Безпека на дорозі (пішохід, велосипедист, пасажир). Урок у 6 класі

О. Й. Сторожук, Тернопільська обл.


Мета:

  • показати учням необхідність виконання правил дорожнього руху, сформувати правила поводження на дорозі, правила поведінки в транспорті, правила для велосипедиста, ознайомити з небезпеками, що можуть очікувати в повсякденному житті в разі недотримання правил дорожнього руху;
  • розвивати пам’ять, логічне мислення, уміння міркувати й висловлювати власну думку;
  • виховувати почуття відповідальності за власне й чуже життя і здоров’я.

 

Обладнання: комп’ютерна презентація «Безпека на дорозі», зображення дорожніх знаків, підручник.

 

Хід уроку

 

I. Організаційний етап

 

II. Актуалізація опорних знань

Учитель основ здоров’я. На попередньому уроці ми розглядали засоби пожежогасіння, тож пригадаймо, які найдоступніші засоби гасіння пожежі.

 

(Найдоступнішими засобами гасіння пожежі є вода, пісок, земля, сніг, пральний порошок, брезентові покривала.)

 

Учитель основ здоров’я. Назвіть вогнегасники, які використовують для гасіння вогню.

(Для гасіння вогню виготовляють хімічно-пінні, вуглекислотні і порошкові вогнегасники.)

 

III. Оголошення теми й мети уроку

Учитель основ здоров’я. Тема нашого уроку «Безпека на дорозі (пішохід, велосипедист, пасажир)».

 

Усі люди протягом свого життя є пішоходами й пасажирами різного транспорту. Наша розмова буде про безпеку на дорогах, яку мають створити пішохід і пасажир. Зайшовши у транспорт, ми стаємо пасажирами. Вийшовши з нього — пішоходами. Під колеса автомобілів на дорогах потрапляють і дорослі, і діти. Постраждалі здебільшого нехтують важливими правилами.

 

Учитель біології. Нехтуючи правилами дорожнього руху, люди досить часто травмуються, а то й гинуть. А кожен із нас хоче бути здоровим, адже здоров’я — найбільша цінність людини. Це обов’язкова умова життя кожної людини, основа наших справ, сподівань, надій на майбутнє. Брак здоров’я — повний або частковий — забирає в людини багато повсякденних радощів активного життя, праці, захопливих подорожей. Тому в усі часи здоров’я було і є основною сутністю людського існування.

 

Відомий лікар Авіценна говорив: «Головним скарбом життя є здоров’я».

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель основ здоров’я. Наше завдання сьогодні — пригадати правила дорожнього руху. На сьогодні ви готували повідомлення про історію правил дорожнього руху.

 

  • Повідомлення учня

Щоб машини вправно їздили по дорозі, люди придумали правила дорожнього руху. У січні 1683 року Петро I видав наказ про введення правил дорожнього руху, та справжні правила почали діяти лише через 125 років. Вони вказували, де можна було їздити, де зупинятися кінним екіпажем. Було введено правосторонній рух. Ці правила з часом змінювали, доповнювали. 1891 року в нашій країні з’явився перший автомобіль. Він мав право їхати зі швидкістю 26 км/год. З появою на дорогах великої кількості автомобілів правила дорожнього руху змінювали. Почали перевозити людей трамваї, автобуси, тролейбуси.

 

Учитель основ здоров’я. Ідуть вулицями люди. На роботу, у магазини, на прогулянку. Діти поспішають до школи. Кожен, хто опинився на вулиці, стає учасником дорожнього руху як пішохід. І щоб не виникало аварій, не трапилося біди, усі мають знати про регулювання дорожнього руху. Рух на дорогах і вулицях регулюють за допомогою дорожньої розмітки, світлофорів, регулювальників, дорожніх знаків.

 

Дорожня розмітка— це лінії та написи, що наносять на проїзну частину білою та жовтою фарбами. (Учні записують у зошит.)

 

Як користуватися дорожньою розміткою?

