Врахування особливостей психофізіологічного портрету шестирічного першокласника

Єлисєєва І. О., СШ № 23, м. Мелітополь, Запорізька обл.


Навчання дитини в початковій школі має вирішальне значення у розкритті і формуванні її творчих здібностей. Важливу роль у цьому процесі відіграє професійна позиція вчителя, його здатність зрозуміти та відчути природні навчальні бажання дитини. Зважені дії педагога, його доброзичливе ставлення стають пусковим механізмом для розвитку дитини. Тому успішне навчання дитини в початковій школі дає можливість закласти міцний фундамент її досягнень у подальші роки життя.

 

У кожного вчителя, який починає працювати в перших класах, незалежно від досвіду роботи, виникають певні труднощі. Одна з найголовніших причин цих труднощів —це психологічні та фізіологічні особливості дітей цього віку.

 

Варто нагадати, що до першого класу приходять діти шести та семи років. Між цими віковими категоріями дітей є істотні відмінності у їхніх діях, психічному та фізичному розвитку.

 

ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ

Фізичні

  • добре стежить очима за текстом під час читання;
  • краще розуміє роль пальців, ніж інструментів;
  • постійно кудись поспішає – швидкість є характерною особливістю цього віку;
  • голосно реагує на події, часто не може себе стримувати;
  • любить кататись на задніх ніжках стільця і часто падає з нього;
  • вчиться відрізняти праве і ліве (бік, руку, плече);
  • легко втомлюється;
  • любить гуляти на свіжому повітрі, займатися гімнастикою.

 

Враховуючи фізичні особливості дітей, учителеві варто пропонувати учням на уроках:

  • відокремлювати слова;
  • знаходити сховані слова;
  • обводити названі малюнки або слова;
  • наводити літери і дописувати рядки;
  • закреслювати зайві літери в рядочку;
  • вставляти пропущені літери;
  • підкреслювати вивчені раніше літери і слова;
  • писати літери під диктовку вчителя;
  • обводити правильну відповідь після прослуховування.

 

Доцільно також дозволяти учням розмовляти на уроці, працювати стоячи.

Соціальні

  • дитина прагне бути першою;
  • виявляє дух суперництва та ентузіазму;
  • часом буває невдячною або нечемною, придумує свої правила;
  • здається, що прагне робити все правильно, але часто виходить за межі дозволеного;
  • радіє похвалі або заохоченню, невдачі приймає болісно;
  • має палке бажання отримувати задоволення, любить сюрпризи.

 

Знаючи ці особливості соціального розвитку, вчителю потрібно створити такі умови навчального процесу, щоб кожен учень міг переживати ситуацію успіху.

 

Важливим є відчуття захищеності, підтримки та можливості спробувати ще раз. Педагог не повинен приймати поспішних рішень та робити швидкі висновки. Саме поспішність педагогічних дій стоїть на заваді особистісного зростання учнів.

 

Мовні

  • Любить працювати
  • Любить пояснювати різні речі, показувати їх та коментувати
  • Любить відгадувати загадки
  • Розмовляє голосно і збуджено

 

Учителеві треба усвідомити, що діти цього віку дуже вразливі, тому їм потрібно заохочення, щоб вийти зі складної ситуації, а от сувора критика може завдати справжньої шкоди, руйнуючи їхню мотивацію до навчання. У дітей цього віку розвинутий дух суперництва, а отже прагнення до перемоги.

 

Пізнавальні

  • любить ставити запитання;
  • любить нові ігри, ідеї;
  • любить розфарбовувати, малювати;
  • найбільше любить навчатися, роблячи самостійні відкриття;
  • більше подобається процес, ніж результат;
  • береться до більшої кількості справ, ніж може виконати;
  • розігрує драматичні сценки;
  • складає плани співробітництва в грі;
  • починає розуміти події минулого, якщо вони тісно пов’язані з нинішніми;
  • виявляє інтерес до оволодіння навичками і методами навчальної діяльності.

 

Враховуючи пізнавальні особливості дітей, учитель має забезпечувати отримання задоволення від зробленого (як від навчального процесу так і від спілкування).

 

Ми повинні пам’ятати, що у дітей цього віку дуже велика продуктивність, але низька якість виконаної роботи.

 

Навчальними програмами з іноземних мов складеними відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти, визначено головну мету – формування в учнів комунікативної компетенції, що забезпечується лінгвістичним, мовленнєвим і соціокультурним досвідом з урахуванням вікових можливостей молодших школярів.

 

Програма курсу «Англійська мова» для першокласників нині ґрунтується на засадах сучасної психолого-педагогічної теорії та практики, тобто вивчення іноземних мов розглядається як процес особистісного розвитку учня, що не обмежує творчої ініціативи вчителя.

