Суцвіття. 7 клас

Н. Я. Кріцак, учитель біології вищої категорії Варязької ЗОШ І–ІІІ ступенів, с. Варяж, Сокальський район, Львівська область


Цілі: закріпити знання учнів про будовуй різноманітність квіток, сформувати в учнів поняття про суцвіття, знання про типи суцвіть, їх біологічне значення для рослин; формувати вміння порівнювати, характеризувати типи суцвіть, знаходити ознаки відмінності між суцвіттями за схемамий малюнками рослин; розпізнавати суцвіття за схемамий визначати відповідність між типом суцвіття та рослиною, для якої воно характерне; розвивати логічне мислення,пам’ять, увагу, біологічне мовлення; формувати інтерес до вивчення предмета; виховувати наполегливість, самостійність, товариськість, відповідальність.

 

Очікувані результати: учень повинен:

  • знати поняття «суцвіття», типи суцвіть, значення суцвіть для рослин;
  • вміти розпізнавати прості та складні суцвіття, типи суцвіть у різних рослин, характеризувати біологічне значення суцвіть для рослин.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: підручник, робочий зошит, малюнки рослин, квіток, схемисуцвіть, таблиця «Будова квітки».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель. Доброго дня. Прошу взяти в руки ваші «розпізнавальні значки» червоного або зеленого кольору й написати на них ваше ім’я.

 

Створення психологічного настрою

Один правитель, у якого не було спадкоємців, вирішив обрати собі наступника дивним способом. Він оголосив, що його наступником стане той, хто пройде по стінах міського муру з посудиною, повною води, на голові та при цьому не проллє ані краплини. Зібралося багато охочих, та ніхто не міг виконати волю правителя. Тоді зголосився раб. «Хай спробує», — сказав правитель. І раб спробував. Він виконав волю правителя. Коли його запитали, як ти це зробив, він відповів: «Я дуже хотів стати правителем».

 

Ця проста притча доводить, що в житті всього можна досягти, потрібно лише дуже хотіти, старатися й докладати максимум зусиль. Тож давайтей ми сьогодні спробуємо постаратися, щоби досягти бажаних результатів. Допоможуть нам у цьому сходинки успіху, на вершині яких знаходиться головний убір правителів. Коли ми дістанемося вершини, то зможемо сказати, що досягли поставленої мети.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Учитель. Перша сходинка —основа.

Щоби починати щось нове, треба мати основу, те, що буде фундаментом нового. Вашим фундаментом, основою є знання, одержані на попередніх уроках, те, що ви вчили вдома. З’ясуймо, як ви підготувалися до уроку.

 

1. Німий диктант

Учитель.Я буду показувати елементи будови квітки. Ваше завдання — правильно назватиїх.

Варіант I: тичинка, квітконіжка, чашолистки.

Варіант II: пелюстки, приймочка, квітколоже.

 

2. «Продовжте речення»

Учитель. У вас на партах є аркуші паперу з реченнями, у яких пропущені слова. Ваше завдання — заповнити пропуски.

 

Варіант I

Оцвітина може бути…та…

Пелюстки утворюють…

 

Варіант II

Одностатеві квіти можуть бути… та…

Чашолисткий пелюстки утворюють…

 

Взаємоперевірка

Учитель. Обміняйтеся зошитами та перевірте роботу товариша. Оцініть її з допомогою сигналів.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. На минулому уроці ви вивчали будову квітки. Видозміною якого органа рослин є квітка?(Пагін)Яке основне призначення квітки? (Утворення плодів)

 

IV. Оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності

Учитель. Друга сходинка — невідоме.

Основне призначення квітки — утворення плодів. Погляньте на зображення троянди та квітів капусти.Що ви можете про них сказати? (Одна квітка; багато квіток)

Тема нашого уроку — «Суцвіття».

А для чого ми їх вивчаємо? (Щоби знати, які бувають суцвіття, яким рослинам вони притаманні; для систематики рослин)

 

V. Вивченнянового матеріалу

Учитель. Третя сходинка — буде відоме.

 

1. Словникова робота

Що ж таке суцвіття? (Запис у зошит, с. 40, підручник§ 19,с. 81)

Суцвіття — це сукупність квіток, розташованих на загальній осій у певному порядку.

Постановка проблеми: для чого необхідні суцвіття?

  • Пристосування до запилення.
  • Утворення більшої кількості плодіві насіння.

 

2. Робота в парах

Учитель. За галуженням осі суцвіття поділяють на прості та складні.

Пари під номером1 — прості суцвіття, під номером2 — складні.

Виконаємо завдання 2 в зошитах: назвати свої суцвіття, підписати.

Поверніться до учнів позаду себе та обміняйтеся знаннями, закінчуючи роботу над завданням.

 

Фізкультхвилинка

Учитель. У кожного з вас на грудях бейджик зеленого або рожевого кольору. Заразя буду показувати вам схеми суцвіть із червоними або зеленими квітками. Ваше завдання: визначити правильність твердження. Якщо воно правильне — сидимо, неправильне — встаємо.(Показує схеми суцвіть із різними квітками, припускаючись помилок у назвах.)

 

«Займи позицію»

Учитель. Спробуймо розпізнати тип суцвіть за зображеннями рослин. Ви маєте висловлюватися так: це… (назва рослини), тип суцвіття… (назва суцвіття), бо… аргументація.

 

3. Самостійна робота в зошитах

Учитель. Виконаємо завдання 2 в зошиті на с. 40:правильно підписати назви рослин і суцвіть.(Перевірка правильності виконання)

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Учитель. Четверта сходинка — відоме.

 

Ми дісталися сходинки, яка називається «Відоме». Це означає, що про суцвіття ми вже щось знаємо. Залишилося перевірити, наскільки добре знаємо. Пограємо в гру «Знайди пару» (рослина — тип суцвіття).

а) Королиця

б) Грицики

в) Первоцвіт

г) Подорожник

д)Конюшина

е)Пшениця

1)Щиток

2)Складний колос

3)Китиця

4)Головка

5)Кошик

6)Простий колос

 

Взаємоперевірка, самооцінювання.

 

VII. Підбиття підсумків уроку

Учитель. Ми дісталися верхньої сходинки. Чи всі старалися так само, які раб? Чи можемо ми стати правителями? На яку оцінку ви себе оцінюєте? Підрахуйте свої бали, зароблені протягом уроку.

 

VIII. Домашнє завдання

Вивчити §19, дати відповіді на запитання.

За бажанням: завдання 3 із зошита, скласти схематичний кросворд про суцвіття.

Dounload PDF

Відгуки читачів