  • Дорогу необхідно переходити на переході «зебра».
  • Спочатку треба подивитися ліворуч, і якщо машин немає — дійти до середини дороги та подивитися праворуч.
  • Пересвідчившись у тому, що дорога вільна, можна закінчувати перехід.

 

Це в тому випадку, коли немає світлофора або регулювальника. Ні в якому разі не перебігайте проїзну частину: це дуже небезпечно! Не виходьте на проїзну частину з-за транспорту, що стоїть. Водій, який об’їжджає автомобіль, може не побачити вас вчасно й не встигне загальмувати. Якщо є підземний пішохідний перехід, переходячи вулицю, обов’язково користуйтеся ним. Не грайтеся на проїзній частині вулиці або поблизу неї. Ваші пустощі можуть стати причиною дорожньо-транспортної пригоди. Велосипедисту до 14 років виїжджати на дорогу, де рухається транспорт, суворо заборонено.

 

Чим треба керуватися у місцях, де є світлофор?

 

У місцях, де рух регулюють світлофорами, пішоходи мають дотримувати його сигналів.

  • Переходьте дорогу тільки на зелене світло.
  • Перш ніж зійти з тротуару на проїзну частину, переконайтеся, що транспорт зупинився.
  • Червоний сигнал світлофора забороняє переходити дорогу.
  • На жовтий сигнал переходити дорогу заборонено, але, якщо він з’явився, коли ви вже почали перехід, чекайте зеленого сигналу на середині дороги, у жодному разі не намагайтеся бігти назад або вперед.
  • Якщо ж ви вже перейшли середину дороги, спокійно закінчуйте перехід.

 

Учитель основ здоров’я. Та не завжди на перехрестях висить світлофор. Що ж робити, коли його немає?

 

  • Повідомлення учня

Замінити світлофор може регулювальник. Це сувора й турботлива людина — співробітник державної автоінспекції. У руках у нього смугаста паличка. Змахне нею вгору, поведе вбік, опустить... Він регулює рух, указує, кому стояти, а кому їхати. Він веде важливу розмову одразу з усіма водіями машин та з усіма пішоходами.

 

Робота в групах

Учитель основ здоров’я. Зараз ви будете працювати в групах «Пішоходи», «Пасажири», «Велосипедисти».

 

Ваше завдання — за допомогою підручника скласти звіт правил.

1 група.«Як треба поводитися на дорозі, щоб уникнути небезпечної ситуації?»

2 група.«Як поводити себе в транспорті?»

3 група.«Яких правил дорожнього руху слід дотримувати велосипедистам?»

 

Звіт груп

 

Група «Пішоходи»

1-й учень

Треба всім не забувати,

Що дороги, де машини, —

Це не місце для розваги.

Там не можна пустувати

І футбольний м’яч ганяти —

Можна враз недоглядіти —

Й під машину залетіти.

Дітвора повинна знати:

На подвір’ї треба грати.

 

2-й учень. Правила поведінки на дорозі, щоб уникнути небезпечної ситуації:

1. Дорогу переходити надземним та підземним переходом.

2. Якщо немає тротуару, треба рухатися узбіччям дороги назустріч транспорту.

3. Не переходити дорогу, якщо їде машина зі звуковим сигналом і ввімкненим світлом.

4. Дорогу переходити на зелене світло. Не підходити близько до краю дороги.

5. Якщо немає переходу, то дорогу можна перейти, коли зліва і справа не наближаються машини. Якщо вийшов із автобуса, не обходь його ззаду, бо може рухатись інша машина.

6. На багатосмуговій дорозі є острівець безпеки, де треба зачекати, щоб проїхали машини і тоді переходити далі.

7. Якщо вийшов з автобуса, не обходь його спереду, бо водій іншої машини не побачить.

8. Якщо на перехресті працюють світлофор і регулювальник, то виконують сигнали регулювальника, бо вони головні.