 

Ігрова форма завдань допомагає розвинути у першокласників зацікавленість англійською мовою, виробити стійкість мовних навичок. Використання різноманітних завдань для розвитку уяви, логічного мислення та творчих здібностей найменших школярів сприяє ефективному засвоєнню лексичного матеріалу. З урахуванням досвіду викладання можна стверджувати, що ефективніше матеріал засвоюється тоді, коли на урок запрошений конкретний персонаж або використовується чарівний предмет (лялька, іграшкова тварина, чарівне яйце).

 

Дитина завжди чекає на схвальну оцінку своїх дій дорослими, потребує їхньої підтримки і похвали. Вона хоче належати до тих, на кого звертають увагу, кого хвалять і заохочують.

 

Перші хвилини уроку визначають настрій всього уроку, тому вчителеві необхідно створити доброзичливу атмосферу і налаштувати дітей на творчу працю.

 

Новим Державним стандартом початкової освіти передбачено вивчення іноземної мови з першого класу в усіх загальноосвітніх навчальних закладах. Для нашої, Мелітопольської спеціалізованої школи І−ІІІ ступенів № 23, це справа не нова, бо ми навчаємо англійській мові з першого класу. У школі працюють досвідчені та висококваліфіковані педагоги, майстри своєї справи, люди небайдужі до проблем, які виникають при викладанні англійської мови. Цього року ми увійшли до складу тих шкіл міста, які ділилися досвідом з цієї проблеми з колегами міста.

 

Етапи проведення Конкурсу BuzzingBeeдля учнів 1–2 класів:

Конкурс складається з 3-х етапів:

  • І етап — “RhymingBee”(декламування заздалегідь підготовленого вірша за власним вибором, згідно з вимогами програми);
  • ІІ етап — “SpellingBee”;
  • ІІІ етап — “ListeningBee”(перевірка навичок аудіювання);

 

Пропонуємо ознайомитися із завданнями до інтелектуального конкурсудля учнів 1–2 класів загальноосвітніх шкіл, створеними учителями нашої школи (Додатки 3–4).

Додаток 1

 

«Віртуальний урок»

 

“Teacher’sCard”

 

Ситуація 1:Ви прийшли на урок, але залишили вдома конспект та роздрукований матеріал.

 

Ситуація 2:Ви прийшли на урок у перший клас, а декілька учнів плачуть та хочуть додому. Ваші дії.

 

Ситуація 3:Ви вважали, що заздалегідь знайшли на плівці пісню або римівку, але там звучить інший запис. Що ви будете робити?

 

Ситуація 4:Ви закінчили запланований матеріал за 5 хвилин до кінця уроку, що ви будете робити?

 

Ситуація 5:Ви почуваєтесь сьогодні дуже погано. Як ви вийдете з цієї ситуації?

 

Ситуація 6:Ви перепланували урок та не встигли виконати всі завдання. Ваші дії.

 

Ситуація 7:Ви спланували важливі завдання, але ви бачите, що діти не налаштовані на серйозну роботу. Що робити?

 

Ситуація 8:Ваш урок одразу після обіду, діти трішки сонні, декілька учнів просяться до туалету.

 

Ситуація 9:Вам треба підготувати свято для учнів 1 класу, як ви це зробите?  

 

Ситуація 10:Як ви вгамовуєте дітей після перерви та налаштовуєте їх на роботу?

 

Ситуація 11:Батьки хочуть бути присутніми на уроці, тому що дитина не відвідувала дитячий садок та постійно нервує.

 

“SurpriseCard”

Ситуація 1:Відео працює, а звук відсутній. Що ви зробите?

 

Ситуація 2:Ви дали батькам або колезі свій підручник, а його не повернули.

 

Ситуація 3:Вас терміново викликають до директора.

 

Ситуація 4:В кабінеті дуже спекотно або холодно. Ваші дії.

 

Ситуація 5:Урок почався, а декілька учнів відсутні.

 

Ситуація 6:Сьогодні останній день напередодні свята. Що ви зробите?

 

“Learner’s Card”

Ситуація 1:Ви – учень, який дуже сумує за матусею. Що вам допоможе не почуватися так самотньо?

 

Ситуація 2:Ви – учень, який хвилюється через те, що не розуміє, що каже вчитель. Що ви будете робити?

 

Ситуація 3:Ваш сусід зайняв більшу частину парти, вам це не подобається. Що ви будете робити?

 

Ситуація 4:Вам зовсім не цікаво на уроці. Чим ви будете займатись?

 

Ситуація 5:Ви погано почуваєтеся. Що ви будете робити?

 

Ситуація 6:Ви дуже втомились сидіти на уроці. Що ви будете робити?

 

Ситуація 7:Ви посварились із другом. Це заважає вам працювати на уроці, що ви будете робити?

 

Ситуація 8:Вам дуже захотілось помалювати, що ви будете робити?

 

Ситуація 9:Ви звикли до того, що матуся називає ніжними словами. Ви розсердились, що вчитель назвав вас по прізвищу. Що ви будете робити?

 

Ситуація 10:У вас не виходить вимовити нові звуки, всі сміються, що ви будете робити?

Dounload PDF

Відгуки читачів