Зима-чарівниця. Година спілкування у 4-му класі

О. В. Москвіта, вихователь ГПД, ЗОШ І–ІІІ ст. 7, м. Донецьк


Мета: розкрити ознаки зими; учити учнів бачити і відчувати красу природи; заохочувати дітей до творчості, складати загадки, казки, писати вірші; розвивати позитивно-емоційне ставлення до пізнання навколишнього; виховувати почуття прекрасного, дбайливого ставлення до природи.

 

Хід заняття

 

І. Організаційний момент

 

Слайд 1

 

Срібні дерева,

Срібне гілля,

Сріблом пухнастим

Вкрита земля.

Срібні у синьому

Небі хмарки.

В срібних заметах

Срібні стежки.

Срібний-пресрібний

Ліс приберіг

Білочці срібний

Срібний горіх.

 

Слайд 2

 

  • Слово вихователя

— Діти, чому ви так любите зиму? (Відповіді дітей.)

— Згадайте, скільки гарного навкруги взимку — блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємничі кучугури... Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. А чому настає зима? Існує така казка.

 

Високо-високо, за найвищими хмарами була незвичайна країна, господарювала там мати Природа. Вона посилала на землю до людей своїх діток-доньок. А було їх чотири: Весна, Літо, Осінь, Зима. Щоразу матінка Природа готувала своїх доньок до подорожі на землю. І коли помахала Осінь останнім своїм жовтим листом і попрощалася з нами, настала черга Зими йти до людей.

 

II. Повідомлення геми і мети заняття

— Сьогодні на занятті ми говоритимемо про зиму.

 

Мета нашого заняття: розкрити ознаки зими; вчитися бачити і відчувати красу природи, складати загадки, казки, писати вірші; розвивати позитивно-емоційне ставлення до пізнання навколишнього; виховувати почуття прекрасного, дбайливого ставлення до природи.

 

III. Основна частина

— Дізнавшись, що у нас сьогодні заняття присвячене зимі, Зимонька-снігуронька завітала до нас. Заходь, заходь, Зимонько!

Зима заходить. Діти плескають у долоні.

 

Слайд 3

Зима. Доброго здоров’я, діти! Хоча мій час господарювання лише настає, а я вже багато попрацювала. Запорошила снігом поля і дороги, одягла дерева білим пухом.

Демонстрування ілюстрацій.

 

Слайд 4

— Цікаво, а що ви знаєте про мою роботу? У якому стані зараз нежива природа? (Відповіді дітей.)

— Діти, відгадайте загадку.

 

Біле, як сорочка.

Пухнасте, як квочка.

Крил не має, а гарно літає.

Що це за птиця, що сонця боїться? (Сніг)

 

— Чому ви вважаєте, що це сніг? (Відповіді дітей.)

 

Слайд 5

— Якими є перші вісники зими — сніжинки? (Пухнасті; великі; білі-білі; легенькі, як пушинки)

— На що вони схожі? (На білих мух, білих пташенят)

— Звідки ж вони прилетіли? (З неба)

— Яке небо? (Похмуре, сердите, непривітне. По ньому пливуть темно-сірі хмари і сиплять снігом.)

 

Слайд 6

— Послухайте рядки з вірша М. Рильського.

 

Білі мухи налетіли,

Все подвір’я стало біле,

Не злічити білих мух,

Що летять неначе пух.

 

— Що нагадують сніжинки? (Відповіді дітей.)

— Діти, підставте рукавичку і спіймайте сніжинку, погляньте на неї. Яка вона? (Усі сніжинки візерунчасті, різняться за формою, схожі на срібні зірочки.)

 

Слайд 7

 

  • Фізкультхвилинка

 

Ой летять, летять сніжинки

Білосніжні пушинки.

(Діти навпочіпки, руки в сторони, легкими рухами йдуть по колу.)

 

Це Зимонька-Зима

Рукавами повела.

(Діти зупиняються обличчям у коло. Руки зі сторони в сторону, виконують пружинку.)

 

Всі сніжинки закрутила

І на землю опустила.

(Діти кружляють навколо себе. Присідають.)

 

Слайд 8

— А тепер зробіть так, щоб сніжинка сіла вам на руку. (Діти виконують.)

— Що замість неї залишилося? (Крапелька води)

— Із чого сніжинка? (З води)

— Хто її викував? (Мороз)

— Як це відбувається? (Хмаринка пустить крапельку на землю погуляти або землю напоїти, а мороз тут як тут. Ще в повітрі заморозить її і викує з неї чарівну зірку.)

