Християнське осмислення світу. Пошук духовної опори в житті в романі Е. Портер «Полліанна». 5-й клас

Г. Г. Галадій, учитель світової літератури, спеціаліст вищої категорії НВК «ЗНЗ І–ІІ ст.— ДНЗ», с. Пнікут, Мостиський р-н, Львівська обл.


Цілі:

  • навчальні: продовжити знайомство зі світовим бестселером Е. Портер, розвивати усне мовлення;
  • розвивальні: удосконалювати навички аналізу художнього твору, користування різними інформаційними джерелами та вміння працювати з комп’ютером;
  • виховні: виховувати інтерес до літератури, сприяти формуванню християнського розуміння життя.

 

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

 

Обладнання: тексти твору Е. Портер «Полліанна», паперові помаранчеві сонечка «ліки від негараздів»: крем проти ластовиння, троянда, стетоскоп, паперовий будиночок, різнобарвні клубочки вовни, Біблія, мультимедійна презентація.

 

Ми всі повинні знайти свій смисл життя — великий він чи малий. Окрім того, кожний несе в собі добре світло, треба тільки вміти відкрити свою душу і подарувати це світло людям…

Е. Портер

 

Хід уроку

І. Організація класу

 

1. Вступне слово вчителя

— Які свята щороку дозволяють і дорослим, і дітям повернутися в казку? (День Святого Миколая, Новий рік, Різдво)

 

2. Гра на розвиток творчого мислення «Дарую з любов’ю»

(Учні передають один одному якусь річ зі словами: «Дуже вітаю тебе й хочу, щоб ти зрадів…»)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Бесіда

• Що дарує дітям Святий Миколай (Солодощі)

• Що ще можна знайти під подушкою? (Різочки)

• Чи подобаються вам такі подарунки? (Звичайно, ні!)

• Яка ж тоді від них користь, невже Миколай не любить людей? (Різочки знаходять тільки непослухи.)

• Подарунки люблять всі. Пригадайте, що сподівалися отримати із благодійної допомоги дівчинка Полліанна, про яку ми говорили з вами на попередніх уроках? (Ляльку)

• А що отримала? (Милиці)

• Чому такий несподіваний подарунок? Невже героїня так погано поводилась?

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

 

ІV. Робота над темою уроку

 

1. Стислий переказ твору за планом (Слайд № 2)

(Пункти плану можуть бути проілюстровані дитячими малюнками, які діти готували до уроку.)

 

План

  1. Лист.
  2. Обов’язок.
  3. Приїзд Полліанни.
  4. Режим дня.
  5. Гра в радість.
  6. Школярка.
  7. Нещастя.
  8. Знову радість.

 

2. Гронування

• Діти, які асоціації виникають у вас зі словом «Полліанна»? (На дошці учні утворюють асоціативне гроно.)

 

3. Створення кольорами почуттів «Полліанна»

(На аркушах паперу учні малюють фарбами довільну геометричну фігуру чи роблять мазок того кольору, з яким у них асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір. Учитель робить узагальнення.)

 

4. Бесіда «Радість довкола»

• З яким настроєм ви прокинулися сьогодні?

• А вчора?

 

Учитель. Ви щоразу прокидаєтеся зранку з різним настроєм — частіше просто не хочеться вставати з ліжечка, але буває й таке, що ранок свіжим подихом вривається до вашої кімнати через відчинене вікно й дарує неперевершене відчуття радості. Пропоную уявити такий ранок. (Слайд № 3 «Ранок»)

• Під впливом чого так змінюється світ довкола? Хто ж так приємно лоскоче вам зранку щічки? (Сонечко, сонячне проміння)

 

5. «Асоціативний кущ»

• Згадайте, що у ваших кольорограмах переважав жовтий або помаранчевий колір, а це означає, що наша героїня — сонячна дівчинка. Давайте згадаємо риси її характеру. Напишіть на паперових промінцях слово, з яким асоціюється у вас образ Полліанни, й прикріпіть до сонечка на дошці.

(Кожен учень прикріпляє свій промінчик й коротко коментує. «Полліанна — це…, бо вона…»):

 

6. Тренінгова вправа «А хіба дзеркало винне?»

• Подивіться на себе в люстерко й скажіть, чи задоволені ви своєю зовнішність? Чи хотіли б ви дещо змінити? (Слайд № 4 «Портрет Полліанни»)

• Чи гарна дівчинка? (Ні. Руда, має ластовиння на обличчі, якого соромиться.)

• Яка доля цієї дівчинки?(На її долю випало багато випробувань. Вона залишилася сиротою, згодом отримала тяжку травму хребта й була прикута до ліжка.)

• Що ж допомогло їй здолати такі тяжкі випробування? (Гра в радість)

Проблемне запитання

• Чи може зміна зовнішності зробити людину щасливою?

• А що тоді для цього потрібно?

 

7. Правила життя Полліанни (робота в групах)

(На столі вчителя лежать предмети, які представники груп можуть взяти на свій власний розсуд, але не більше двох.)

 

Завдання для груп. Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів.(Слайд № 5)

 

Очікувані результати

  • Крем проти ластовиння (для Полліанни).
  • Троянда (любов тітоньки Поллі).
  • Стетоскоп (лікарю Чилтону (лікар — найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я).)
  • Будинок (для Джиммі).
  • Скелет (Джону Пендлтону (краще мати в будинку живого хлопчика, ніж «тримати скелета у шафі»).)
  • Різнобарвні клубочки вовни (місіс Сноу).
  • Бейджик з написом «Твоє ім’я найкраще» (Ненсі).
  • Біблія із червоною закладкою проповіді «Радуйтеся всі!» (Священику Полу Форду)

 

8. Складання схеми «Удавані негаразди та ліки від них» (робота в групах)

Ластовиння — у темній кімнаті непомітні, завжди за бажанням їх можна позбутися.