 

Група «Пасажири»

 

1-й учень

Містом швидко мчать машини, 

Мотоцикли і таксі.

І тому обов’язково

Треба знати нам усім:

Щоб не сталося біди,

Руху правила завжди

Кожен має пам’ятати

І других того навчати.

 

2-й учень. Правила поведінки в транспорті:

1. Під час посадки треба почекати, доки транспорт зупиниться.

2. Коли чекаємо транспорт, не слід штовхатись, можна попасти під колеса.

3. Не створювати тісняви під час посадки.

4. Виходити з автобуса тільки на зупинці й зачекати, щоб він від’їхав.

5. У автобусі, трамваї, тролейбусі найкраще перебувати в середині салону.

6. У салоні автобуса треба вибрати собі місце, щоб не заважати іншим.

7. У салоні не слід голосно кричати, співати, сміятися, штовхати інших.

 

Група «Велосипедисти»

1-й учень. З історії велосипеда:

«У Європі першим винахідником велосипеда був німецький лісник Дрез. У 1813 році він приробив до самоката руль. Наступним винахідником став робітник Дальзель. У результаті тривалих пошуків він винайшов педалі. У 1865 році французи Мішо та Лальман сконструювали перший металевий велосипед. Він був удвічі важчим за сучасний, але найбільшим його недоліком було те, що велосипед трусило на вибоїнах. Через це він отримав назву «Кісткотряс». І коли ветеринар із Шотландії — Данлоп — здогадався прикріпити навколо колеса гумовий садовий шланг, їздити стало набагато зручніше. Спочатку з велосипедистів сміялися. Був час, коли поліція намагалася заборонити велосипеди, вважаючи, що вони заважають дорожньому руху. Але нині цей легкий, маневрений, дешевий і екологічний вид транспорту набуває дедалі більшої популярності в усьому світі.

 

2-й учень. Правила дорожнього руху для велосипедистів:

1. Можна їхати тільки по велосипедній доріжці або на відстані не більшій ніж 0,5 метра від правого краю дороги.

2. Перехрестя потрібно переходити, а не переїжджати. Злізьте з велосипеда й перейдіть перехрестя як звичайний пішохід.

3. Завжди показуйте, у який бік ви збираєтеся повернути, адже у велосипеда немає світлових сигналів повороту.

4. Уночі слід їхати тільки з увімкненою фарою та зі світловідбивними щитками на колесах — дорогу видно і вас видно у світлі фар.

5. Перебуваючи на дорозі, потрібно дотримувати правил дорожнього руху.

 

Оснащення велосипеда

Учитель біології. Порушення правил дорожнього руху пішоходами, пасажирами, водіями може призвести до травм: вивихів, переломів, забоїв, кровотеч. І тому слід уміти надати першу медичну допомогу, ще до приїзду швидкої допомоги. Тому що правильне і своєчасне надання долікарської допомоги може не лише зберегти здоров’я, а й урятувати життя потерпілого. (Слайди)

 

Учитель основ здоров’я. Коли дорогами мчать автомобілі, тролейбуси, автобуси, навіть велосипедисти, то виникає потреба в спеціальній мові вулиць і доріг. Цією мовою з водіями і пішоходами розмовляють вулиці всіх країн світу. Це дорожні знаки або сигнали у вигляді круга, трикутника, прямокутника.

 

Дорожні знаки:

• попереджувальні;

• знаки пріоритету;

• заборонні знаки;

• наказові знаки;

• інформаційно-вказівні знаки;

• знаки сервісу.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «У королівстві Дорожніх знаків»

2. Бесіда за питанням: Що слід перевірити, перш ніж їхати велосипедом? (Справність гальм, перемикання передач, брак механічних поломок)

3. Гра «Ромашка» (Повторення головних правил пішохода, пасажира, велосипедиста).

 

VI. Підсумок уроку

Інтерактивна гра «Мікрофон»

 

VII. Домашнє завдання

Вивчити матеріал підручника.

Dounload PDF

Відгуки читачів