Казковий світ балету

А. Л. Кучер, учитель музичного НВК № 35 «ЗОШ І—ІІІ ст.- багатопрофільний ліцей „Імпульс“», М. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.


Мета: поглиблювати уявлення учнів про взаємозв’язок літератури та музики, роль лібрето в музичному мистецтві; розширювати знання учнів про творчість С. Прокоф’єва; виховувати інтерес до класичної музики (балету, опери) та казки.

 

Оснащення: ТЗН; аудіозапис; ілюстрації до казки «Попелюшка»; портрет С. Прокоф’єва.

 

Хід бесіди

 

Звучить музика з балету С. Прокоф’єва «Попелюшка».

 

Учитель. Усе одразу стихло. Скрипки замовкли, і музиканти, і гості мимоволі задивилися на незнайому красуню, яка завітала на бал пізніше за всіх. Принц посадив свою гостю на найпочесніше місце і, коли заграла музика, підійшов до неї та запросив танцювати. Дівчина танцювала так легко й плавно, що всі замилувалися нею.

 

...Вона забула про все на світі, навіть про те, що має вчасно повернутися додому, і схаменулася лише тоді, коли годинник пробив північ. Дівчина схопилася й побігла… Принц кинувся за нею, але її ? наче й не було. Лише на сходинках залишився маленький кришталевий черевичок... (За Ш. Перро).

  • Ви впізнали цю казку?
  • Хто є її автором?
  • Розкажіть стисло зміст казки Ш. Перро «Попелюшка».

 

Діти розповідають зміст, а вчитель допомагає їм пригадати сюжет за допомогою ілюстрацій.

 

Сьогодні ми здійснимо мандрівку до казкового світу балету. Вам відомо, що музика й слово поєднуються у пісні, думі, романсі, опері... Але є музичні жанри, у яких література присутня безсловесно, нібито таємнича невидимка.

 

Неможливо уявити без музики такий театральний жанр, як балет? музично-драматичний твір сценічної дії, зміст якого передається за допомогою хореографії (танцю). У ньому музика (інтонація) й танець відіграють роль слова, відтворюючи розвиток сюжету, розкриваючи характери та стосунки дійових осіб.

 

Як саме створюють балет?

Балет ? це чарівне царство музики й танцю, у його основі ? літературний сюжет. Музика розповідає прекрасні історії про чарівних принцес і принців, про мужніх людей, про дружбу, відданість і кохання. І жодного слова... Проте все зрозуміло.

 

Уявіть, що ви ? композитори, яким потрібно написати музику до балету. Що для цього необхідно? Для опери ? лібрето. А для балету? Виявляється, що для створення балетної вистави так само необхідне лібрето.

 

Сьогодні ми ознайомимося з балетом «Попелюшка», музику до якого створив композитор Сергій Прокоф’єв (1891–1953). Він народився в селі Сонцівка на Донеччині. Музика оточувала його в рідній домівці, адже мати майбутнього композитора чудово грала на фортепіано. Сергійко заслуховувався прекрасними музичними творами, намагався імпровізувати на фортепіано та вже з п’яти років почав створювати власні твори. Перші дитячі опери «Велетень» та «На пустельних островах» він написав на власні лібрето. Коли хлопцеві виповнилося 13 років, він вступив до Петербурзької консерваторії, яку закінчив її як композитор і піаніст.

 

С. Прокоф’єв створив багато неперевершених творів (Сьома фортепіанна соната, опера «Війна і мир», П’ята симфонія та ін.), зокрема для дітей («Марш» із «Дитячого альбому», симфонічна казка «Петрик і Вовк», пісня «Базіка» тощо). У багатьох творах Сергія Прокоф’єва ми зустрічаємо героїв літературних сюжетів.

 

Прослухайте два фрагменти з балету С. Прокоф’єва «Попелюшка», лібрето якого створено за мотивами відомої казки французького письменника Шарля Перро. Перший фрагмент ? «Па-де-шаль» (танець із шаллю) ми переглянемо у виконанні артистів балету.

 

На екрані ? уривок з балету С. Прокоф’єва «Попелюшка».

 

Слухаючи другий фрагмент балету ? «Аморозо» («Закоханість»), уявіть, що відбувається на сцені, якими мають бути герої.

 

Слухання фрагментів балету С. Прокоф’єва «Попелюшка».

  • Що ви уявляли, прослуховуючи твір?
  • Чи вдалося авторові музичними засобами передати казковий характер балету?
  • Що спільного та відмінного між прослуханими творами?
  • Яким є настрій прослуханих фрагментів?

 

Композитора в сюжеті казки про Попелюшку найбільше приваблювала мрія про щастя, що перемагає різні перепони.

 

Тестові завдання

1. Автор казки «Попелюшка»:

а) В. А. Моцарт;

б) С. Прокоф’єв;

в) Ш. Перро.

 

2. Вид мистецтва, що найкраще передає сценічний образу балеті:

а) архітектура;

б) живопис;

в) хореографія.

 

3. Музичні твори, що мають лібрето:

а) пісня;

б) балет;

в) опера;

г) романс.

Dounload PDF

Відгуки читачів