— Що сніжинки роблять на землі? (Вони прикривають землю теплою, пуховою ковдрою. нехай вона спочиває у сні.)

 

Слайд 9

 

Учні читають вірші.

Забіліли сніги

Ось і зима вже настала:

Там де шуміли луги,

Там де зозуля кувала —

Знов забіліли сніги.

Сніг на полях, на дорозі,

Снігом укриті хати.

 

Як тепер Діду Морозу

Наше село віднайти?

Вранці до гаю стежину

Нам протоптать довелось.

Щоб і до нас на ялинку

Теж завітав Дід Мороз.

А. Качан

 

Зимовий сад

 

Сиджу я біля підвіконня,

Коли дивлюсь у садку

На груші... Яблука червоні

Висять на самому вершку.

У сад вдивляючись пильніше

Я довго голову ломав:

Та як же так, чому раніше

Цих яблук я не помічав?

Та от підвівся кіт-гульвіса,

На грушу глянув як сова,

Червоні яблука знялися

І полетіли! Ну й дива!

Взяв олівець я із пенала

І написав в календарі:

«Сьогодні вперше прилетіли

До нас у гості снігурі».

А. Качан

 

Слайд 10

 

  • Робота над загадками

Вихователь. Хто швидше відгадає мої загадки, той отримає красиві, червоні яблука, схожі на цих снігурів, про яких щойно йшлося у вірші.

 

Ніжна зірка, сніжно-біла,

На рукав з гори злетіла.

Поки ніс її сюди,

Стала краплею води. (Сніжинка)

 

Слайд 11

Вчора з хмари падало,

Річкою текло,

А сьогодні ствердло

І блищить мов скло. (Дощ, сніг, лід)

 

Слайд 12

Що росте догори коренем? (Бурулька)

На дворі горою, а в хаті водою. (Сніг)

 

Хто наткав полотна

 

Аж до лісу від вікна?

І сміється задається:

«От така ширина!» (Зима)

 

Слайд 13

— Придивіться уважно до зимового пейзажу. Чи можна назвати цю пору року безбарвною? (Відповіді дітей.)

— Назвіть кольори зими. Влаштуємо змагання: хто більше знайде кольорів та відтінків у зимовій порі.

— Який же колір — прикметник — справедливо вважають головним кольором зими? (Білий)

 

Слайд 14

Білі черевички у зими

 

Вкрив дерева білими крильми

Морозець колючий мов шипшина.

Білі черевички у зими,

Біла-біла в неї кожушина,

Білі сани, білогриві коні,

Білі рукавички пухові,

Білі щоки, а вуста червоні,

Мов розквітлі маки польові.

М. Сингаївський

 

Слайд 15

Вихователь. Крім Нового року, узимку ще є низка народних і релігійних свят: Різдво, Хрещення, Колядки, Щедрівки.

На Святий вечір і протягом різдвяних свят діти ходять по домах: колядують, щедрують. Усі люди щедро їх частують, пригощають.

 

Слайд 16

  • Фізкультхвилинка

 

Слайд 17

 

IV. Підсумок заняття

Зима. Молодці, про свята знаєте. Чому другий місяць зими має таку назву?

 

Орієнтовна відповідь. Свою назву місяць дістав за тріскучі морози і люті хуртовини. У старовину казали: «У січні і снігом лице січе, і морозом вуха пече». Білоруси називають його «студзень», а болгари — «великий січко». А ще існують назви «сніговик», «тріскун», «вогневик», «просинець», адже небо в цей час частіше спить.

 

Слайд 18

Зима. У народі стверджують, що лютий — весні дідусь, а зимі цар. Розкажіть про останній місяць зими.

 

Орієнтовна відповідь. Підступний лютий — найкоротший місяць року. О цій порі шаленіють вітри, сичать морози. Його називають «сліпень», «лютий», «криво-доріг», а ще «межень», адже є межею між зимою і весною. Та найбільш вдала назва «бокогрій».

 

Слайд 19

  • Складання казок про зиму

 

Слайд 20

Гра «Майстерня Снігової Королеви»

Ліплення різноманітних фігур зі снігу.

 

Слайд 21

  • Конкурс «Малюнок на снігу»

Зима. Я дуже вами задоволена. Щиро дякую вам за цю зустріч милу. До побачення!

Діти. Щасливої дороги, Зимонько! Заходь до нас!

 

Слайд 22

Комп’ютерну презентацію див. на нашому сайті.

Dounload PDF

Відгуки читачів