Заняття. Навчання. Щоденні турботи. Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився.

Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник!

Самотність. Шукай причину в собі: гординя, відсутність комунікабельності.

Люби людей!

(Учням пропонується вписати у порожні віконечка свої поради щодо подолання негараздів.)

 

9. Проблемні запитання

• Що, на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини? (Смерть рідних, каліцтво)

• Що пропонує у таких випадках Полліанна?

 

Запис у зошитах

Смерть рідних.Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки їх пам’ятаєш.

Каліцтво. Не працюють ноги — працюй руками. Будь корисним людям.

 

10. Збагачення мудрістю, яку дарує притча

Образи й радощі

Якось двоє друзів багато днів ішли пустелею. Раз вони посперечалися, і один з них зопалу дав іншому ляпаса. Друг відчув, але промовчав. Лише написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».

 

Друзі продовжили подорож, і через багато днів знайшли оазис із озером, у якому вирішили викупатися. Постраждалий від ляпаса мало не втонув, але друг його врятував.

Коли ж отямився, то висік на камені: «Сьогодні мій найкращий друг урятував мені життя».

 

Перший поцікавився:

— Коли я тебе скривдив, ти написав на піску, а тепер — пишеш на камені. Чому?

 

І друг відповів:

— Коли хтось кривдить нас, ми повинні писати це на піску, щоб вітри могли стерти напис. Але повідомлення про гарні вчинки ми повинні висікати на камені, щоб ніякий вітер не міг це стерти. Навчися писати образи на піску й висікати радощі на камені. Залиш дещицю часу на життя! І нехай тобі буде легко й світло…

— ???

 

11. «Гра в радість»

а) Підготовчий етап: перегляд фрагменту художнього фільму «Полліанна» англійською мовою (2003 р.; Великобританія, режисер Сара Хардінг, у головній ролі Аманда Бертон).

б) Робота з підручником

• Знайдіть цей фрагмент у тексті твору. Порівняйте.

Висновок: усіма мовами слово «радість» звучить піднесено.

 

12. Вправа «Радісні рамки»

(На столах у дітей знаходяться різнокольорові рамки й однакові фото «Відпочинок учнів нашого класу у горах».)

 

Завдання. Доберіть рамку до фотографії, яка вам найбільше подобається.

• Чому ви обрали рамку саме такого кольору?

• Чи вплинув вибір рамки на ваш настрій?

• Як ви розумієте вислів «Дивитися на світ різними очима?»

 

13. Вправа «Кольорові рамки»

Учитель. Коли ми дивимося на світ, то теж використовуємо різнокольорові рамки, які є нічим іншим, як нашими думками. Використаємо «радісні рамки» (тобто знайдемо щось позитивне) в наступних ситуаціях.

• Ви святково одягнені йдете на день народження товариша. Раптом повз вас промчав автомобіль, заляпавши вас брудом із найближчої калюжі.

• Зібралися на прогулянку, але пішов дощ.

• Затрималися на декілька хвилин і не встигли на потяг.

 

14. Словникова робота

• Дайте тлумачення словам.

Оптиміст — …

Песиміст — …

 

V. Рефлексія

 

1. Завдання за вибором

Напишіть або сенкан, або девіз життя Полліанни, або есе про прочитаний твір (у парі, в групі або індивідуально).

Сенкан

Полліанна.

Мудра і весела.

Живе, радіє та допомагає

Усім у радість грати.

Оптиміст!

 

Девіз

«Жити — життю радіти!». «Радієш ти, радію я — радіє вся наша Земля!», «Придивись, навколо так багато радості! Живи і радій!».

 

Есе

Ця книга — гімн оптимістів. Е. Портер написала її для песимістів, щоб ті подивилися на світ іншими очима, наповненими радості, почали радіти і творити прекрасне з радістю. (Думка дитини)

• У кого справдився прогноз уроку? Хто навчився грати в «радість»?

 

2. Заключне слово вчителя з елементами бесіди

— Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку.

• Яке завдання людини у світі?

• Що ми про це говорили на уроках основ християнської етики?

• Як до негараздів ставилася Мати Тереза з Калькутти?

• Згадайте, що ви очікували отримати від цього уроку.

• Порівняйте оцінку власної діяльності на уроці. Сподіваюся, ми не згаяли час.

 

3. «Ланцюжок радісних відкриттів»

(Кожен з учнів, передаючи крейду, записує на дошці одне слово–відповідь до речення «Чого я навчився у Полліанни».)

 

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Як би змінилося наше село (місто), якби у ньому жила Полліанна?»

 

Література

1. Волощук Є. В. Світова література: підруч. для 5 кл. загальноосв. навч. закл. / Є. В. Волощук. — К. : Ґенеза, 2013.

2. Карпенко З. С. Експресивна психотехніка для дітей. / З. С. Карпенко. — К. : НПЦ Перспектива, 1997.

3. Світова література: підруч. для 5 кл. загальноосв. навч. закл. / Ніколенко О. М., Конєва Т. М., Орлова О. Р., Зуєнко М. О., Кобзар О. І. — К. : Грамота, 2013.

4. Портер Е. Полліанна. / Е. Портер — К. : Школа, 2004.

5. «Ми всі повинні знайти свій смисл життя…» // Всесвітня література в сучасній школі. — 2013, № 1.

 

Інтернет-ресурси

Школа мислення […]. — Режим доступу: http://thinkingschool.ru/

Dounload PDF

Відгуки читачів