слова, якщо ні — показує картинку і розповідає про значення слова.)

 

Шати— багате, розкішне святкове вбрання.

Плетиво— що-небудь сплетене, переплетене.

В’яз— дерево.

Сповиток— те, у що загортають немовля,— пелюшки.

Віхола— сильний вітер зіснігом; метелиця, хуртовина.

Нашвидку— квапливо, поспіхом, похапки.

 

— Отже, слухаємо вірш та уявляємо казкову картину, не забуваємо знайти у вірші запитання.

 

НАВКРУГИ КАЗКОВІ ШАТИ

Навкруги казкові шати —

Сиве плетиво гілок.

Спробуй зразу відгадати,

Де тут в’яз, а де дубок.

 

Де калина, де шипшина,

Де черешенька мала?

Все зима запорошила,

Запушила, замела.

 

Сидять над озером ялинки,

Як сестрички в сповитку,

Біла віхола хустинки

Їм зіткала нашвидку.

 

І березка — мов лілея —

В платті з ніжних пелюсток.

Замість бантика у неї —

З клена зірваний листок.

В. Скоморовський

 

— Уявили себе в казці? Які слова вам допомогли це зробити? Чи помітили у вірші запитання? Чому взимку важко впізнати дерева? (Відповіді дітей.)

 

4. Складання коротких загадок про дерева

— Чи відомо вам, що в казці рослини розмовляють?

 

Зима

Раз, два, три —

Дерево, заговори!

 

— Спробуйте уявити себе тим деревом, що у вас на картинці. Поміркуйте, що б ви про себе змогли нам розповісти, зокрема, чи ви дикоросла, чи культурна рослина. Спробуйте розповісти нам про це, не називаючи себе. Наприкінці стослої розповіді не забудьте поставити запитання «Хто я?». Найсміливіші дерева піднімуть свої «гілочки», коли будуть готові. А швидко і правильно виконати це завдання вам допоможе ось ця картинка. (На слайді схема: розмір, форма листочка, плід чи квітка.)

 

Двоє-троє учнів виступають зі своїми загадками. Решта дітей відгадують, нагороджують активних учнів аплодисментами.

 

  • Фізкультпауза

— Якщо ми — дерева, то сидіти тривалий час не можемо. Отже, встали струнко, стовбурець вирівняли, свої гілочки розпрямили, потягнулися ними до сонечка (його так мало взимку), а ті дерева, що стоять поруч утворили гілочками плетиво, обережно, щоб не завдати болю одне одному. Вітерець прилетів, легенько нахилив гілочки ліворуч, праворуч, уперед, назад. Погойдалися деревця. Сіли за парти.

 

5. Складання діалогу

— А тепер попрацюємо в парах. Один з вас залишиться деревцем із казки, а другий перетвориться на звичайного хлопчика чи дівчинку. Поставте одне одному запитання і дайте на нього відповідь. Як назвемо таку розмову? (Діалог)

— Правильно звертайтесь одне до одного: до дерев — берізко, каштане, клене, дубочку; до дітей — хлопчику, дівчинко. Послухайте уважно цей діалог. Що в ньому не так?

Учитель наводить приклад неправильного діалогу без звертань, неправильно сформульованими запитаннями. Діти озвучують помилки в діалозі. Потім пропонує правильний діалог.

Діти складають діалоги, озвучують їх.

 

Метод «Інтерв’ю»

— На жаль, дерева можуть розмовляти тільки в казках. А наша казка добігає кінця. Наприкінці, перед тим як ви станете звичайними учнями, я хочу взяти інтерв’ю у дерев.

Учитель підходить до дітей і запитує: «Що сниться вам узимку?»

 

IV. Підсумок уроку

 

  • Бесіда

— Чи навчила нас Зима ставити запитання?

— А відповідати на них чітко, правильно?

— Як правильно звернутися до Зими?

 

Зима

Дякую вам за роботу,

За старання і турботу.

У дарунок сиплю сніг

І веселий щирий сміх.

Ну а поки, прощавайте

І ялинку прикрашайте.

 

— Діти, повернімо ялинці сніжинки, але тепер — зі своїми знаннями. І ялинка стане деревом знань.

Діти приклеюють сніжинки-стікери на ялинку.

   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 9280
 
Догори